Online reklamcılığın önlenemez yükselişi!
Dünyada online reklamcılık krize rağmen çift haneli büyüyecek. Türkiye'deki büyüme hızı daha da yüksek olacak.
Zenith Optimedia'nın reklam tahmin raporuna gore online reklamcılık bu sene ile 2013'e kadar en çok büyüyecek reklamcılık alanı olacak. Online reklamcılık reklam pastasında ikinci büyük kategori olacak.Zenith Optimedia'ya göre bu sene online reklamcılık 72 milyar dolarla yılı kapatacak. 2013'te ise 95 milyar dolara ulaşması beklenirken toplam reklam harcamaları da 520 milyar dolara ulaşacak.
2011'de 471 milyar dolara yükselecek olan reklamcılık pazarı da yüzde 4,1 büyüme yakalacak. Bu rakam kriz öncesi 2008 zirvesine ulaşma anlamına geliyor.
Ancak aynı şirket online büyüme için daha büyük bir büyüme öngörüyor. Online reklamcılık 2010 ve 2013 arasında yılda yüzde 14,2 oranında büyüyecek. Bu da TV reklamcılığının ardından online reklamcılığını en değerli ikinci kategori konumuna getiriyor. Bu hızlı büyümeyi tahmin eden şirket online reklamcılığın gazete reklam hacmini geçeceğini öngörüyor.
TÜRKİYE'DE BÜYÜME BAŞ DÖNDÜRÜCÜ OLACAK
Peki Türkiye bu büyümeden faydalanabilecek mi? Sektörün liderlerine göre Türkiye'deki büyüme hızı daha hızlı olacak. Yine de daha hızlı yol alabilmek için yapılacaklar var: Mete Soğuksu - Zenith Media Türkiye CEO
"Online reklam dünyasına her gün yeni platformların, yeni araçların eklenmesi, bu platformların kısa sürede geniş kullanıcı tabanına ulaşması, reklam pastasından alınacak payın çift haneli hale gelmesini şaşırtıcı olmaktan çıkardı. İçinde bulunduğumuz yıl özelinde, online video tüketiminin hem user generated content'te, hem de premium content'te çok ciddi oranda artması ve başlıca kullanım alışkanlıklarından biri haline gelmesi, videoyu display reklamları kadar değerli bir iletişim aracı haline getirdi. Videonun teknik bakımdan markalara ek bir masraf çıkarmadan, üretilen TVC'ler üzerinden kullanılabiliyor olması önemli bir avantaj. Ayrıca online mecrada, seçtiği içeriği izleyen kullanıcının karşısına çıkarılan mesajın kullanıcı tarafında daha yüksek bir algıyla karşılanması ve performansın bu doğrultuda belli bir standardın üzerinde çıkması markaları video reklamcılığına çeken bir başka unsur.
Online reklamcılığın yükselen payının bir diğer sebebi de sosyal medya'nın yükselişi. Yalnızca markaların sosyal medya yönetimi için harcadığı bütçeler değil, sosyal platformlardaki kalabalığa yönelik olarak yapılan medya yatırımları da toplam harcamada her geçen gün daha fazla yer ediniyor. Facebook'un her çeyrekte yeni bir pazarlama ürünüyle karşımıza çıkıyor olması, Twitter'ın henüz Türkiye'ye açmadığı ancak çok yakında satın almasına başlayabileceğimiz duyumunu aldığımız reklam modelleri, sosyal medya reklamlarını de önemli bir online medya harcama kalemi olarak karşımıza çıkaracak önümüzdeki dönemde."Yayıncılar tarafında hal böyleyken, reklamveren tarafında da e-ticaret şirketlerinin artması ve bu şirketlerin pazarlama faaliyetlerini kaçınılmaz olarak online medya ağırlıklı yapıyor olması online reklam pastasının büyümesine katkı sağlayan bir diğer durum.
