Eğer açık fikirli olup tecrübenin sesine kulak verirseniz, çok sık rastlanan hatalardan kendinizi sakınabilirsiniz.
İşte size yeni işletmelerde en sık yapılan yedi hata ve bu hatalara düşmemenin yolları.
Hata 1 : Karanlıkta iz sürmeyin. Girişimcilerin başarılı olmak için tutkulu olmaları gerektiğini duymuşsunuzdur. Tamam, coşkulu olmak iyidir. Ama bayrağı en yükseğe taşımayabilmek için, yüksek enerjiden daha fazlasına ihtiyacınız olacak. Yani bir plana.
Sağlam bir iş modelinde olduğu gibi, pazarınızı, hedef kitlenizi, rakiplerinizi ve benzeri temel konuları araştırmak için geniş bir zaman ayırmalısınız. Şu çok basit ama aldatıcı soruya cevap vermeye odaklanın: Nasıl para kazanacaksınız?
Ders: Plansız, güne başlamayın.
Hata 2: Satmanın yolu ucuzlatmak değildir. Bir çocuktan gerçek bir elmas ve 12 taklit arasından birisini seçmesini isteyin. Her defasında taklitlere yönelecektir. Yeni iş kuranlar da aynen böyledir. Kalitedense sürüme önem vererek, bir hataya düşerler. Zannederler ki ucuz fiyat, satışları patlatacak ve dolar milyoneri olacaklar. Ama bu işler öyle yürümüyor.
Daha çok bayanlara yönelik bir kılavuz kitap olan “Bags to riches (beş parasızlıktan zenginliğe)” kitabının yazarı Linda Hollander
"Yeni girişimciler, pazara girerken fiyatları çok düşürmeleriyle bilinirler. Bu durum, onları sürekli para sıkıntısı çeker bir duruma düşürür. Talep çok fazla dahi olsa, hep sıkıntılıdırlar. Mutlu değildirler, çünkü satışlardan yeterince kar elde edemezler."
Ürünlerin fiyatını belirlerken, biraz matematik yapın. Sabit ve değişken maliyetleri hesaplayın. Piyasayı araştırın. Rekabetçi fiyat noktalarını belirleyin. Sizi rakiplerinizden farklı kılacak, kendinize özgü bir fiyat politikası geliştirin. Kar marjınızı cebinizi dolduracak ve işinizi durdurmayacak şekilde belirleyin.
Ders: Sahtesinin fiyatına, gerçek elmas satmayın.
Hata 3: Bir işe, sadece heyecan verici olduğu için başlamak. Girişimciler çok değişik şekillerde karşımıza çıkarlar; hayalperestler, risk sevenler, heyecan arayanlar gibi. Bu tipler detaylara boğuldukça heyecanlarını kaybederler. Oyuna geri dönmek ve heyecana tekrar ortak olmak için sık sık krize girerler.
"Drive a Modest Car & 16 Other Keys to Small Business Success.(Gösterişsiz bir araba kullanın! Küçük ölçekli işletmelerin başarıya ulaşma yolunda kullanacakları 16 altın anahtar)" kitabının yazarı Ralp Warner, "Girişimcinin heyecanını kaybetmesi, sağlıklı gibi görünen pek çok küçük ölçekli işletmenin gizli katili olmakta." dedi. İş kurmanın amacı para kazanmaktır. Eğer hayattan sadece yüksek yerlerden atlayarak keyif alıyorsanız, gidin bungee jumping yapın.
Ders: Heyecan aramak için bir işe başlamayın.
Hata 4: Pazarlamadan anlamamak. Yeni işletmeler nadiren pazarlama faaliyetlerine bütçe ayırırlar. Çünkü patronlar pazarlama faaliyetlerinin gereksiz bir harcama olduğuna inanırlar. Daha da kötüsü pazarlama ile satışı aynı kefeye koyarlar.
Ünlü bir reklam ajansı sahibi, "Pazarlama bugünün değil yarının satışlarını arttırmaktır. Bugünün satışları satıcıların işidir. Pazarlama olmaksızın üretimden doğruca satışa geçemezsiniz." diyor.
Bu hataya düşmenin başlıca sebebi satış döngüsü konusunda tecrübe eksikliğidir. Girişimcilerin ilk işe aldıkları kişiler satıcılardır. Aslında yapılması gereken ilk iş bordrolu veya kontratlı bir pazarlama uzmanından yardım almak olmalıdır. Ancak bu aşamadan sonra satış gücüne ihtiyaç olacaktır.
Ders: Mesajınızı vermeden satış kapatmaya uğraşmayın.
Hata 5: Patron değil arkadaş olmak. İş hayata geçince, herkes haftanın yedi günü en az üç dört çeşit işle uğraşmaya başlar. Böyle bir ortamda, insanları rütbelendirmek veya yönetim prosedürlerini düşünmek için çok az sebep vardır.
"Six Sigma Simplified Training." Kitabının yazarı Jay Arthur " İnsanlar yeni bir işe başladığında, süreçler ihtiyaç oldukça veya tesadüfi sebeplerle oluşturulur. Büyüme esnasında ortaya çıkan problemler ya deneme yanılma yöntemiyle ya da birilerinin insiyatifi ile çözülür. Ama öyle bir an gelirki bu iki metodunda işe yaramadığı karışıklıkta problemlerle karşılaşılır." dedi.
İş sizin. Beklentileri belirlemek, prosedürleri geliştirmek veya bunları yapması için birilerini görevlendirmek sizin sorumluluğunuz.
Performans ölçümü, işe alım ve işten çıkarma, mazeret ve yıllık izinler, maaş ve primler ve benzeri politikaları tanımlamaksızın, daha tüyü bitmemiş şirketiniz her an yasal problemlerle ve motivasyon sorunlarıyla karşı karşıya kalabilir. Nihayetinde işiniz zorlaşacaktır. Bir şirket içi kurallar kitapçığı tek sayfalık bir not kadar basit olabilir.
Ders: Otoriteden ödün vermeyin.
Hata 6: Sermayenizi boşa harcamayın. Başlangıçta, deneyimsiz patronlar tipik olarak çok gereksiz harcamalar yapar. Gereğinden fazla lüks mobilya ve teknoloji satın alırlar. İhtiyaç olduğundan daha fazla uzmanı işe alırlar. Ayrıca, işe yeni başlayanların sadece birkaç müşterinin ödemelerini zamanında yapacağından haberi yoktur. Acil satışlarda bile tahsilatlar gecikir.
Ders: Naktinizi akıllıca yönetin.
Hata 7: Sizi sevenleri unutmayın. Yeni işletmeler başlangıçta haftada 80-100 saat çalışmayı gerektirir ve çok ciddi desteğe ihtiyaç duyarlar.
Bu yük sadece sizin sırtınızda olmamalı. Aileniz ve yakın çevrenizden de sürekli destek görmelisiniz. Ayırdığınız zaman ve harcadığınız paranın aynı zamanda aileniz ve yakın çevrenizin de faydasına olduğundan emin olun.
Ders: Yeni bir işe atılmanın hayat boyu sürecek pişmanlıklara neden olmasına izin vermeyin.
Sonuçta bunun gibi daha birçok hata yapılabilir, çünkü yeni iş sahipleri inatla herşeyi kendileri yapmaya çalışırlar. Bunun yerine, en iyi yapabidiğiniz işleri yapın, yapamadıklarınızı işin uzmanlarını havale edin. Herşeye rağmen hata yapmaktan kaçamıyorsanız da, çok eski bir sözü aklınızdan çıkarmayın: “Hatalarınızdan ders çıkarmayı bilin”