ENGELSİZ TÜRKİYE PROJESİ

Nisan 2007

1.Tanım
Dünyada, özürlülük konusu evrensel normlara oturtulmuş ve devletlere bu alanda önemli sorumluluklar yüklenmiştir. Türkiye'de nüfusun yüzde 12.29'unu oluşturan yaklaşık 8,5 milyon özürlü vatandaşımızın hakları, başta Anayasamız olmak üzere çeşitli yasalar ve uluslararası sözleşmeler ile güvence altına alınmıştır. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığınca özürlülük alanında çağdaş dünyadaki gelişmeler ve evrensel ilkeler ışığında, özürlülerin sorunlarının çözümü için yeni sosyal politikalara ve özürlüleri ilgilendiren mevzuatın yeniden düzenlenmesine duyulan ihtiyaçtan hareketle başlatılan çalışmalar sonucunda 07.07.2005 tarihinde 5378 sayılı Özürlüler Kanunu yürürlüğe girmiştir.
İnsan haklarına dayalı, ayrımcılıkla mücadele eksenli bir sosyal politikanın çerçevesini belirleyen Özürlüler Kanunu'nun ruhunu fırsat eşitliği, insan hakları ve ayrımcılığın önlenmesi ilkeleri oluşturmaktadır. Bu esaslar doğrultusunda Özürlüler Kanunu ile ulaşılabilirlik, istihdam, bakım ve sosyal güvenliğe ilişkin sorunların çözümü, özürlü bireylerin her bakımdan gelişmeleri, toplumsal hayata tam katılımlarının sağlanması ve bu hizmetlerin koordinasyonu için gerekli düzenlemelerin yapılması yasal çerçeveyle belirlenmiştir. Böylelikle yasa ile getirilen çağdaş düzenlemenin uygulanması sağlanarak özürlü bireylerin önündeki engellerin kaldırılması yönünde son derece önemli adımlar atılmıştır.
Özürlülerin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimlerinin toplum içinde sağlanması, çeşitli desteklerle yarınlarının güvenceye alınması ülkelerin gelişmişlik göstergelerindendir. Türkiye en önemli sosyal sorunlarından ve gündem maddelerinden birinin çözümü yolunda sağlam ve kararlı adımlarla ilerlemektedir. Bu çerçevede özürlülük alanında son yıllarda gerçekleştirilen yenilikler ve değişiklikler hakkında başta özürlüleri ve onların yakınları olmak üzere ilgili tüm tarafları doğru ve sağlıklı bir şekilde bilgilendirmek de hakların hayata geçirilmesi bakımından büyük önem arz etmektedir.
Bu sebeple Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığınca hazırlanan proje önerisi ile 07.07.2005 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren 5378 sayılı Özürlüler Kanunu ve ilgili mevzuat çalışmaları ile devletin özürlülere tanıdığı haklar ve kolaylıkların uygulayıcıları olan kamu idarecileri ve yerel yönetimler tarafından amacına uygun bir şekilde anlaşılması amaçlanmaktadır. Çünkü yapılan çalışmalarda yasal düzenlemelere ve gösterilen çabalara karşın ne yazık ki yapılan hizmet ve düzenlemelerden hizmet vericilerin önemli kısmının haberdar olmadığı görülmüştür.
Bu sebeple; Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda Türkiye genelinde illerde yapılması planlanan bilgilendirme toplantıları ve konferanslarla illerdeki kamu, yerel yönetim idarecileri ve ilgili idarelerde çalışan uygulayıcılar, sivil toplum kuruluşları, özürlü vatandaşlarımız ve yakınlarının Özürlüler Kanunu ve ilgili mevzuat, eğitim, bakım, mesleki eğitim, istihdam ulaşılabilirlik, sosyal güvenlik, sosyal yardımlar ve uygulamada karşılaştıkları zorluk ve sıkıntılara ilişkin bilgiler verilerek uygulama aşamasında özürlüler için daha neler yapılabilir sorusunun cevabı ilgililerle birlikte aranacaktır .