"Bu süreçte sektörün tüm oyuncularının üzerine düşen görev yeni reklam modellerinin ve reklam platformlarının güvenilirliğini denetlemek ve korumak olacaktır. Online dünyanın en büyük avantajlarından biri olan "raporlanabilirlik" yeni her araç için de geçerli ve kullanılabilir olmalı. Bu doğrultuda gerekli görülen noktada yayıncıların yatırım yaparak third party adserver'lar üzerinden yayın yapması, sektörel ölçümlemelere dahil olarak ajanslara güvenilir data sağlaması; reklamverenlerin de detaylı ölçümlemeler ve analizler için ekstra bütçe ve efor harcaması kullanımları daha efektif, yatırımları daha karlı hale getirecektir. "
Sarper Danış – Ping Yönetici Ortağı
"Ülkemizde de dünyadaki trendlere benzer hızlı çıkışlar gözlemliyoruz. Türkiye pazarı gelişmiş ülkelere göre (Amerika, İngiltere, Almanya, Fransa vb.) henüz tam oturmamış bir pazar olduğundan dolayı ülkemizdeki online reklam harcamaları daha da hızlı artışlar göstermektedir. Online reklamcılığı tetikleyen belli başlı alanlara baktığımızda özellikle sosyal medya (Facebook), arama motoru pazarlamacılığı (Google), mobil reklamlar, video reklamcılık ve display reklamlarını görebiliyoruz. Son 1 senedir özellikle sosyal medya reklamları, mobil ve video reklamları müthiş bir ivme kazanmış durumda. Bu gelişmeler de haliyle ülkemizdeki online reklam harcamalarını hızla yukarı çekmektedir. Önümüzdeki 2-3 sene boyunca yüzde 50 ve üzeri büyümeler görmeye devam edeceğimizi düşünüyorum. Sonraki senelerde önce yüzde 20-30 daha sonra da ekonomik büyümenin yüzde 50 üzerinde gelişmeleri gözlemleyeceğimizi düşünüyorum.
"Ancak ne yazık ki Türkiye'de hemen hemen hiç bir alanda sağlanan katma değere, verilen hizmete gerekli takdir gösterilmemekte. Bu durum online reklamcılıkta da farklı değil. Dünya standartlarında yaratıcı işler, medya çözümleri, mobil pazarlama faaliyetlerini görmekteyiz. ama özellikle bu hizmetlerin karşılığı için belirlenen ücretler ve ajans hizmet bedelleri yüksek bulunmakta ve hizmet kalitesini aşağıya çekmektedir. Sektörün ileriye doğru gidebilmesi ve uluslararası alanlarda da başarılar yakalayabilmek için online reklamcılığa daha fazla zaman ve para yatırımları yapılmalı diye düşünüyorum."
Neslihan Mesutoğlu- Turkuvaz Dijital Medya ve Radyo Reklam Satış Genel Müdürü
"Türkiye online reklam pastasının büyümesi açısından şu anda Avrupa'da ikinci ülke ancak pastanın büyüklüğü açısından ne yazık ki aynı değil IAB'de yer alan Avrupa ülkeleri arasında tahmini olarak ilk 15 içinde yer aldığımızı düşünüyorum. Search dahil toplamda 196 milyon Euro pazarımızın olduğunu düşünüyorum kuru 2,05.-TL olarak aldım. Dijital'in reklam harcamaları genel reklam harcamaları içinde düşük kaldığı bir gerçek.
