Prof. Yıldırım: Ana dilde eğitim 10 yıl sonra
Mardin Artuklu Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Yaşayan Diller Enstitüsü Başkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, anadilde eğitimi henüz anayasal bir zemini olmadığını belirterek, bir takvim belirlenmesini istedi.
Mardin Artuklu Ãœniversitesi Rektör Yardımcısı ve YaÅŸayan Diller Enstitüsü BaÅŸkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, anadilde eÄŸitimi henüz anayasal bir zemini olmadığını belirterek, bir takvim belirlenmesini istedi. Â*Prof.Dr. Yıldırım, "EÄŸer 10 yıl gibi bir takvim belirlenirse bu 10 yıl için de ana dilde eÄŸitimin hiçbir problemi kalmayacaktır diye inanıyorum" dedi.
Türkiye'de ilk kez öğrencilerine Kürtçe eğitim veren ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okutulan Kürtçe seçmeli dersin materyallerini hazırlayan Mardin Artuklu Üniversitesi, düzenlediği bir panelle anadilde eğitimi masaya yatırdı. Sunumların tamamen Kürtçe yapılıp, Kürtçe dışında hiçbir dilin konuşulmadığı panelde üniversitenin Kürt kademisyenlerinin yanında Hollanda ve Amerika'dan gelen Kürdologlar da birer sunum yaptılar.
Mardin Artuklu Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Yaşayan Diller Enstitüsü Başkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, Kürtçe'nin günümüzde geldiği önemi anlatarak, anadilde eğitimin en erken 10 yıl sonra verilebileceğini söyledi. Anadilde eğitimin henüz anayasal bir zemini olmadığını belirten Prof.Dr. Yıldırım, şöyle dedi:
"Dolayısı ile Kürtçe daha çok seçmeli ders olarak Milli Eğitim Bakanlığı'nın geçen yıl açtığı 5'inci sınıflarında yürütülüyor. Önümüzdeki sene de 6'ıncı sınıflarda devreye girecek. Zaten 5'inci sınıfın ders kitabını biz hazırlamıştık. Bunun yanında bizim bütün eğitim birimlerimizde Kürtçe seçmeli ders olarak okutuluyor. Ancak anadilde eğitim kararı alınmadan önce veya birkaç yıl sonra alınacaksa hiç olmazsa alınıncaya kadarki boşluğu süreyi biz ders materyali ders kitabı ve öğretmen eğitimi için o boşluğu dolduracağız. Çünkü şuna kesin olarak inanıyoruz ki, bu yıl bile anadilde eğitim kararı çıkarsa ne ders materyali açısından, ne de yeteri hoca sayısı ve niteliği açısından altyapı henüz müsait değil. Onun için bizim bir önerimiz var bunu biz değişik platformlarda dile getiriyoruz. O da şu, bir takvim belirlensin istiyoruz. 9 yıllık bir takvim olsun. Bunun ilk 3 yılı ilköğretimlerin altyapısı, hem hoca eğitimi, hem materyal hazırlanması açısından, sonraki üç yılı lise bazında ve öbür üç yılı da üniversiteler bazında değerlendirilsin. Ders kitapları olarak değerlendirilsin. Hem sosyal, hem de fen bilimlerin de. Bir de yeteri kadar nitelik ve niceliğe sahip hoca eğitimi açısından bu değerlendirilsin istiyoruz. Eğer 10 yıl gibi bir takvim belirlenirse bu 10 yıl için de ana dilde eğitimin hiçbir problemi kalmayacaktır diye inanıyorum. Bu noktada yeter ki bize imkan tanınsın, fırsat verilsin. Biz buradaki kadroyu hoca sayısı olarak güçlendirelim. Bu güçlendirdiğimiz kadro da yüzlerce hatta binlerce hoca adayı yetiştirsin. Dediğim gibi 10 yıl gibi bir süre için de ana dilde eğitimin altyapısını tamamlanabileceğine bu işin başındaki kişi olarak söz veriyorum."
"KÜRTÇE YASAKLI OLDUĞU İÇİN KÜRDOLOG OLDUM"
Hollanda'dan gelen Kürdolog Prof.Dr. Michiell Leezenberg ve Amerika Marilant Üniversites'inden Prof.Dr. Zuzan Berwari ile Artuklu Üniversitesi'nden Yrd.Doç.Dr. Hayrullah Acar ve Yrd.Doç.Dr. Abdurrahman Adak'ın birer sunum yaptığı panele geçildi. Panelde konuşan Hollandalı Kürdolog Leezenberg, Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç'ın Kürtçe medeniyet dili değildir açıklamasına atıfta bulunarak, "Kürtçe bir medeniyet dili olmasaydı bugünlere gelmezdi. Beni Kürtçe'yi öğrenmeme ve üzerinde çalışma yapmama sevk eden bu dilin 4 ülke de yasaklı olması ve anadilinde bir çalışma yapılmasına müsaade edilmemesiydi. Anlayacağınız Kürtçe yasaklı olduğu için Kürdolog oldum. Kürtçe'yi konuştukça öğrendikçe Hollandaca'ya da yakın olduğunu fark ettim. Her iki dilde Hint-Avrupa dil gruba ait. 8 dil biliyorum ama en kolay öğrendiğim yabancı dil Kürtçe oldu" dedi.