Proje çerçevesinde tüm toplumun özellikle özürlü bireylerin ve ailelerinin Özürlüler Kanunundan haberdar olmaları için de ayrıca toplantı akşamı imkan dahilinde konferanslar düzenlenecektir. Bu konferanslarda amaç, katılımcıların, özürlülerin sahip oldukları haklardan haberdar olmalarını sağlayarak toplum bilincinin ve duyarlılığının oluşmasını sağlamaktır. Bunun yanı sıra, bu konferanslara katılamayan özürlü bireyler ve tüm toplum için yerel ve genel medya kanalıyla bilgilendirmeler yapılacaktır.
1.1 PROJENİN İSMİ
“ENGELSİZ TÜRKİYE”
1.2. PROJE ALANI
Projenin uygulanacağı alan Türkiye genelidir. 81 ildeki tüm kamu, yerel yönetim idarecilerine, ilgili STK'lara, özürlü bireyler ve yakınlarına ulaşılması amaçlanmaktadır.
1.3. PROJE ÖZETİ
Projede özürlülük konusunda toplumsal bilincin ve duyarlılığın oluşturulması için kamu, yerel yönetim idarecileri, ilgili sivil toplum kuruluşlarının, özürlü bireylerin ve yakınlarının bilgilendirilmesi amacıyla illerde birer günlük (gün içinde ilgili kamu idarecilerine, akşam ise STK'lar, özürlüler ve özürlü yakınlarına) bilgilendirme toplantısı yapılması ve medya kanalıyla da tüm toplumun bilgilendirilmesi planlanmaktadır.
1.4. PROJENİN AMACI VE HEDEFLERİ
Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda yürütülmesi planlanan projenin temel amacı, kamu, yerel yönetim idarecileri ve ilgili sivil toplum kuruluşlarının özürlüler kanunu ve ilgili mevzuatı konusunda doğru bilgilendirerek uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunları gidermek ve düzenlenecek konferanslar ve medya kanalıyla özürlü bireyler, yakınları ve tüm toplumun bilgilendirilerek özürlülük konusunda toplumsal bilinç ve duyarlılığı sağlamaktır. Bu bilgilendirme çalışmaları sonucunda 8,5 milyon özürlü bireyin ve ailelerinin özürlülük konusunda bilinçlendirilmesi hedeflenmektedir.
Proje boyunca yapılması planlanan bilgilendirme toplantılarında ve konferanslarda;
• Tüm toplumun özürlülük konusunda bilinçlendirilmesi;
• Özürlüler Mevzuatının Tanıtımı,
• Özürlülerin;
  • Eğitimi,
  • Bakımı,
  • Mesleki Eğitimi ve Rehabilitasyonu,
  • İstihdamı,
  • Ulaşılabilirlik,
  • Sosyal Güvenlik,
  • Sosyal Yardımlar,
konularında bilgiler verilerek uygulama süreçleri anlatılacaktır.
1.5. PROJE GEREKÇESİ
Yüzyıllardan beri toplumda var olan özürlülük sorunu insanlık tarihi kadar eskidir. Özürlülük, sadece özürlü bireyi değil, ailesini, yakın çevresini ve ait olduğu toplumsal yapıyı ilgilendiren bir olgudur. Bu sebeple özürlülük alanındaki sorunlar her çağda toplumsal sorunlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Yapılan çalışmalar ve uygulama süreçleri izlendiğinde bu konudaki bilgi eksikliğinin neden olduğu sıkıntıların bulunduğu görülecektir. 07.07.2005 tarihinde yürürlüğe giren 5378 sayılı Özürlüler Kanunu'nun genel çerçevesinin büyük oranda uygulayıcı kitle tarafından bilinmediği tespit edilmiştir. Bu sebeple uygulamada ortaya çıkan ve Başkanlığımıza yansıyan ciddi sorunlar (bakım hizmetlerine ulaşım, eğitim süreçleri, sağlık raporu alma süreçleri, mesleki eğitim ve istihdam sıkıntıları, sosyal güvenlik, sosyal yardımlar, gerekli yardımcı malzemelere ulaşım vb) bulunmaktadır. Bu sorunların kamu ve yerel yönetim idarecileri ve asıl yararlanıcı olan özürlü bireyler tarafından kavranması ve ilgili STK'lar tarafından özümsenmesi özürlü bireylerin ve ailelerinin yaşam kalitelerini iyileştirecektir. Bir başka deyişle bu projede amaçlanan temel hedef 5378 sayılı Özürlüler Kanunu ile elde edilen verimliliğin en yüksek düzeyde olmasını sağlamak, uygulama süreçlerinde karşılaşılan sıkıntıları aşmak ve özürlü bireyin yaşam koşullarının iyileşmesine katkı sağlanarak bu konuda toplum bilincinin oluşmasını sağlamaktır.
