Selman-i Farısi (r.d.), Resulüllah`tan şöyle rivayet ediyor: " Geceleyin kalkın namaz kılın, sizden önceki salihlerin yoludur. Bu amel sizi Allah’a yaklaştırır günahlarınızı affeder.“
Aişe validemizden rivayet edildiğine göre diyor ki: „Resullah (a.s.) gece namazlarını iki hafif Rekeât namazla açardı.“
Ebu Hureyre’den aynı bunun gibi bir hadis riayet ediyor, diyor ki; „Resulullah (S.A.S). şöyle buyuruyor: “Herhangi biriniz geceleyin iki hafif rekat ile namazına başlasın.“ (Müslim) Gece namazı caizdir, gecenin başında, ortasında, ya da sonunda kim kılarsa olur, yani bu yatsı namazından sonra olsa caizdir. Ama kim gece namazını gecenin ortasında kılarsa daha çok hayırlıdır. Gece namazı için belli bir saat koyulmamıştır. Kim yatsı namazından sonra bir rekat vitir kılsa o da gece namazı sayılır. Bazı rivayetlere göre; Resullah (S.A.S) 11 rekat gece namazı kılmıştır. Kim ki gece namazını yatsıdan sonra kılsa ismi „vitir“dir. Fakat yatıp sonradan kalksa ismi „tehecüt“ olur.
Resullah (S.A.S) gece namazını Ramazanda da kılmış, bu namazın ismi ise “terawih’“tir. Bu terawih namazı, hem erkeklere hem de kadınlara sünnettir. Terawih’in vakti ise yatsı namazından sonra başlar ve sabah namazına kadar devam eder. Ramazan ayında geceyi ihya etmek için Resullah (S.A.S) şöyle buyuruyor: “Kim Ramazanda, inanarak ve kadrini bilerek kalkıp namaz kılsa, geçmiş gunahları affolunur.“ (Müslim) “ Kadir gecesi hakkında da Allah’u Teala Sure indirmiştir.1) 1-„Biz O’nu (Kur’an’ı Kerim’i) Kadir gecesinde indirdik. 2-Kadir gecesinin ne olduğunu sen bilirmisin? 3- Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır. 4-O gecede, Rabblerinin izniyle melekler ve Ruh (Cebrail) her iş için iner dururlar. 5- O gece, esenlik doludur. Ta fecrin doğuşuna kadar. » (Kadir Suresi) 2)-« Allahu Teala biz Kur’an’ı mübarek bir gecede indirdik. » (o gecede kadir gecesidir.) Bu iki ayet Leyletil-kadir gecesinin ne kadar hayırlı olduğunu ispat ediyor.
Ebu Hureyre (r.d.) den rivayetle Resullah(S.A.S.)tan: „Kim Kadir gecesini inanarak ve mukafatını Allah’tan diliyerek ibadetle geçirirse, Allah Teala geçmiş günahlarını af ediyor.“ Hadis muttefikunaleyhdir. Yani tüm muhaddisler tarafından rivayet edilmiştir.) Resullah (S.A.S.) ın bu konuda çok hadis rivayet ettiği bilinmektedir. Ancak Kadir gecesi hakkında herhangi bir geceyi tahsis etmemiş ve onu Ramazanın son yarısında aramış, böylece bize de Ramazan ayının son yarısında aramamızı ima etmiştir. Yalnız Hz Ayşe validemizden rivayetle; Resulullah şöyle buyuruyor: “Kadir gecesini Ramazan’ın yirmisinden son tek sayılı gecelerinde araştırın.“ (Buhari) Yine Hz.Aişe’den rivayetle; Resulullah (a.s.) diğer bütün aylara göre Ramazanda ve yine tüm günlere nazaran son on gününde daha çok ibadet üzerinde yoğunlaşırdı.“ ( Muslim)
Bu ayet ve hadislere göre, Resullah (a.s.) tüm yıla nazaran Ramazan ayına ve Kadir gecesine daha çok ehemmiyet vermiştir. Kandil geceleri ve Şaban’ın 15. gecesi için bazı zayıf hadisler şöyle rivayet ediliyor. ”Kim bu gecelerde ibadet yaparsa, 70 şehidin sevabını alıyor.” Bu hadis zayıf olmakla beraber bazı sakıncaları da vardır. Mesela insanı cihaddan alıkoyuyor.
Bazı cahil insanlar diyorlar ki, „biz cihada gidip 1 şehit sevabı alacağımıza, yanlız Şaban’ın 15'inde oruç tutar, geceleyin ibadet eder 70 şehit sevabını alırız, bunun için cihada gerek kalmaz.“ Bu söz bir hadis değildir, Resullah (S.A.S.) böyle birşey kesinlikle söylememiştir. Çünkü Allah yolunda cihad çok büyük bir hayırdır. Hiç birşey cihad kadar değerli ve sevaplı değildir. Bu gün Türkiye’de adet olduğu gibi, yalnız kandil ve regaib gecelerinde camileri doldurmak , ibadet etmek veya bu geceleri sanki özel günlermiş gibi ihya etmenin dinimizde yeri yoktur. Bütün bunlar, bid’at ve hurafedir. İslam Dininde Resullah (S.A.S.), neyi yapmışsa o sünnettir, neyi de men etmişse o haramdır, yasaktır. Bir Hadisi Şerifte Resullah (S.A.S.) şöyle buyuruyor: 1- “Sizi Allah’a yaklaştıran tüm şeyleri emir etmişim, sizi Allah’tan uzaklaştıran her şeyi ise yasak etmişim.” 2-“Bir amelin üzerinde emrimiz yoksa o amel caiz değildir.
Sonraları bazı insanlar, yeni bazı ameller ortaya çıkardılar ki, o ameller ne Allah (c.c.) ve ne de Resullah (S.A.S) tarafından emredilmemiştir. Halbuki Hz. Peygamber bizi sevaba götürecek bütün yolları emrettiği gibi, günaha götürecek bütün yolları da öğreterek sakınmamızı emretmiştir. Dolayısıyla Resulullah (s.a.) kandil geceleri ve regaib gecesi konusunda bize herhangi bir şey emretmediği gibi, kendisi de bu geceleri ihya etmemiştir. Eğer bugünleri ihya etmek sevap olmuş olsaydı, O bizi bu gecelerin hayrından mahrum bırakmazdı!.. Kendisi hayatında bütün sevaplı işleri yaparak bize örnek olduğu gibi, bid’at ve hurafelere götürecek bütün yolları da kapatmıştır. Binaenaley; ibadetler standarttır, onları Hz. Peygamberden geldiği gibi algılamak ve uygulamak gerekir. Sonradan eklenenlerle zaman geçirmek ve dindenmiş gibi kabul etmek, insanı sadece islamdan uzaklaştırır. Allah korusun.
Şekli ve miktarı Yüce Allah ve Onun Resulu tarafından belirlenen ibadetlere bir yenisini eklemek, veya tayin edilmiş miktarını azaltmak hiç kimsenin haddi değildir. Müslümanların bu konuda da uyanık olması lazım. Sonradan dinimize yerleştirilmek istenen bid’at ve hurafe konusuna dikkat etmemiz gerekir ki dinimizi batıl inançlardan koruyalım! Selam hidayete tabi olanlaradır.