Kaynak: DHA
Mardin Artuklu Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Yaşayan Diller Enstitüsü Başkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, anadilde eğitimi henüz anayasal bir zemini olmadığını belirterek, bir takvim belirlenmesini istedi.
Mardin Artuklu Ãœniversitesi Rektör Yardımcısı ve YaÅŸayan Diller Enstitüsü BaÅŸkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, anadilde eÄŸitimi henüz anayasal bir zemini olmadığını belirterek, bir takvim belirlenmesini istedi. Â*Prof.Dr. Yıldırım, "EÄŸer 10 yıl gibi bir takvim belirlenirse bu 10 yıl için de ana dilde eÄŸitimin hiçbir problemi kalmayacaktır diye inanıyorum" dedi.
Türkiye'de ilk kez öğrencilerine Kürtçe eğitim veren ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından okutulan Kürtçe seçmeli dersin materyallerini hazırlayan Mardin Artuklu Üniversitesi, düzenlediği bir panelle anadilde eğitimi masaya yatırdı. Sunumların tamamen Kürtçe yapılıp, Kürtçe dışında hiçbir dilin konuşulmadığı panelde üniversitenin Kürt kademisyenlerinin yanında Hollanda ve Amerika'dan gelen Kürdologlar da birer sunum yaptılar.
Mardin Artuklu Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Yaşayan Diller Enstitüsü Başkanı Prof.Dr. Kadri Yıldırım, Kürtçe'nin günümüzde geldiği önemi anlatarak, anadilde eğitimin en erken 10 yıl sonra verilebileceğini söyledi. Anadilde eğitimin henüz anayasal bir zemini olmadığını belirten Prof.Dr. Yıldırım, şöyle dedi:
"Dolayısı ile Kürtçe daha çok seçmeli ders olarak Milli Eğitim Bakanlığı'nın geçen yıl açtığı 5'inci sınıflarında yürütülüyor. Önümüzdeki sene de 6'ıncı sınıflarda devreye girecek. Zaten 5'inci sınıfın ders kitabını biz hazırlamıştık. Bunun yanında bizim bütün eğitim birimlerimizde Kürtçe seçmeli ders olarak okutuluyor. Ancak anadilde eğitim kararı alınmadan önce veya birkaç yıl sonra alınacaksa hiç olmazsa alınıncaya kadarki boşluğu süreyi biz ders materyali ders kitabı ve öğretmen eğitimi için o boşluğu dolduracağız. Çünkü şuna kesin olarak inanıyoruz ki, bu yıl bile anadilde eğitim kararı çıkarsa ne ders materyali açısından, ne de yeteri hoca sayısı ve niteliği açısından altyapı henüz müsait değil. Onun için bizim bir önerimiz var bunu biz değişik platformlarda dile getiriyoruz. O da şu, bir takvim belirlensin istiyoruz. 9 yıllık bir takvim olsun. Bunun ilk 3 yılı ilköğretimlerin altyapısı, hem hoca eğitimi, hem materyal hazırlanması açısından, sonraki üç yılı lise bazında ve öbür üç yılı da üniversiteler bazında değerlendirilsin. Ders kitapları olarak değerlendirilsin. Hem sosyal, hem de fen bilimlerin de. Bir de yeteri kadar nitelik ve niceliğe sahip hoca eğitimi açısından bu değerlendirilsin istiyoruz. Eğer 10 yıl gibi bir takvim belirlenirse bu 10 yıl için de ana dilde eğitimin hiçbir problemi kalmayacaktır diye inanıyorum. Bu noktada yeter ki bize imkan tanınsın, fırsat verilsin. Biz buradaki kadroyu hoca sayısı olarak güçlendirelim. Bu güçlendirdiğimiz kadro da yüzlerce hatta binlerce hoca adayı yetiştirsin. Dediğim gibi 10 yıl gibi bir süre için de ana dilde eğitimin altyapısını tamamlanabileceğine bu işin başındaki kişi olarak söz veriyorum."
"KÜRTÇE YASAKLI OLDUĞU İÇİN KÜRDOLOG OLDUM"
Hollanda'dan gelen Kürdolog Prof.Dr. Michiell Leezenberg ve Amerika Marilant Üniversites'inden Prof.Dr. Zuzan Berwari ile Artuklu Üniversitesi'nden Yrd.Doç.Dr. Hayrullah Acar ve Yrd.Doç.Dr. Abdurrahman Adak'ın birer sunum yaptığı panele geçildi. Panelde konuşan Hollandalı Kürdolog Leezenberg, Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç'ın Kürtçe medeniyet dili değildir açıklamasına atıfta bulunarak, "Kürtçe bir medeniyet dili olmasaydı bugünlere gelmezdi. Beni Kürtçe'yi öğrenmeme ve üzerinde çalışma yapmama sevk eden bu dilin 4 ülke de yasaklı olması ve anadilinde bir çalışma yapılmasına müsaade edilmemesiydi. Anlayacağınız Kürtçe yasaklı olduğu için Kürdolog oldum. Kürtçe'yi konuştukça öğrendikçe Hollandaca'ya da yakın olduğunu fark ettim. Her iki dilde Hint-Avrupa dil gruba ait. 8 dil biliyorum ama en kolay öğrendiğim yabancı dil Kürtçe oldu" dedi.
Kaynak: DHA