Son yıllarda Avrupa Birliği'ne üyelik çerçevesinde kamu idaresine yönelik ciddi yasal düzenlemeler yapılmıştır. Bu düzenlemelerden 5216 sayılı Büyükşehir Belediyeleri Kanunu ve 5215 sayılı Belediyeler Kanunu ile merkezi idare yetkilerinin bir kısmını yerel idareye devretmiş ve böylelikle yerel yönetimlere hizmet sunumları konusunda yeni görevler yüklenmiştir. Ancak yerel yönetimlerin büyük bir kısmının bu konuda önemsenebilir bir birikime sahip olduğunu söylemek güçtür.
Özürlüler kanunu, ilgili mevzuatı hakkındaki, uygulama süreçlerindeki aksaklıklar ve belediyelere yasa ile yüklenen yeni sorumluluklar konusundaki yetersiz bilgi ve sorunları aşmak amacıyla kamu kurum ve kuruluşlarının, yerel yönetimlerin ve STK'ların bilgilendirilmesi projenin gerekçesini oluşturmaktadır.
1.5.1. MEVCUT DURUM, İHTİYAÇLAR VE PROBLEMLER
5378 sayılı Özürlüler Kanununun içeriğinin kamu kurumları, yerel yönetimler ve ilgili STK'lar tarafından tam olarak bilinmemesinden dolayı uygulamada ciddi sorunlar (bakım hizmetlerine ulaşım, eğitim süreçleri, sağlık raporu alma süreçleri, mesleki eğitim ve istihdam sıkıntıları, sosyal yardımlar, sosyal güvenlik gerekli yardımcı malzemelere ulaşım vb) çıkmaktadır. Bu ise özürlülerin yaşam kalitesini olumsuz anlamda etkilemektedir. Yasanın çıkması konusunda merkezi yönetim ve TBMM tarafından gösterilen çabaların taşrada karşılık bulması sosyal devletin gereğidir. Kabul edilen bu yasanın ve çıkarılan yönetmenliklerin uygulama sürecinde en etkin şekilde kullanılması sağlanılarak bu süreçteki problemlerin giderilmesi temel ihtiyaç olarak kabul edilmektedir.
1.5.2. PROJEDEN DOĞRUDAN YA DA DOLAYLI YOLDAN FAYDA SAĞLAYACAK GRUPLAR
Projenin hedef kitlesini oluşturan yararlanıcılar Türkiye genelindeki kamu, yerel yönetim idarecileri ve ilgili STK temsilcileri ve Türkiye'de yaşayan 8,5 milyon civarında olduğu düşünülen özürlü bireyler ve;
• Vali ya da ilgili vali yardımcıları, (81 kişi)
• İl Belediye Başkanları, (81 kişi)
• Kaymakamlar, (931 kişi)
• İl Özel İdaresi Genel Sekreterleri, (81 kişi)
• İlçe ve Belde Belediye Başkanları, (3144 kişi)
• İl Sağlık Müdürleri, (81 kişi)
• Sosyal Hizmet İl ve İlçe Müdürleri, (116 kişi)
• İş-kur İl Müdürleri, (81 kişi)
• Defterdarlar, (81 kişi)
• İl Milli Eğitim Müdürleri, (81 kişi)
• İlçelerdeki Mal Müdürleri, (931 kişi)
• İlçe Milli Eğitim Müdürleri (931 kişi)
• İl ve ilçe Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürleri (654 kişi)
dır.
Bu kapsamda projeden yaralanacak kamu, yerel yönetim idarecileri toplam 7374 kişi olacağı planlanmıştır. Ayrıca TUİK tarafından yapılan Özürlüler Araştırması'na göre ülke genelindeki 8,5 milyon civarında olduğu düşünülen özürlü bireyler ve bu bireylerin yakınları ve verileri kurumumuzda muhafaza edilen 410 ilgili STK temsilcileri de direk yaralanıcıları olacaklardır. Medya kanalı ile yapılacak olan görüşmelerde 20 milyon vatandaşımızın özürlülük konusunda bilgilendirilmesi ve toplum bilincinin oluşturulması amaçlanmaktadır.
