’Business Platform İstanbul’’un başkanı Nurhan Azizoğlu, ‘’Avusturyalılar çok önyargılı, Türkiye’nin aslında ne kadar modern olduğunu bilmiyorlar’’ diyor. Özellikle de Avusturya halkı AB adayı ülkeye son derece çekinceli bakıyor.
Bu durumu düzeltmek amacıyla geçen yıl Avusturya Türk Ekonomi Forumu (ÖTW) kuruldu. Bu karşılıklı bilgi alış verişi, bir bilgi ağı kurulması ve tabii Türkiye ile Türkler hakkında yaygın önyargıların ortadan kaldırılması konularında faaliyet gösterecek olan bir forum. ÖTW’nin Başkanı Walter Stelzhammer, ‘’Türkiye AB’ne aday olmasına rağmen, Avusturyalılar hala bu ülke hakkında pek az bilgi sahibi’’ diyor.
Halbuki iki ülke arasındaki bu mesafe, yalnızca insanların kafasında. Marmara Bölgesi Ticaret Temsilcisi Marco Garcia,’’İstanbul’a günde dört uçak seferi var, Barcelona’ya ise günde bir kez. Uçuş süresi açısından İstanbul Viyana’ya daha yakın, ama mantalite açısından Türkiye Avusturya’dan çok uzakta’’ diyor.
Ancak halkın mantalitesi bundan etkilenmese de, ekonomi ve diplomasi alanında ilişkiler çok farklı. Nurhan Azizoğlu, ‘’Şimdiye kadar hep iyi diplomatik ve ekonomik ilişkilerimiz oldu. Müşterek tarihimizde yalnız Türk kuşatması yer almıyor. Birinci Dünya Savaşı sırasında müttefiktik’’ diyor.
Türkiye’de de globalleşme
Avusturya’nın çekinceleri genellikle Türkiye’nin siyasi sisteminden kaynaklanıyor. Ama ÖTW temsilcileri bu konuda da yatıştırmaya çalışıyor. Walter Stelzhammer, ‘’Türkiye son on yıl içinde iyice Avrupalılaştı ve modernleşti’’ diyor. Stelzhammer yaklaşık 30 yıldan beri Türkiye ile yakın temas içinde. Mimar olan Stelzhammer, birkaç yasa değişikliği sayesinde Türkiye’de mimarlık branşında çalışmanın da artık kolaylaştığını belirtiyor ve burada da globalleşmenin hissedildiğine, Türkiye’deki ortak firmalarla işbirliğinin Avusturyalı işletmeler için giderek önem kazandığına işaret ediyor.
Ticaret temsilcisi Garcia, ‘’Türkiye ile Avusturya arasındaki ekonomik ilişkiler son iki yılda yoğunlaştı. Avusturyalı Verbund ve OMV ile Türkiye’deki Sabancı ve Petrol Ofisi gibi büyük işletmeler arasında işbirliği yapılıyor’’ diyerek, büyük firmaların ileride küçükleri de beraberlerinde getireceklerine inandığını söylüyor. ÖTW’nin de işte buna katkısı olması planlanıyor. Garcia, ‘’Büyük işletmelerin Türkiye ile ilişkilerinde kendilerine yardımcı olacak temasları var’’ diyor. Azizoğlu, ‘’Biz ise orta büyüklükte ve küçük işletmelerin Türkiye yolunu kolaylaştırmak istiyoruz. Bu Avusturya’da yatırım yapmak isteyen Türk işletmeler için de geçerli. Austrian Business Agency (ABA) bizimle işbirliği yapıyor ve Avusturya’daki Türk yatırımlarını teşvik ediyor’’ diyor.
İmajdan medya sorumlu
Garcia Slovenya, Bulgaristan ve Çek Cumhuriyeti yönündeki Doğu Avrupa’ya açılma döneminin geçtiği görüşünde. ‘’Gerçi yatırım yapmaya devam ediliyor, ama orada artık Avusturya kaynaklarına ihtiyaç kalmadı. İşletmeler yeni alanlar arıyor’’ diyor. Garcia ‘’Buna karşın Türkiye’de Avusturya yatırımları için büyük bir potansiyalin bulunduğunu vurgulayarak, ‘’İstanbul ve Marmara bölgesi gibi yeni alanlarda yaklaşık 20 milyon kişi yaşıyor’’ diyor.
Garcia Avusturyalı işletmelerin bu pazara yatırım yapma konusunda hala çekinceleri olmasını, medyanın çizdiği Türk tablosuna bağlıyor ve Avusturya’da Türk göçmenlerin hep belli bir kesiminin tasvir edildiğini, çoğunlukla entegre olmayan Türklerden bahsedildiğini belirtiyor.
