MUHAKEME.NET FORUMU

MUHAKEME.NET FORUMU (https://www.muhakeme.net/forum/)
-   Soru-Cevap (https://www.muhakeme.net/forum/soru-cevap/)
-   -   Duamin akibeti (https://www.muhakeme.net/forum/soru-cevap/101725-duamin-akibeti.html)

Misafir 03-31-2012 00:37

Duamin akibeti
 

Soru-Cevap:

Dini Sorular

ALLAHc.c. ya tekbir duam var benim her abdest alışında ve namazımın sonunda okudugum dua günahmı isyanmı kararsızım ama okuyorum.
ALLAHIM Tarafından bana enkısa zamanda Tan yelini agartıpta dogdurdugun o parlak güneşin hürmetine,Geceleyin yeryüzüne ve gök yüzüne karanlıklar bastıgı vakit bir kandil gibi aydınlattıgın o Ayın hürmetine gökyüzüne serpmiş oldugun sayısını bilmedigimizkadar çok yıldızların hürmetine, hz.Cebrail,hz.mikail,hz.israfil, ve hz.azrail olmak üzere bu 4 büyük melegin hürmetine, hz.Adem den iki;cihanın güneşi serveri olan hz. Muhammed s.a.v. ve bu iki mubarek peygamber arasında gelip geçen bütün mubarek peygamberlerin yüzü suyu hürmetine,başta hz. kuran-ı kerim olmak üzere göndermiş oldugun bütün kutsal kitapların hürmetine. Senden benim için belirlemiş oldugun o ecel vaktini dilemekteyim.
Ben kemiksiz dilimin şerrinden kendi nefsimin öfkemin şerrinden yaratıkların şerrinden hasetcilerin fitnecilerin şerrinden cinlerin şerrinden karanlık gecenin şerrinden ve cennetinden kovdugun o mellun şeytanın şerrinden tan yerini agırtan rabbime sıgınırım. Bunların şerrinden ALLAHIM sana karşı gelmekten asi olmaktan isyan etmekten sessizligin seninde senin sesinden mahrum kalmaktan kendi elimle kendi canımı alıp sonsuz bir azaba sürüklenmekten karşımdaki kişilere zararverip kalplerini kırmaktan dünyevi sebepler yüzünden sonsuz baki olan ahiretimin yok olmasından korkar sana sıgınırım. Bu musubetlerle beni yüzyüze getirmektense enkısa zamanda ecelimi nasip et ve sen dile bilirimki sen dilemeden ben dileyemem. Ben bu dünyanın bütün sevkinden sefasından lütfundan güzelliklerinden sıyrıldım sadece senin için yaşayıp senin için ölen salih kullarından eyle.Dünyevi bütün hissiyat ve arzuları çıkar at içimden.Benim bu dünyada kendi nefsiyat ve iradesizligim yüzünden kaybettigim güzel şeyleri bana ahirette nasip eyle ve enkısa zamanda yanına kabul eyle beni amin.

Soru-Cevap bilgilendirme 03-31-2012 00:38

Merhabalar Misafir!
 

Merhabalar Misafir, forumumuza hosgeldiniz. Forumumuzda bu soru hakkinda fikri olan bir kisi en kisa zamanda cevaplayacaktir. Umarim sorunuz en kisa zamanda cevaplanir ve sizde memnun kalirsiniz. Lütfen Soru - Cevap kategorisini takip etmeyi unutmayin

safinaz 03-31-2012 01:11

→ Duamin akibeti
 

Maşallah itikadınıza hayran kaldım.Ölümüde anladığım kadarıyla yanlış yapmaktan korktuğunuz için istiyorsunuz.Allah hayırlı ömürler versin :) Ancak ne kadar doğru bu yazıyı okumanızı tavsiye ederim.
Sorularla islamiyet sitesindeki değerli hocalara bu konuyu sormuşlar cevabı şöyle:


Ölümü istemek, temenni etmek caiz midir?