"Bugün Türkiye'de ciddi bir internet kullanıcısı var sadece haber sitelerinin tüketimi toplam internet populasyonu içinde %98'ni kapsıyor ki 22,3 milyon kişiden bahsediyoruz. Toplam gazete satışı ile karşılaştırdığımızda arada 5 katı fark var ancak basına yatırılan reklam bütçesi kadar bir bütçe internette yok maalesef. Bu anlamda sektörün kendini ispata ihtiyacı var. Geçen sene Avrupa'da video preroll ve mobil kullanımı ile birlikte display tüketiminin %21 artması önemli bir gösterge. Yayıncılar mobil ve premium video içerik yatırımlarına dijital ortamda çok önem veriyorlar bu segmentlerin dijital reklam harcamalarına hız getireceğine inanıyoruz. 2011 ülkemizde video içeriklerinin önüne gelen video reklam kullanımlarına giriş yapıldığını ve yapılandığını 2012'de de bu alanda ciddi harcamaların olacağına ve dijital Pazar büyümesinde %35'in üstünü yakalayacağımıza inanıyorum. Reklamverenin dijitali tanımak üzere ajansların daha çok destek araştırma almaları gerektiğine inanıyorum. Bu sene artan Facebook'ta grupların oluşumunun gelecekte premium içeriklerle ortak işler yaratma ihtiyacı doğuracağına inandığımdan sektörün gelişimine olumlu bakıyorum. Tabletler, Smarttv'ler de sektöre hız katacaktır.
"Tek eksikliğimiz reklam verenin internete performans odaklı başlamasından dolayı bu medyaya halen aynı bakıyor olması. Oysa ki markanın güvenilir bir yayın içinde konumlandırılması ve mesajının kitlelere ulaşması marka bilinirliğine katkısını ve satın alma anında tüketiciyi etkilediğini hepimiz biliyoruz. Tüketicilerin mesaj yoğunluğuna maruz kaldığı bu dönemde medya tüketiminde yoğun kullanılan internete önem verilmesi gerekiyor. Bu anlamda IAB Türkiye olarak da interaktif medya algısını yükseltecek çalışmalar yapılacak ve yapılıyor. 2011 ikinci yarıyılı ve 2012 dijital medya açısından önemli yıllar. Dijital olarak hedef 2015 te gazete harcamalarını yakalayabilmek ve Türkiye reklam harcamalarını yükseltmek olmalı. 465 milyar üzerinde kredi kartı ve banka kartı harcamalarımız var ise reklam harcamalarımızın bu bağlamda daha iyi bir performans göstermesini bekliyoruz."
Dünyada online reklamcılık krize rağmen çift haneli büyüyecek. Türkiye'deki büyüme hızı daha da yüksek olacak.
Zenith Optimedia'nın reklam tahmin raporuna gore online reklamcılık bu sene ile 2013'e kadar en çok büyüyecek reklamcılık alanı olacak. Online reklamcılık reklam pastasında ikinci büyük kategori olacak.Zenith Optimedia'ya göre bu sene online reklamcılık 72 milyar dolarla yılı kapatacak. 2013'te ise 95 milyar dolara ulaşması beklenirken toplam reklam harcamaları da 520 milyar dolara ulaşacak.
2011'de 471 milyar dolara yükselecek olan reklamcılık pazarı da yüzde 4,1 büyüme yakalacak. Bu rakam kriz öncesi 2008 zirvesine ulaşma anlamına geliyor.
Ancak aynı şirket online büyüme için daha büyük bir büyüme öngörüyor. Online reklamcılık 2010 ve 2013 arasında yılda yüzde 14,2 oranında büyüyecek. Bu da TV reklamcılığının ardından online reklamcılığını en değerli ikinci kategori konumuna getiriyor. Bu hızlı büyümeyi tahmin eden şirket online reklamcılığın gazete reklam hacmini geçeceğini öngörüyor.
