KANADA
Yüzölçümü : 9.976.139 km²
Nüfus : 26.527.000
Başkent : Ottawa
Önemli Şehirler : Ottawa, Montreal, Toronto, Calgary, Vancouver, Vinnipeg, Edmonton, Quebec, Halifax.
Yeri : Kuzey Amerika'dadır. Amerika Birleşik Devletler ve Alaska ile komşudur.
Dil : İngilizce, Fransızca
Para birimi : Kanada doları
Önemli coğrafi yerler : Nelson, Saskatchewan Mackenzie ırmakları, Büyük Ayı gölü, Büyük Esir gölü, Manitoba gölü, Winnipeg gölü, Saint-Laurent ovaları, Sutton dağları, Niagara çağlayanları, Erie, Ontario gölleri.
C.N. TOWER (1975 Kanada)
Toronto'dadır.
Dünyanın en yüksek yapısı olan Canadian National Tower, (Kanada Ulusal Kulesi), 553.3 metre yüksekliğinde. Yapımı 40 ay sürdü. Toronto'nun gökdelenlerinin çok daha üstünde bir noktadan sinyal yollayıp bir iletişim merkezi görevi gördüğü gibi, aynı zamanda da, dünyaca ünlü bir eğlence merkezi ve turistlerin uğrak yeridir.
1973 Şubat'ında kule çalışmaları başlamadan önce, planlama komitesi üyeleri, dünyadaki diğer kuleleri inceledi. Onlarınki var olan kulelerin en büyüğü olacak, ve ziyaretlere büyük kolaylıklar sağlanacaktı. Çok sayıda ziyaretçi alabiliyor (Yılda ortalama 1.7 milyon). Manzarası da sadece Toronto'yla sınırlı değil, 100 mil'e kadar görülebiliyor. Mimarlar, diğer yerlerde gördüklerinden yola çıkarak, tepesinde "Gök zarı" diye adlandırılan bir bölmesi olan iğne şeklindeki yapıyı tasarladı. "Gök zarı", iç ve dış taraflarında gözlem alanları, bir gece kulübü ve 351 metre yükseklikte dönen bir restoran bulunan kapsül şeklinde bir yapı. Eğer bu da yetmezse, Space Deck (Uzay Güvertesi) adı verilen dünyanın en yüksek gözlem odasından, 447 metre yükseklikte daha etkileyici manzaralara şahit olabilirsiniz. Bu yükseklikte kimi zaman bina sallanır, ancak ziyaretçiler bunun normal bir durum olduğu konusunda ikna edilir. Yüksek yapıların hepsi, yüksekte türbülansla başa çıkacak şekilde tasarlanır. Sallanma payı olmazsa tehlikeli olabilirler. C.N. Tower'da büyük güvenlik önlemleri alınmıştır. Tasarımcıların, mühendislerin ve işçilerin karşılaştığı sorunların çoğu diğer gökdelenlerde de görülse de, bu proje keşfedilmemiş bir yere adım atmak anlamına geliyordu. Projede görev alan herkesin uzmanlığına güvenmek gerekiyordu. Tasarım tek bir mimar ya da mühendise ait değildi. C.N. Tower, birkaç yıllık bir ekip çalışmasının sonucu olsa da (köprülerle birbirine bağlanan 3 kulenin yapısı çok farklı olsa da, bu pek de kullanışlı değildi).
Kulenin inşasının hikayesi, Gök Zarı'ndaki fotoğraf sergisiyle gözler önüne seriliyor. 40.522 metreküp beton, 129 km uzunluğunda çelik ve 5.080 takviye çelikten yapılmıştır. Yapımında 1.537 kişinin görev aldığı binanın toplam ağırlığı 132.080 tondur. Sadece temeli için bile, 63 bin ton ağırlığında toprak ve killi taş çıkarıldı. Toprak 15 metre kazıldı.
Muhteşem ve zarif bir yapı olan C.N. Tower, hünerli ve titiz bir çalışma sonucunda ortaya çekici binalar çıktığını kanıtlıyor.