1.5.3. FAYDA SAĞLAYAN GRUPLARIN NEDEN SEÇİLDİĞİ
Özürlüler Kanunu'nun uygulama aşamasında yukarıda tanımlanan ve projenin hedef grup olarak belirlenen uygulayıcılardan kaynaklanan sorunlardan (bakım hizmetlerine ulaşım, eğitim süreçleri, sağlık raporu alma süreçleri, mesleki eğitim ve istihdam sıkıntıları, sosyal yardımlar, sosyal güvenlik gerekli yardımcı malzemelere ulaşım vb) dolayı çıkan aksaklıklar, bilgilendirme toplantılılarının ve konferansların kamu kurum ve kuruluşlarına, yerel yönetimlere, STK'lara ve tüm halkımıza yapılmasını gerekli kılmaktadır . Bu nedenle yukarıda tanımlanan faydalanıcılar projenin hedef grubu olarak seçilmiştir.
1.6. PROJEDE UYGULAMA ADIMLARI
Proje kapsamında yapılması planlanan uygulamalar aşağıdaki şekilde planlanmıştır;
  1. Proje kapsamında yapılması planlanan ve illerde ilgililerle paylaşılacak olan bilgileri kapsayan yukarıda tanımlanan konuları içeren (Özürlüler mevzuatı, haklar vb) bilgilendirme toplantısında ve konferanslarda kullanılmak üzere ilgili doküman hazırlanması,
  2. Proje genelinde çalışacak ve bilgilendirme toplantılarına gidecek olan, Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı'nda çalışan ilgili 3 adet personel, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nden, İşkur Genel Müdürlüğü'nden, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu'ndan talep edilen 1'er ilgili personelden oluşan en az 5 kişilik ekibin seçimi ,
  3. Projenin uygulamasında çalışacak olanlara yönelik, toplantı konuları, uygulama süreçleri, sorun analizi, iletişim konularında Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı tarafından bir hafta sürecek bir eğitimin verilmesi,
  4. İllerde yapılması planlanan toplantıların tarih, mekân ve organizasyonlarının yapılması,
  5. İllerde bilgilendirme toplantılarının ve konferansların yapılması,
  6. Toplantı yapılacak illerde bulunan yerel medya ile iletişim sağlanarak Özürlüler Kanunu'nun ve özürlülük çalışmaların bölge halkı ile paylaşılmasının sağlanması,
  7. Toplantı akşamı özürlü bireyler, yakınları ve ilgili STK'ların katılımının sağlanacağı konferanslar,
Proje sonuçlarını içeren raporun hazırlanması.
1.7. METODOLOJİ
Proje kapsamında uygulanacak olan metot bilgi paylaşımını esas alan toplantılar düzenlemektir.
İllerdeki kamu, yerel yönetim yöneticileri ve ilgili STK'ların özürlüler ve özürlülerin sorunları konusunda duyarlılığı artırılacak; özürlü bireylerin ve yakınlarının da hakları konusunda bilgilendirilmeleri sağlanacaktır. Ayrıca, uygulama süreçlerine ilişkin bilgiler hem uygulayıcı olan hizmet vericilerle hem de özürlü birey ve yakınları ile paylaşılacaktır.
1.7.1. PROJE İZLEME MEKANİZMASI
Proje dahilinde yapılacak olan;
• Katılımcı bireylerin bilgilerini içeren ve katılımcılar tarafından imzalanan katılımcı bilgi formları,
• Her ile giden ekip tarafından kayıt altına alınacak olan ekip raporları,
• Bilgilendirme toplantısı ve konferanslar sırasında kaydedilen ses veya görüntü kayıtları,
projenin izleme mekanizması olarak ifade edilebilir.
1.7.2. PROJEDE VARSA ORTAKLARIN VE DİĞER KURUMLARIN PROJEYE KATILIMI VE GÖREVLERİ
Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda yürütülmesi planlanan projede;
  • İçişleri Bakanlığı,
  • Sağlık Bakanlığı,
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İşkur Genel Müdürlüğü,
  • Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu,
  • Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü,
  • Yerel Yönetimler,
ile işbirliği yapılması planlanmaktadır.