Soru

Yaşamak yerine ölümü dilemenin sakıncası var mıdır? Şahsen ben Allah uzun ömür versin diye dua ettiklerinde ürperiyorum. İnsanlığın ağır yükü ve sınavın çetinliğinden cok korkuyorum. şahsen tercih hakkım olsa taş toprak olabilmeyi isterdim. taktir Allah ın ama yaşamaktan sa ölmeyi tercih ederdim. bu şekilde düşünmek ve dua etmenin sakıncası var mıdır? Allah ın zoruna gidecek düşüncelere sahip olmayı asla istemem.
Kullanıcı: latin | Tarih: 27-Ağustos-2006, Saat: 19:24:02
Cevap

Değerli kardeşimiz;
Bu hususta Allah Rasulu ( a.s.m )nun ifadeleri aynen şöyledir:

"Sizden hiç kimse maruz kaldığı bir zarar sebebiyle, ölümü temenni etmesin. Mutlaka onu yapmak mecburiyeti hissederse, bari şöyle söylesin: 'Rabbim! Hakkımda hayat hayırlı ise, yaşat. Ölüm hayırlı ise canımı al.' " (Buhari, Merda, 19)

1. Hadiste Rasulullah ( a.s.m )’ın ilk muhatabı, ashab-ı kiram ise de kıyamete kadar gelecek bütün Müslümanlar aynı şekilde muhatap olmaktadırlar, yani yasak hükmü bütün müslümanlar için ner zaman geçerlidir.

2. Hadiste konu edilen “zarar” için, Alimlerin çoğu “dünyevi zarar” demiştir. Buna göre, kişi “dinde fitneye düşmek” gibi dini bir zarar söz konusu olacaksa böyle bir durumda ölümü istmeke günah olmaz.

İbnu Hibbân'da gelen bir rivayette bu konu daha da açık gözükmektedir: "Sizden hiç kimse dünyada mâruz kaldığı musibet sebebiyle ölümü temenni etmesin." Burada "dünyada" diye sebep açıkça belirtilmektedir. Sahabeden bazıları, dünyevî olmayan bazı düşüncelerle ölümü temenni etmiştir.

Nitekim Muvatta'da Hz. Ömer'in şöyle dua ettiği kaydedilir: "Ey Rabbim, yaşım ilerledi, kuvvetim zayıfladı, raiyyetim her tarafa intişâr etti. Artık fazla zarara düşmeden, ölçümü kaçırmadan beni yanına al."

Yine Muvatta'da, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın da şöyle dua ettiği nakledilmiştir: Ya Rabbi, senden bana hayırlı işleri yapmayı, kötü işlerin terk etmeyi, fakirlerin sevgisini nasip etmeni temenni ediyorum. İnsanlar arasında bir fitneye sebep olacaksam, beni yanına al, fitneye bulaşmamış olarak dünyadan ayrılayım."

Yine Ahmed İbnu Hanbel ve başka kaynaklarda kaydedildiğine göre, Âbis el Gıfârî şöyle dua etmiştir: "Ey Tâun! beni al götür!". Kendisine: "Niye böyle söylüyorsun, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm): "Ölümü temenni etmeyin" demedi mi!" denince şu cevabı vermiştir: "Ben Resûlullah'ın şöyle söylediğini işittim:

"(Kıyamet alâmetlerinden) şu altı durum ortaya çıkmadan önce ölüme koşun: "Sefih (kıt akıllı) insanların hâkimiyeti, polislerin çoğalması, hükmün satılması (mahkemelerde rüşvetle hüküm verilmesi), insan kanının değerini kaybetmesi, sıla-i rahmin (akrabaları ziyaretlerin) kaybolması, Kur'ân'ı musiki yerine tutacak zamanelerin çıkması..."

Bu konuya temas eden âlimler, ölüm temennisiyle ilgili, Kur'ân'dan da iki âyet gösterirler:

1. Hz. Yusuf'un duası: "Benim canımı Müslüman olarak al ve beni sâlihlere dâhil eyle" (Yusuf 101). Hz. Yusuf bu duayı, dünyevî nimetlerin zirvesine ulaşınca yapmıştır.

2. Hz. Süleyman'ın duası: "Rabbim!... Rahmetinle beni iyi kullarının arasına koy" (Neml 19).

Buharî'de kaydedilen Resûlullah'ın bir duası da şöyledir: Allahım, beni affet, bana merhamet buyur ve beni Refik-i Ala'ya/Yüce Dost'a ulaştır.

