Yayınevi: Ütopya Yayınları
Basım Tarihi: Nisan 2004
Kitap Türü: Ders Kitapları / Yabancı Dil
Eğitim, müfredat, ders kitapları gibi konular, sadece sosyolojik bir modernite projesinin parçası değildir; siyasal iktidarı ve devleti ilgilendiren sınıfsal bir boyut da söz konusudur. Eğitim ve ders kitapları, modern kapitalist devletlerin en önemli ideolojik araçlarından biridir. Siyasal iktidar ya da devlet, zor un yanı sıra, bir ideoloji gibi de çalıştırılan eğitimle kendini egemen kılmaya çalışır. Türkiye de ders kitaplarında tarih bilgisi/bilimi savaşlara endekslenir, sosyal olgular görmezden gelinir, kadın cinsi erkek karşısında aşağılanır , farklılıklar dışlanıp benzerik ve birlik ler yüceltilir ve böylece eğitim sistemi tam bir ideolojik aygıta dönüşür, olağanüstü dönemlerde ise tümden siyasal iktidarların güdümüne girer. Türk ders kitapları, Fransız Devrimi sonrası demokratik değerleri içeren yurttaşlığa dayalı milliyetçilikle ırk kültür ve tarihsel köklere ağırlık veren Alman Romantik geleneğini ifade eden etnik milliyetçilik arasında yer alan milliyetçi bir anlayışın gerilimlerini taşımıştır. Siyasal yapı ve devlet örgütlenmesi gibi eğitim alanında da biçimsel bir demokrasi ile Türkçü milliyetçilik iç içe geçirilmeye çalışılmış; Aydınlanma ve moderniteye dayalı bir yurttaşlık çerçevesinde anlamlandırılan jakoben/otoriter bir siyasal yapı çoğu zaman tek kimlikçi etnik bir milliyetçilikle desteklenmiştir. Kitap, 27 Mayıs 12 Eylül ün politak ve eğitsel uygulamalarının son derece otoriter, yer yer totaliter kristalleşmesinin eğitim ve ders kitapları üzerindeki yansımasını demokratik ve milliyetçi değerler açısından sorgularken, eğitimin içerik ve tanımına da eleştirel bir yaklaşım getirmektedir.
Diğer "Kemal İnal" Kitapları:
1. Eğitim ve İdeoloji