Nüfusu 12 milyona dayanan megapol İstanbul, ulaşımından su sıkıntısına, kentsel dönüşümden depreme, pek çok sorunla boğuşuyor.
Bu sorunlara farklı çözüm önerileri de var. En büyük sorunlardan bir tanesi olan trafik sorununa en iyi çözüm kimine göre üçüncü köprü, kimine göre karayolu tünelleri, kimine göre raylı sistem olarak ön plana çıkıyor.
Metropoliten Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezi'ne göre ise çözüm, kentin yeniden planlanmasıyla mümkün olabilir. Merkez'in geliştirdiği ve belediye meclisinden geçen ancak sivil toplum kuruluşlarının itirazıyla karşılaşan bir/yüz binlik plan, bu bakış açısıyla hazırlandı.
Sistem, sorunları "çok merkezli bir İstanbul"la çözme hazırlığında. "İstanbul küllerinden yeniden yaratılması bağlamında büyük bir dönüşümle karşı karşıya" diyen Metropoliten Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezi Koordinatörü Hüseyin Kaptan, çokmerkezli sistemin, İstanbul'un doğu yakasında ve Kartal böglesinde iki önemli alan planladığını söyledi.
Kaptan, "Bu alanlarda 100 binin üzerinde hizmet sektörü çalışanı işlendirileceğini öngörüyoruz ve bu alanları teşvik ediyoruz. Ve bu bölgeler için ulaşım altyapısıyla çok güçlü bağlantılar öneriyoruz. Batı yakasında Beylikdüzü ve Silivri alanları var" dedi.
Hüseyin Kaptan'ın açıkladığı plana göre, Avrupa yakasında Silivri ve Beylikdüzü ile Anadolu yakasında Kozyatağı ve Kartal, kentin yeni merkezleri olacak. Bu bölgeler için beşer milyonluk nüfus öngörülüyor.
Nüfusun bu bölgelerde bloke edilmesi ve raylı sistem ağıyla beslenmesi trafiğe nefes aldıracak.
Deprem ve su havzaları da planda önemli bir yer tutuyor. Su havzalarındaki nüfusun havza sınırları dışına çıkarılması öncelikli hedefler arasında.
Sistem 2028 yılına kadar hayata geçecek.