Bu duaların ölüm geldiği ana mahsus olduğu belirtilir, yani bu dualarda ölümün âcilen gelmesi istenmiyor, "Öleceğimiz vakit hayırlı bir sonla hayatımız kapansın, öbür dünyada salihlerle birlikte olalım" temennisinde, duasında bulunuluyor" denmiştir. Ayrıca, "Dualarda ölüme yer verilmesi, ölmeyi istemek değil, ölüm hâdisesini zihinde canlı tutmak, unutmamak içindir" şeklinde açıklama da yapılmıştır.

Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm), hayatın mü'minler için ölümden hayırlı olduğunu söyler:

"Mü'min kişinin ömrü, onu hayırca ziyadeleştirir.”

"Sizden kimse ölümü temenni etmesin. Muhsin (iyi amel üzere) ise hayır cihetiyle artacağı umulur. Kötü amel işliyorsa kötülükten dönüp Allah'ın rızasını arayacağı ümid edilir." Mamafih, iyilerin de bozulma ihtimali olsa da bunun istisna olduğu, aslolanın, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın buyurduğu gibi yaşamanın daha hayırlı olacağı belirtilmiştir. Şu halde ölüm, hayırlı amellerin, sevabın son bulmasıdır. Öyle ise ölüm temenni edilmemelidir.

ÖLÜMÜ İSTEMEK NİÇİN YASAKLANMIŞTIR?

İslâm inancına göre, ecel kaderle bağlıdır, dua ve temenni ile değildir. Kişinin eceli gelince, istese de istemese de, ne uzar ne kısalır (Yunus 49, Nahl 61). Şu halde ölümü temenni etmek veya etmemek, ahlakî bir yöne sâhip, bir mü'minlik edebidir. Bu açıdan ölümü temennî etmede iki mühim ahlâkî sakınca görmek mümkündür:

1) Kadere karşı bir itiraz söz konusu olabilir.

2) Gayesi çeşitli hallerle imtihan olan hayat vazifesinden kaçmak olabilir. Bu ise meskenettir, kişiyi ruhen yıkmaktır. Kur'ân-ı Kerim, maldan, candan, meyvelerden eksiltmeler, musibetler ve korkularla imtihan edilmek üzere insanın yaratıldığını bildirmekte (Bakara 155, Mülk 2) bu imtihanı kazanmak için sabır tavsiye etmektedir. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) yarın kıyametin kopacağını bilse bile bugün elindeki filizini dikmeyi emretmektedir.

Böylesi bir hayat anlayışı getiren İslâm dininin diğer taraftan, dünyevî, maddî musibetler sebebiyle ölümü temenni etmeyi uygun görmesi mümkün değildir. Bu durumlarda ölümü temenni etmenin meşru olması, hayatın musibetleri karşısında mukavemet gücünü kırıcı olurdu. Hatta, ölümü temenni etmeyi meşru kılan sebepler arasında zikredilen bazı durumların meydana geldiği zamanlarda bile hayattan kaçmanın esas alınmaması gerekir. Zira ölümü temenniyi meşru kıldığı belirtilen hallerle ilgili rivayetlerin asıl gayesi, sayılan o hallerin kötülüğünü bildirmek ve zihinlerde yer etmesini sağlamaktır. Sözgelimi son kaydettiğimiz hadiste saılan altı halden meselâ "hükmün satılması" yani rüşvet yoluyla mahkemelerden hüküm satın alınması, böyle bir toplumda adaletin kalmadığının ifadesidir. Böyle bir toplum, sosyal yapının bozukluğun en ileri safhalarına varmış demektir. İnananlar, ölümü bile meşru kılacak böylesine kötü bir amelden sakındırılmış olmaktadır. Sayılan diğer ameller de böyledir.

Bu çeşit hadislerin asıl gayesi, sayılan ameller sebebiyle ölümün temennisini meşru kılmak olsaydı, her devirde ölümü temenni etmek meşru olmuş olurdu, zîra bu kötü ameller hiç bir zaman toplumlarda eksik olmamış, aksine hep işlenegelmiştir. Söylediğimiz bu konuya destek veren bir durum, Ahmed İbnu Hanbel'den kaydettiğimiz hadisin başka bir veçhinde: "Altı kötü iş ortaya çıkmadan önce hayır amel işlemekte acele edin.." denmiş olmasıdır. Yani o fitneler hatırlatılarak, iyi amele teşvik edilmektedir.



Ölüm acıdır. Hayatta olmak ahirete daha iyi hazırlanma imkan ve fırsatını verir. Bunun için ölüm arzu edilmez. İşte bundan dolayı Peygamberimiz: "Ölümü temenni etmeyin" buyurmuştur.

