Yeni öğretmenlik modeli nasıl olacak?
YÖK ile Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) üzerinde çalıştığı yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları belli olmaya başladı.
Yeni modelde, hem fen-edebiyat hem de eğitim fakültesi mezunları öğretmen olabilecek. Fen-edebiyat mezunlarının liselerde branş öğretmeni, eğitim fakültesi mezunlarının ise anaokulu ve ilkokul sınıf öğretmeni olması üzerinde duruluyor.
Halen eğitim gören ve daha önce mezun olan fen-edebiyat fakültesi öğrencilerine formasyon hakkı tanınmasının ardından yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Buna göre, fen-edebiyatta okuyan ve formasyonu olan öğretmenler, liselere branş öğretmeni olarak atanacak. Eğitim fakültesi mezunları ise anaokulu ve sınıf öğretmenliğinin yanı sıra ortaokullarda ilk seviye branş öğretmeni de olabilecek. Fen-edebi-yat fakültelerine tanınan kontenjan azaltılacak.
Halen eğitim gören ve daha önce mezun olan fen-edebiyat fakültesi öğrencilerine formasyon hakkı tanınmasının ardından Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ile MEB'in üzerinde çalıştığı yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Buna göre, fen-edebiyatlar başta olmak üzere önümüzdeki yıldan itibaren üniversite kontenjanları yeniden belirlenecek. Fen-edebiyatta okuyan ve formasyonu olan öğretmenler, liselere branş öğretmeni olarak atanacak. Eğitim fakültesi mezunları ise anaokulu ve sınıf öğretmenliğinin yanı sıra ortaokullardaki ilk seviye branş öğretmenliklerine atanacak. MEB'in de sıcak baktığı formülle, fen-edebiyat fakültesinin işlevini tamamen bitirmeden kontenjanlarının azaltılması üzerinde duruluyor.
Öte yandan MEB, Türkiye nüfusunun 2020'den sonra azalışa geçeceği ve 2030'lu yıllarda öğretmen fazlalılığı oluşacağı yönünde hazırladığı raporu YÖK'e sundu. YÖK, bu rapor doğrultusunda fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin kontenjanlarını belirleyecek. Bu fakültelerin kontenjanları, MEB'in gelecek yıllardaki öğretmen ihtiyacına göre ciddi şekilde daraltılacak. Yeni formülle de hem fen-edebiyat fakültelerinin işlevini tamamen yitirmesi önlenecek hem de kontenjanları azaltılarak öğretmen fazlalığının önüne geçilecek.
Atama bekleyen ve mezun olacak öğretmen adayları ile ihtiyaç duyulan alanlar arasında uyumsuzluk yaşanıyor. Bu nedeni ihtiyaç olmayan bölümlerin yıllarca fazla mezun vermesi ve ikinci öğretimlerin eğitime devam etmesi. Bir başka sebep ise 2008'e kadar MEB ile YÖK arasında uyumlu çalışma yapılamaması. 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından atanan ve 2007'nin Aralık ayına kadar YÖK başkanlığı yapan Erdoğan Teziç, sürekli olarak hükümetle çatışmayı seçmişti. Teziç yönetimindeki YÖK'ün Milli Eğitim Bakanlığı ile koordineli çalışmayı ve planlama yapmayı reddetmesi nedeniyle öğretmen yetiştirmeye dönük planlama yapılamamıştı.
En fazla açık, rehber öğretmenlikte
Öğretmen açığının branşlara göre dağılımına bakıldığında ilk sırada 19 bin 730 ile rehber öğretmenler geliyor. Bunu 13 bin 122 ile okulöncesi öğretmen ve 10 bin 966 beden eğitimi öğretmeni ihtiyacı takip ediyor. Din kültürü öğretmeni ihtiyacı 8 bin 882, İngilizce öğretmeni ihtiyacı 8 bin 465.