1.7.3. ORTAKLARIN SEÇİLME SEBEPLERİ
• İçişleri Bakanlığı; İl Valilerinin, Belediye Başkanlarının, Vali yardımcılarının, Kaymakamların, Defterdarların ve Mal Müdürlerinin;
• Sağlık Bakanlığı; İl Sağlık Müdürlerinin, İlçelerdeki Sağlık Grup Başkanlarının,
• İl Özel İdaresi Genel Sekreterlerinin,
• Milli Eğitim Bakanlığı; İl Milli Eğitim Müdürlerinin, İlçe Milli Eğitim Müdürlerinin, Rehberlik ve Araştırma Müdürlerinin,
• Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü; Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Sorumlularının,
• Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu; Sosyal Hizmet İl ve İlçe Müdürlerinin,
• İşkur Genel Müdürlüğü; İş-kur İl Müdürlerinin
bilgilendirme toplantılarına ve konferanslara katılımını sağlamak amacıyla ortak olarak belirlenmiştir. Ayrıca bilgilendirme toplantılarına ve konferanslara katılacak olan uzman ihtiyacının giderilmesi amacıyla da işbirliği yapılması amaçlanmaktadır.
1.7.4. PROJE EKİBİ VE GÖREV TANIMLARI
Proje ekibi; Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı'nda çalışan ilgili 3 adet personel başta olmak üzere, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nden, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü'nden, Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü'nden talep edilecek 1'er kişi olmak üzere, ekip sorumlusu dahil asgari 5 kişilik gruptan oluşturulacak ve ihtiyaç halinde ekip sayısı artırılacaktır.
1.7.5. PROJENİN KATMA DEĞERİ
Uygulanması planlanan bu proje ile;
• Devlet tarafından özürlü bireylere ve ailelerine sunulan yasal haklar konusunda bilgilendirme,
• Uygulama süreçlerinde karşılaşılan sorunların giderilmesiyle özürlülerin yaşam kalitesinin iyileştirilmesi,
• Devletin tüm bireylerin sorunlarına karşın eşit duyarlılıkta olduğunu özürlüler ile paylaşmak,
• Uygulama süreçlerinde çalışan yöneticilerde ve toplumda özürlülük konusunda var olan duyarlılığın ve bilincin artırılması,
amaçlanmaktadır. Ortaya çıkarılacak olan bu sonuçlar sosyal barış ve sosyal adaletin gerçekleştirilmesi için büyük önem taşımaktadır.
1.7.6. DEĞERLENDİRME MEKANİZMASI
Ekip sorumluları tarafından bir değerlendirme grubu oluşturulacaktır. Değerlendirme grubu tarafından yazılacak olan raporlar ve toplantı sırasında kaydedilen ses veya görüntü kasetleri değerlendirme mekanizmasının unsurları olarak ifade edilebilir.
1.8. PROJE AŞAMALARI
Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda yapılması planlanan bu projenin aşamaları;
• Proje ekibinin seçilmesi, toplantı süreçlerine ilişkin olarak eğitime alınmaları, ilgili dokümanların hazırlanması, bilgilendirme toplantılarının ve konferansların organizasyonu ve katılımcılara ulaşma ,
• İllerde toplantı ve konferans yapılması ,
• Raporlama
olarak planlanmıştır.
2. PROJE ÇIKTILARI
Bilgilendirme toplantılarında ve konferanslarda katılımcılara dağıtılmak üzere hazırlatılacak olan;
• Özürlüler Kanunu, özürlülere tanınan eğitim hakları, özürlülere tanınan bakım hakları, özürlü bireylerin mesleki eğitimi ve istihdamı ile ilgili olarak kurum tarafından hazırlanan kitapçık,
• Hizmet sunumunda bulunan yetkililerde özürlülere karşı olması planlanan olumlu değişimler,
• Yapılan toplantıların değerlendirmesi amacıyla proje değerlendirme grubu tarafından oluşturulan raporlar,
• Toplumun özürlülük konusunda doğru bilinçlendirilmesi ve duyarlılığın oluşturulması;
• Raporlar yardımıyla oluşturulacak olan yeni sosyal politika ve proje önerileri
proje önerisinin çıktılarını oluşturacaktır.