KANADA PASİFİK DEMİRYOLU (1885 KANADA)
Montreal ile Vancouver arasındaki 4.696 km uzunluğundaki tek yol, mühendislik tarihinin en büyük kahramanlıklarından olduğu gibi (zamanında "delice bir hareket" olarak tanımlanmıştı) modern Kanada'nın gelişiminde önemli bir faktördü. Hikaye, 1867'de, ülkenin doğu eyaletleri Kanada Konfederasyonu'nu kurduğunda başlamıştır. Batıda, engin düzlükler ve dağlar yer alıyordu. Ötede, Pasifik kıyılarında, ABD ile birleşme konusunda kaygıları olan Britanya Columbia'sı bulunuyordu. 1871'de Britanya Columbia'sı, kıtalar arası demiryolunun 10 yıl içinde yapılması şartıyla Konfederasyon'a katılmıştı.
1881'de çalışmalara başlandı. Müthiş Hollanda Amerikalısı William Van Horne, işin başına getirildi. Kariyerine Illinois Central Demiryolu'nda naçiz bir telgraf operatörü olarak başlayan Horne, haklı bir şekilde kariyer basamaklarını tırmandı. Düzlükleri kesen bu hat, 15 ayda inşa edilmiştir. Winnipeg'deki tedarik üssünden kalkan yapı trenleri, saat mekanizması düzeninde, batıya doğru hareket etti. Her biri, 1.6 km uzunluğunda bir demiryolu için gereken malzemeleri taşıyordu: ray ve kiriş, telgraf direkleri, gereken yerde köprü yapım malzemesi. Yerliler inşaatı seyretmeye gelirdi. Çömelerek, "ateş vagonları " nı ve onların yaşam tarzının sonunu müjdeleyen makineleri hayranlıkla izlediler.
Yolu, kayalık dağların arasından geçirmek ayrı bir sorundu. Demiryolu, Calgary'deki küçük yerleşim yerinin yanında, Bow Nehri boyunca uzandı. 183 metre uzunluğundaki ray, 4 dakika gibi rekor bir sürede döşenmiştir. Ancak sonradan, yüksek tepeler içinde, 1.628 metre yükseklikten, kavisli Kicking Horse Nehri'nin üzerinden geçip baş döndürücü bir şekilde aşağıya inen Kicking Horse Pass'i inşa etmek için 12 bin kişilik bir orduya ihtiyaç olmuştu. Orijinal plan, Columbia Nehri'ni takip etmek olsa da, A.B. Rogers adlı bir araştırmacı, Selkirk Dağları arasında 241 km kazandıran kestirme bir geçit (bugün onun adını taşıyor) buldu. Demiryolu, heyelanlar nedeniyle, kilometrelerce uzunlukta kar barakalarıyla korunmaktaydı. Daha sonradan en kötü kısmının üzerine bir tünel yapıldı. Kuzey Amerika'daki en yüksek köprü, 61 metre yükseldiğinde ahşap kulelerin taşıdığı Stoney Creek üzerine inşa edildi. Shuswap Gölü'nün yanında, raylar vahşi Coast Dağları'nın ve Van Horne'un "dünyadaki en feci yerlerden biri" diye tanımladığı geçilmesi mümkün olmayan Fraser Canyon'un içinde ilerledi. Burrard Körfezi'ndeki Moody Limanı'nda son bulması planlansa da, Van Horne yolu, bugün Vancouver'in bulunduğu körfeze kadar ilerletti. Bu isim Van Horne'un tercihiydi. Varlığını demiryoluna borçlu olan şehir, Kuzey Amerika'nın batı kıyısındaki en önemli liman haline geldi.
Demiryolu, orta ve batı Kanada'yı yerleşime açtı. Binlerce kişi buraya akın etti. Winnipeg'in demiryolları ve düzlüklerine akın eden göçmenler arttı. Regine, demiryolu sayesinde yaratıldı ve 1882'de buraya ilk tren vardığında Kraliçe Victoria onuruna adlandırıldı. İlk kayalık dağ turist beldesi Banff a ismi, Banffshireli bir İskoç olan C.P.R.'ın başkanı tarafından verildi. 100 yıldan uzun bir süre sonra, büyük bir kahramanlıkla başlayan kıtalararası sefer 1990'da durduruldu.