Garcia halbuki ikinci ve üçüncü kuşakta her iki kültürü ve dili gayet iyi bilen, Türk kökenli Avusturyalıların bulunduğunu ve bunların Türkiye’de yatırım yapan Avusturyalı işletmelere büyük kolaylık sağlayabileceğini söylüyor. Garcia kışkırtıcı bir ifadeyle: ‘’Avusturya’yı yurtdışında Avusturyalılardan çok daha iyi temsil eden birçok Türk kökenli Avusturyalı tanıyorum’’ diyor
Güneş Koç /Die Presse
Bu durumu düzeltmek amacıyla geçen yıl Avusturya Türk Ekonomi Forumu (ÖTW) kuruldu. Bu karşılıklı bilgi alış verişi, bir bilgi ağı kurulması ve tabii Türkiye ile Türkler hakkında yaygın önyargıların ortadan kaldırılması konularında faaliyet gösterecek olan bir forum. ÖTW’nin Başkanı Walter Stelzhammer, ‘’Türkiye AB’ne aday olmasına rağmen, Avusturyalılar hala bu ülke hakkında pek az bilgi sahibi’’ diyor.
Halbuki iki ülke arasındaki bu mesafe, yalnızca insanların kafasında. Marmara Bölgesi Ticaret Temsilcisi Marco Garcia,’’İstanbul’a günde dört uçak seferi var, Barcelona’ya ise günde bir kez. Uçuş süresi açısından İstanbul Viyana’ya daha yakın, ama mantalite açısından Türkiye Avusturya’dan çok uzakta’’ diyor.
Ancak halkın mantalitesi bundan etkilenmese de, ekonomi ve diplomasi alanında ilişkiler çok farklı. Nurhan Azizoğlu, ‘’Şimdiye kadar hep iyi diplomatik ve ekonomik ilişkilerimiz oldu. Müşterek tarihimizde yalnız Türk kuşatması yer almıyor. Birinci Dünya Savaşı sırasında müttefiktik’’ diyor.
Türkiye’de de globalleşme
Avusturya’nın çekinceleri genellikle Türkiye’nin siyasi sisteminden kaynaklanıyor. Ama ÖTW temsilcileri bu konuda da yatıştırmaya çalışıyor. Walter Stelzhammer, ‘’Türkiye son on yıl içinde iyice Avrupalılaştı ve modernleşti’’ diyor. Stelzhammer yaklaşık 30 yıldan beri Türkiye ile yakın temas içinde. Mimar olan Stelzhammer, birkaç yasa değişikliği sayesinde Türkiye’de mimarlık branşında çalışmanın da artık kolaylaştığını belirtiyor ve burada da globalleşmenin hissedildiğine, Türkiye’deki ortak firmalarla işbirliğinin Avusturyalı işletmeler için giderek önem kazandığına işaret ediyor.
Ticaret temsilcisi Garcia, ‘’Türkiye ile Avusturya arasındaki ekonomik ilişkiler son iki yılda yoğunlaştı. Avusturyalı Verbund ve OMV ile Türkiye’deki Sabancı ve Petrol Ofisi gibi büyük işletmeler arasında işbirliği yapılıyor’’ diyerek, büyük firmaların ileride küçükleri de beraberlerinde getireceklerine inandığını söylüyor. ÖTW’nin de işte buna katkısı olması planlanıyor. Garcia, ‘’Büyük işletmelerin Türkiye ile ilişkilerinde kendilerine yardımcı olacak temasları var’’ diyor. Azizoğlu, ‘’Biz ise orta büyüklükte ve küçük işletmelerin Türkiye yolunu kolaylaştırmak istiyoruz. Bu Avusturya’da yatırım yapmak isteyen Türk işletmeler için de geçerli. Austrian Business Agency (ABA) bizimle işbirliği yapıyor ve Avusturya’daki Türk yatırımlarını teşvik ediyor’’ diyor.
İmajdan medya sorumlu
Garcia Slovenya, Bulgaristan ve Çek Cumhuriyeti yönündeki Doğu Avrupa’ya açılma döneminin geçtiği görüşünde. ‘’Gerçi yatırım yapmaya devam ediliyor, ama orada artık Avusturya kaynaklarına ihtiyaç kalmadı. İşletmeler yeni alanlar arıyor’’ diyor. Garcia ‘’Buna karşın Türkiye’de Avusturya yatırımları için büyük bir potansiyalin bulunduğunu vurgulayarak, ‘’İstanbul ve Marmara bölgesi gibi yeni alanlarda yaklaşık 20 milyon kişi yaşıyor’’ diyor.
Garcia Avusturyalı işletmelerin bu pazara yatırım yapma konusunda hala çekinceleri olmasını, medyanın çizdiği Türk tablosuna bağlıyor ve Avusturya’da Türk göçmenlerin hep belli bir kesiminin tasvir edildiğini, çoğunlukla entegre olmayan Türklerden bahsedildiğini belirtiyor.
Garcia halbuki ikinci ve üçüncü kuşakta her iki kültürü ve dili gayet iyi bilen, Türk kökenli Avusturyalıların bulunduğunu ve bunların Türkiye’de yatırım yapan Avusturyalı işletmelere büyük kolaylık sağlayabileceğini söylüyor. Garcia kışkırtıcı bir ifadeyle: ‘’Avusturya’yı yurtdışında Avusturyalılardan çok daha iyi temsil eden birçok Türk kökenli Avusturyalı tanıyorum’’ diyor
Güneş Koç /Die Presse