2.1. HEDEF GRUP ÜZERİNDE BEKLENEN ETKİLER
Özürlüler Kanununun uygulama sürecinde meydana gelen aksaklıkların giderilmesi, uygulama süreçlerinin özürlüler lehine olumlu anlamda iyileşmesi, özürlülerin haklarına ulaşabilmeleri ve bu konuda toplumsal bilincin oluşması.
2.1.1. ŞARTLAR
2.1.2. KAPASİTE GELİŞİMİ
Kamu, yerel yönetim idarecilerinin ve STK'ların bu konuda sahip oldukları uygulamaya ilişkin bilgi kapasitelerinin iyileşmesidir.
2.2. YAYINLAR VE DİĞER ÇIKTILAR
Toplantılarda ve konferanslarda katılımcılara vermek üzere;
• Özürlüler Kanunu, özürlülere tanınan eğitim hakları, özürlülere tanınan bakım hakları, özürlü bireylerin mesleki eğitimi ve istihdamı, ulaşılabilirlik, sosyal güvenlik ve sosyal yardımlar ile ilgili olarak kurum tarafından hazırlanan kitapçık,
• Yapılan toplantıların değerlendirmesi amacıyla proje değerlendirme grubu tarafından oluşturulan raporlar,
• Uygulama sürecin sonucunda hazırlanacak olan ve politik önermeleri içerecek raporun politika yapıcılar ile paylaşılması,
projenin yayınları olarak değerlendirilebilir.
2.3. PROJENİN ÇOĞALTICI ETKİSİ
Proje kapsamında toplantıya katılan uygulayıcıların ve ilgili yöneticilerin her birinin yapılan toplantı ile ilgili olarak edindiği bilgileri kendi kurum personelleri ile paylaşımı ve bu personel ile birlikte kendi sorumluluk alanlarında halka bilgi aktarımı ile projenin etkisi çoğaltılacaktır.
2.4. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
AB üyelik süreciyle birlikte merkezi yönetim yetkilerinin bir kısmının yerel idare ile paylaşacak yasal düzenlemeler hazırlanmıştır. Özellikle yeni çıkan 5216 sayılı Büyükşehir belediyeler yasası ve 5215 sayılı belediyeler yasası ile belediyelere yeni sorumluluklar yüklenmiştir. Bu sorumluluklar içinde özürlülere yönelik çalışmaların yapılması da bulunmaktadır. Dolayısıyla bu toplantılar yardımıyla aldıkları bilgiler ve doküman ile bu tür çalışmaları yerel idareler sürdüreceklerdir.
2.4.1. FİNANSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
Kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, STK'lar toplantı dâhilinde elde ettikleri bilgi birikimlerini kendi yerel olanaklarıyla çalışmalarını sürdürmeleri öngörülmektedir. Bu nedenle yeni bir mali kaynağa gereksinim olmayacaktır.
2.4.2. KURUMSAL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK
Kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler ve STK'lar toplantı dâhilinde elde ettikleri bilgi birikimlerinden hareketle kendi imkânları ile çalışmalarına devam edeceklerdir.
2.4.3. POLİTİKALARIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ
Kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler ve STK'lar toplantılardan edinmiş oldukları politik önermeleri kendi bölgelerinde kendi olanaklarıyla sürdüreceklerdir.
3. RİSKLER
Proje kapsamında karşılaşabilecek tek risk, yapılacak olan bilgilendirme toplantılarına ve konferanslara yeterli katılımın sağlanmaması olabilir.
Ortaya çıkabilecek katılım sorununu aşmak için yapılacak toplantılara ilişkin planlamalar önceden yapılacak ve katılımcıların bağlı oldukları kurumlar ile ilişkiye geçilerek bu risk minimize edecektir.

Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı adına

Abdullah GÜVEN
Kurum Başkanı
Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü adına
İsmail BARIŞ
Genel Müdür V.

İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü adına
Ercan TOPACA
Genel Müdür

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı T. İş Kurumu Genel Müdürlüğü adına
Namık ATA
Genel Müdür

Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim, Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü adına
Dr.Ruhi KILIÇ
Genel Müdür