TÜRKİYE'DE BÜYÜME BAŞ DÖNDÜRÜCÜ OLACAK
Peki Türkiye bu büyümeden faydalanabilecek mi? Sektörün liderlerine göre Türkiye'deki büyüme hızı daha hızlı olacak. Yine de daha hızlı yol alabilmek için yapılacaklar var: Mete Soğuksu - Zenith Media Türkiye CEO
"Online reklam dünyasına her gün yeni platformların, yeni araçların eklenmesi, bu platformların kısa sürede geniş kullanıcı tabanına ulaşması, reklam pastasından alınacak payın çift haneli hale gelmesini şaşırtıcı olmaktan çıkardı. İçinde bulunduğumuz yıl özelinde, online video tüketiminin hem user generated content'te, hem de premium content'te çok ciddi oranda artması ve başlıca kullanım alışkanlıklarından biri haline gelmesi, videoyu display reklamları kadar değerli bir iletişim aracı haline getirdi. Videonun teknik bakımdan markalara ek bir masraf çıkarmadan, üretilen TVC'ler üzerinden kullanılabiliyor olması önemli bir avantaj. Ayrıca online mecrada, seçtiği içeriği izleyen kullanıcının karşısına çıkarılan mesajın kullanıcı tarafında daha yüksek bir algıyla karşılanması ve performansın bu doğrultuda belli bir standardın üzerinde çıkması markaları video reklamcılığına çeken bir başka unsur.
Online reklamcılığın yükselen payının bir diğer sebebi de sosyal medya'nın yükselişi. Yalnızca markaların sosyal medya yönetimi için harcadığı bütçeler değil, sosyal platformlardaki kalabalığa yönelik olarak yapılan medya yatırımları da toplam harcamada her geçen gün daha fazla yer ediniyor. Facebook'un her çeyrekte yeni bir pazarlama ürünüyle karşımıza çıkıyor olması, Twitter'ın henüz Türkiye'ye açmadığı ancak çok yakında satın almasına başlayabileceğimiz duyumunu aldığımız reklam modelleri, sosyal medya reklamlarını de önemli bir online medya harcama kalemi olarak karşımıza çıkaracak önümüzdeki dönemde."Yayıncılar tarafında hal böyleyken, reklamveren tarafında da e-ticaret şirketlerinin artması ve bu şirketlerin pazarlama faaliyetlerini kaçınılmaz olarak online medya ağırlıklı yapıyor olması online reklam pastasının büyümesine katkı sağlayan bir diğer durum.
"Bu süreçte sektörün tüm oyuncularının üzerine düşen görev yeni reklam modellerinin ve reklam platformlarının güvenilirliğini denetlemek ve korumak olacaktır. Online dünyanın en büyük avantajlarından biri olan "raporlanabilirlik" yeni her araç için de geçerli ve kullanılabilir olmalı. Bu doğrultuda gerekli görülen noktada yayıncıların yatırım yaparak third party adserver'lar üzerinden yayın yapması, sektörel ölçümlemelere dahil olarak ajanslara güvenilir data sağlaması; reklamverenlerin de detaylı ölçümlemeler ve analizler için ekstra bütçe ve efor harcaması kullanımları daha efektif, yatırımları daha karlı hale getirecektir. "
Sarper Danış – Ping Yönetici Ortağı
"Ülkemizde de dünyadaki trendlere benzer hızlı çıkışlar gözlemliyoruz. Türkiye pazarı gelişmiş ülkelere göre (Amerika, İngiltere, Almanya, Fransa vb.) henüz tam oturmamış bir pazar olduğundan dolayı ülkemizdeki online reklam harcamaları daha da hızlı artışlar göstermektedir. Online reklamcılığı tetikleyen belli başlı alanlara baktığımızda özellikle sosyal medya (Facebook), arama motoru pazarlamacılığı (Google), mobil reklamlar, video reklamcılık ve display reklamlarını görebiliyoruz. Son 1 senedir özellikle sosyal medya reklamları, mobil ve video reklamları müthiş bir ivme kazanmış durumda. Bu gelişmeler de haliyle ülkemizdeki online reklam harcamalarını hızla yukarı çekmektedir. Önümüzdeki 2-3 sene boyunca yüzde 50 ve üzeri büyümeler görmeye devam edeceğimizi düşünüyorum. Sonraki senelerde önce yüzde 20-30 daha sonra da ekonomik büyümenin yüzde 50 üzerinde gelişmeleri gözlemleyeceğimizi düşünüyorum.
