Otomotiv ve ilgili yanmalı motor üretimleri, etiket sektörü için en önemli pazarlardan birisi.
Dünyada her yıl yaklaşık 40 milyon binek ve 1 7 milyon ticari amaçlı araç üretiliyor. General Motors, Ford, Daimler, Chrysler ve Toyota firmaları da en büyük otomobil üreticileri olup, Japonya, ABD, Almanya ve Tayvan otomobil üreticisi olan ülkeler olarak dikkat çekiyor. Bu listeye motosikletler, traktörler, dıştan takma motorlular vs. eklenebilir. Ayrıca yedek parça ve satış sonrası hizmetler pazarı da bulunuyor. Böylece otomotiv ve ilgili yanmalı motor üretimleri, etiket sektörü için en önemli pazarlardan birisi olmakta.
Work in Process WIP labels (Üretim etiketleri)
Parçaların üretime şevkinden başlayarak, nihai ürün ortaya çıkana kadar üretim ve montaj aşamalarında kullanılan etiketlerdir. Süreç izleme etiketleri olarak adlandırılırlar. Barkod veya sıra numaralı etiketler olabilirler. Bu etiketler aracın yararlı ömrü boyunca yapıştırıldıktan yerde kalabilirler ama bitmiş üründe artık kullanılmazlar.
VVarehouse automation labels (Depo otomasyonu etiketleri)
Raf, kasa, bölüm vs. tanımlayan etiketlerdir. Birçok uygulamada kullanılırlar, uzun ömürlü olabilmeleri için lamine edilmiş sentetik malzeme üzerine baskı yapılır.
OEM, new car labels (OEM, yeni araba etiketleri)
VİN (Vehicle Identification Number-Araç Tanımlama Numarası) etiketleridir. Her bir araba için 12 adede kadarı gövdeye yapıştırılır. Bunlar, kapı.' altına yapıştırılan, sigorta şeması, yağlama, soğutma, emisyon kontrol vs. etiketleridir. Orijinal yedek parça etiketleri de diğerleridir. Etiket spe-sifikasyonlarında ortam koşulları, motor sıcaklığı değişiklikleri, aşınma yağ kontaminasyonu ve kimyasal etkilenme göz önüne alınmalıdır.
Shipping/despatch labels (Sevkiyat etiketleri)
AIAG, sevkiyat, adres ve içindekiler etiketleridir.
Automative after-market labels (Otomotiv satış sonrası etiketleri)
Orijinal yedek parça, yedek parça değiştirme, aksesuar ve garanti etiketleridir. Orijinal olduklarını gösterebilmek için bazı güvenlik özellikleri (hologram, void (sökülünce parçalanan), güvenlik kaplamalı, mühürlü vs.) taşımaları gerekebilir.
Otomotiv sektörü, uzun süre dayanıklılık gerektiren, zor şartlarda kullanılan, üzerindeki bilginin önemli olduğu ve etiketin orijinal olduğunun ortaya konmasının gerekebileceği etiketler kullanır.
Orijinal yedek parçanın, üretim sırasında ve sonrasında izini sürebilmek gerektiğinde, sentetik WIP etiketleri üzerine elektronik olarak işlenen bilgiler kullanılmaktadır. Yedek parça ve satış sonrası uygulamalarda de orijinallik göstergesi açısından etiket kullanımı çok önemlidir ve özel uygulamalar gerektirir.
(Etiket&Etiket dergisi)
Dünyada her yıl yaklaşık 40 milyon binek ve 1 7 milyon ticari amaçlı araç üretiliyor. General Motors, Ford, Daimler, Chrysler ve Toyota firmaları da en büyük otomobil üreticileri olup, Japonya, ABD, Almanya ve Tayvan otomobil üreticisi olan ülkeler olarak dikkat çekiyor. Bu listeye motosikletler, traktörler, dıştan takma motorlular vs. eklenebilir. Ayrıca yedek parça ve satış sonrası hizmetler pazarı da bulunuyor. Böylece otomotiv ve ilgili yanmalı motor üretimleri, etiket sektörü için en önemli pazarlardan birisi olmakta.
Work in Process WIP labels (Üretim etiketleri)
Parçaların üretime şevkinden başlayarak, nihai ürün ortaya çıkana kadar üretim ve montaj aşamalarında kullanılan etiketlerdir. Süreç izleme etiketleri olarak adlandırılırlar. Barkod veya sıra numaralı etiketler olabilirler. Bu etiketler aracın yararlı ömrü boyunca yapıştırıldıktan yerde kalabilirler ama bitmiş üründe artık kullanılmazlar.
VVarehouse automation labels (Depo otomasyonu etiketleri)
Raf, kasa, bölüm vs. tanımlayan etiketlerdir. Birçok uygulamada kullanılırlar, uzun ömürlü olabilmeleri için lamine edilmiş sentetik malzeme üzerine baskı yapılır.
OEM, new car labels (OEM, yeni araba etiketleri)
VİN (Vehicle Identification Number-Araç Tanımlama Numarası) etiketleridir. Her bir araba için 12 adede kadarı gövdeye yapıştırılır. Bunlar, kapı.' altına yapıştırılan, sigorta şeması, yağlama, soğutma, emisyon kontrol vs. etiketleridir. Orijinal yedek parça etiketleri de diğerleridir. Etiket spe-sifikasyonlarında ortam koşulları, motor sıcaklığı değişiklikleri, aşınma yağ kontaminasyonu ve kimyasal etkilenme göz önüne alınmalıdır.
Shipping/despatch labels (Sevkiyat etiketleri)
AIAG, sevkiyat, adres ve içindekiler etiketleridir.
Automative after-market labels (Otomotiv satış sonrası etiketleri)
Orijinal yedek parça, yedek parça değiştirme, aksesuar ve garanti etiketleridir. Orijinal olduklarını gösterebilmek için bazı güvenlik özellikleri (hologram, void (sökülünce parçalanan), güvenlik kaplamalı, mühürlü vs.) taşımaları gerekebilir.
Otomotiv sektörü, uzun süre dayanıklılık gerektiren, zor şartlarda kullanılan, üzerindeki bilginin önemli olduğu ve etiketin orijinal olduğunun ortaya konmasının gerekebileceği etiketler kullanır.
Orijinal yedek parçanın, üretim sırasında ve sonrasında izini sürebilmek gerektiğinde, sentetik WIP etiketleri üzerine elektronik olarak işlenen bilgiler kullanılmaktadır. Yedek parça ve satış sonrası uygulamalarda de orijinallik göstergesi açısından etiket kullanımı çok önemlidir ve özel uygulamalar gerektirir.
(Etiket&Etiket dergisi)