(ZAMAN)
YÖK ile Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) üzerinde çalıştığı yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları belli olmaya başladı.
Yeni modelde, hem fen-edebiyat hem de eğitim fakültesi mezunları öğretmen olabilecek. Fen-edebiyat mezunlarının liselerde branş öğretmeni, eğitim fakültesi mezunlarının ise anaokulu ve ilkokul sınıf öğretmeni olması üzerinde duruluyor.
Halen eğitim gören ve daha önce mezun olan fen-edebiyat fakültesi öğrencilerine formasyon hakkı tanınmasının ardından yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Buna göre, fen-edebiyatta okuyan ve formasyonu olan öğretmenler, liselere branş öğretmeni olarak atanacak. Eğitim fakültesi mezunları ise anaokulu ve sınıf öğretmenliğinin yanı sıra ortaokullarda ilk seviye branş öğretmeni de olabilecek. Fen-edebi-yat fakültelerine tanınan kontenjan azaltılacak.
Halen eğitim gören ve daha önce mezun olan fen-edebiyat fakültesi öğrencilerine formasyon hakkı tanınmasının ardından Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ile MEB'in üzerinde çalıştığı yeni öğretmenlik modelinin ayrıntıları ortaya çıkmaya başladı. Buna göre, fen-edebiyatlar başta olmak üzere önümüzdeki yıldan itibaren üniversite kontenjanları yeniden belirlenecek. Fen-edebiyatta okuyan ve formasyonu olan öğretmenler, liselere branş öğretmeni olarak atanacak. Eğitim fakültesi mezunları ise anaokulu ve sınıf öğretmenliğinin yanı sıra ortaokullardaki ilk seviye branş öğretmenliklerine atanacak. MEB'in de sıcak baktığı formülle, fen-edebiyat fakültesinin işlevini tamamen bitirmeden kontenjanlarının azaltılması üzerinde duruluyor.
Öte yandan MEB, Türkiye nüfusunun 2020'den sonra azalışa geçeceği ve 2030'lu yıllarda öğretmen fazlalılığı oluşacağı yönünde hazırladığı raporu YÖK'e sundu. YÖK, bu rapor doğrultusunda fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin kontenjanlarını belirleyecek. Bu fakültelerin kontenjanları, MEB'in gelecek yıllardaki öğretmen ihtiyacına göre ciddi şekilde daraltılacak. Yeni formülle de hem fen-edebiyat fakültelerinin işlevini tamamen yitirmesi önlenecek hem de kontenjanları azaltılarak öğretmen fazlalığının önüne geçilecek.
Atama bekleyen ve mezun olacak öğretmen adayları ile ihtiyaç duyulan alanlar arasında uyumsuzluk yaşanıyor. Bu nedeni ihtiyaç olmayan bölümlerin yıllarca fazla mezun vermesi ve ikinci öğretimlerin eğitime devam etmesi. Bir başka sebep ise 2008'e kadar MEB ile YÖK arasında uyumlu çalışma yapılamaması. 10. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından atanan ve 2007'nin Aralık ayına kadar YÖK başkanlığı yapan Erdoğan Teziç, sürekli olarak hükümetle çatışmayı seçmişti. Teziç yönetimindeki YÖK'ün Milli Eğitim Bakanlığı ile koordineli çalışmayı ve planlama yapmayı reddetmesi nedeniyle öğretmen yetiştirmeye dönük planlama yapılamamıştı.
En fazla açık, rehber öğretmenlikte
Öğretmen açığının branşlara göre dağılımına bakıldığında ilk sırada 19 bin 730 ile rehber öğretmenler geliyor. Bunu 13 bin 122 ile okulöncesi öğretmen ve 10 bin 966 beden eğitimi öğretmeni ihtiyacı takip ediyor. Din kültürü öğretmeni ihtiyacı 8 bin 882, İngilizce öğretmeni ihtiyacı 8 bin 465.
(ZAMAN)