Şiddetli ağrılar ve sancılar içinde kıvranan bir hasta, düşkün ve bakacak kimsesi olmayan bir kişi: "Allahım! Bana yaşamak hayırlı ise hayat ver, ölüm hayırlı ise canımı al" (Müslim, Zikr, 10) diye dua edebilir.

Can çekişmek, ruh teslim etmek, ölüm sarhoşluğu (sekeratu'l-mevt) zordur. Mümin bunu Allah'tan bilir ve sabreder. Eğer bu elem ve ızdıraba sabrederse günahları silinir, derde sabretmek günahlara keffaret olur. (Ebu Davud, Cenaiz, 1,3)

bk. Prof. Dr. İbrahim Canan, Kütüb-ü Site – Muhtasarı tercüme ve şerhi – Akçağ Yayınları, 5/9.

kliptonix 03-31-2012 02:02

Alıntı:

safinaz´isimli üyeden Alıntı (Mesaj 141019)
Maşallah itikadınıza hayran kaldım.Ölümüde anladığım kadarıyla yanlış yapmaktan korktuğunuz için istiyorsunuz.Allah hayırlı ömürler versin :) Ancak ne kadar doğru bu yazıyı okumanızı tavsiye ederim.
Sorularla islamiyet sitesindeki değerli hocalara bu konuyu sormuşlar cevabı şöyle:


Sayın safinaz hanım ben sorumun yanıtını daha evvel google den araştırmıştım ve aşa yukarı aynı şekilde cevaplar verilmiş.Benim çıkardıgım sonuç dünyevi sebepler yüzünden istenen ölümün günah ahiri hayat için istenen ölümün mübah oldugu kanaatindeyim dogrumudur ilgi ve alakanızdan dolayı teşekkür ederim saygılarımla.

alptraum 03-31-2012 05:43

→ Duamin akibeti
 

Simdi su sekilde düsünürsek belki sonuca daha yaklasmis olabiliriz.

90 dakikalik bir SINAVIMIZ var. Döküman serbest ve sinav sadece bu dökümanlardan ibaret. Bize belirlenen 90 dakika da bolca düsünme firsatimiz dahi var. Bize belirlenen bu 90 dakikayi degerlendirmeyip dökümanlari kullanmayip hizli bir sekilde yapip cikmak ne kadar mantikli olur? Belki cok iyi bir örnek degil ama hayatta ayni bu sekilde ilerlemekte. Belki 89. dakika da görebilecegimiz bir hatayi düzeltme firsatimiz varken bu tedirginlik niye?

Duamizda huzurlu bir hayat isteriz Rabbim bize saglik verir. Yani öldükten sonra ki sorgu sizi tedirgin etmiyor mu? Ölüm yerine hayirlisini istemek en makbul olanidir bence.

Fani 06 03-31-2012 07:04

Alıntı:

kliptonix´isimli üyeden Alıntı (Mesaj 141020)
.Benim çıkardıgım sonuç dünyevi sebepler yüzünden istenen ölümün günah ahiri hayat için istenen ölümün mübah oldugu kanaatindeyim dogrumudur ilgi ve alakanızdan dolayı teşekkür ederim saygılarımla.


Farkında olmadığımız bir soru talebi var. Günah mı sevap mı şeklinde. Bu konuda fazla düşüncem olmadığı için sadece bu kısmı hatırlatmak istedim. Bilgisi olan kişilerin illa cevap vereceklerini Eminim. biraz daha sabırlı olursanız eğer.

safinaz 03-31-2012 21:24

→ Duamin akibeti
 

Siz Allah'a "Son nefesime kadar,beni günahlardan ve Sana isyankar olmaktan koru" diye dua etseniz anlarım ama dünya imtihan yeri ve Allah bize ne kadar süre biçmişse sebebimiz ne olursa olsun ve halis bir niyetle de olsa ölümü arzulamak doğru değildir.
Bitkisel hayattaki bir insan için nasıl olsa ölü gibi diyerek ölümünü istemek gibi birşeydir.Bakarsınız mantıklı ama mana aleminde değil.İnsan yaşıyorsa bir hikmeti vardır.


Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 04:40 .

2000- 2025
Tüm bağışıklıklar ve idelerden bağımsız olan sözcükleri sarfetmeye mahkumdur özgürlük