"Ancak ne yazık ki Türkiye'de hemen hemen hiç bir alanda sağlanan katma değere, verilen hizmete gerekli takdir gösterilmemekte. Bu durum online reklamcılıkta da farklı değil. Dünya standartlarında yaratıcı işler, medya çözümleri, mobil pazarlama faaliyetlerini görmekteyiz. ama özellikle bu hizmetlerin karşılığı için belirlenen ücretler ve ajans hizmet bedelleri yüksek bulunmakta ve hizmet kalitesini aşağıya çekmektedir. Sektörün ileriye doğru gidebilmesi ve uluslararası alanlarda da başarılar yakalayabilmek için online reklamcılığa daha fazla zaman ve para yatırımları yapılmalı diye düşünüyorum."
Neslihan Mesutoğlu- Turkuvaz Dijital Medya ve Radyo Reklam Satış Genel Müdürü
"Türkiye online reklam pastasının büyümesi açısından şu anda Avrupa'da ikinci ülke ancak pastanın büyüklüğü açısından ne yazık ki aynı değil IAB'de yer alan Avrupa ülkeleri arasında tahmini olarak ilk 15 içinde yer aldığımızı düşünüyorum. Search dahil toplamda 196 milyon Euro pazarımızın olduğunu düşünüyorum kuru 2,05.-TL olarak aldım. Dijital'in reklam harcamaları genel reklam harcamaları içinde düşük kaldığı bir gerçek.
"Bugün Türkiye'de ciddi bir internet kullanıcısı var sadece haber sitelerinin tüketimi toplam internet populasyonu içinde %98'ni kapsıyor ki 22,3 milyon kişiden bahsediyoruz. Toplam gazete satışı ile karşılaştırdığımızda arada 5 katı fark var ancak basına yatırılan reklam bütçesi kadar bir bütçe internette yok maalesef. Bu anlamda sektörün kendini ispata ihtiyacı var. Geçen sene Avrupa'da video preroll ve mobil kullanımı ile birlikte display tüketiminin %21 artması önemli bir gösterge. Yayıncılar mobil ve premium video içerik yatırımlarına dijital ortamda çok önem veriyorlar bu segmentlerin dijital reklam harcamalarına hız getireceğine inanıyoruz. 2011 ülkemizde video içeriklerinin önüne gelen video reklam kullanımlarına giriş yapıldığını ve yapılandığını 2012'de de bu alanda ciddi harcamaların olacağına ve dijital Pazar büyümesinde %35'in üstünü yakalayacağımıza inanıyorum. Reklamverenin dijitali tanımak üzere ajansların daha çok destek araştırma almaları gerektiğine inanıyorum. Bu sene artan Facebook'ta grupların oluşumunun gelecekte premium içeriklerle ortak işler yaratma ihtiyacı doğuracağına inandığımdan sektörün gelişimine olumlu bakıyorum. Tabletler, Smarttv'ler de sektöre hız katacaktır.
"Tek eksikliğimiz reklam verenin internete performans odaklı başlamasından dolayı bu medyaya halen aynı bakıyor olması. Oysa ki markanın güvenilir bir yayın içinde konumlandırılması ve mesajının kitlelere ulaşması marka bilinirliğine katkısını ve satın alma anında tüketiciyi etkilediğini hepimiz biliyoruz. Tüketicilerin mesaj yoğunluğuna maruz kaldığı bu dönemde medya tüketiminde yoğun kullanılan internete önem verilmesi gerekiyor. Bu anlamda IAB Türkiye olarak da interaktif medya algısını yükseltecek çalışmalar yapılacak ve yapılıyor. 2011 ikinci yarıyılı ve 2012 dijital medya açısından önemli yıllar. Dijital olarak hedef 2015 te gazete harcamalarını yakalayabilmek ve Türkiye reklam harcamalarını yükseltmek olmalı. 465 milyar üzerinde kredi kartı ve banka kartı harcamalarımız var ise reklam harcamalarımızın bu bağlamda daha iyi bir performans göstermesini bekliyoruz."