Yüzölçümü : 75.650 km²
Nüfus : 2.423.000
Başkent : Panama City
Önemli Şehirler : Panama City, Colon, Mulatupo, Aguadulce.
Yeri : Kolombiya ve Kostarika ile komşudur.
Dil : İspanyolca
Din : Katoliklik
Para birimi : Balboa
Önemli coğrafi yerler : Panama kanalı, Panama ve Darien körfezleri.
PANAMA KANALI (1914 Panama)
Panama Kanalı'ndan ilk buharlı gemi 3 Ağustos 1914'te geçti. Bu sayede, Isthmus of Panama'yı geçerek Atlantik'i Pasifik'e bağlama yolunda yıllar süren çalışmanın tatmini yaşandı. Kanalın bir kıyıdan diğerine uzunluğu 64.8 km. Bir okyanusun dibinden diğerine olan mesafe ise, 81.7 km.
Görünenin aksine, kanal doğudan batıya uzanmıyor. Isthmus of Panama'nın coğrafi yapısından dolayı, Atlantik'ten Pasifik'e suyu yolu, güneydoğu yönünde ilerlemektedir. Pasifik ucundaki Panama City, Atlantik ucunda, Colon'un güneydoğusunda yer alır. (Panama'daki bazı yerlerden, güneşin Pasifik üzerinden yükselişi görülebilir.) Kanalın inşası sadece su yoluyla sınırlı değildi; aynı zamanda limanlar, bunların tesisleri, dalgakıranlar, setler, havuzlar ve yapay göller de yapılması gerekti. Colon ile Panama City arasında büyük bir demiryolu yapılmalıydı. Atlantik tarafında, Limon Körfezi'ndeki dalgakıran 3.5 km uzunluğunda, üstten de 4.6 metre genişliğindedir. Gemiler buradan güneye, 3 Gatun Havuzu'na, oradan da 26 metre yükseklikteki yapay Gatun Gölü'ne yol alır. 152 metre genişliğindeki yarıktan, deniz seviyesinin 9.5 ve 16.5 metre altındaki başka havuzlardan geçip tekrar deniz seviyesine yükselerek Panama Körfezi'nde, 5.2 km uzunluğundaki dalgakıranın koruduğu Pasifik istasyonuna ulaşır.
305 metre uzunluğunda, 34 metre genişliğindeki havuzlar çift yapılmıştır. Böylece, gemiler yan yana geçip farklı yönlere gidebilmekte. Havuzların devasa çelik kapıları, 2.1 metre kalınlığında, 25 metre yüksekliğinde ve 396 - 732 ton ağırlığındadır. Havuzlarda gemileri, havuzun duvarlarında ilerleyen lokomotifler çeker. Genelde 1 gemiye 6 lokomotif düşer. Kanalın ilk yapım girişimi başarısız olmuştu. Süveyş Kanalı'nın yaratıcısı Ferdinand de Lessps, 1880'de, iki okyanus arasında yol boyunca deniz seviyesinde giden 9.1 metre derinliğinde ve 22 metre genişliğinde bir su kanalı açmak için çalışmalara başlayan bir şirket kurdu. Zorlukları aşmak mümkün olmadı ve de Lesseps'in işçileri sarılığa ve sıtmaya yakalandı. Projenin kötü şöhreti yüzünden, işçilerin bir kısmı Fransa'dan beraberlerinde tabutunu getirdi. 1889'da şirket ettiğinde bu proje uğruna hayatını kaybedenlerin sayısının 20 bini bulduğu söyleniyor. 1903'te Fransa ile ABD hükümeti, kanalın haklarını Amerikalılara teslim eden bir anlaşma imzaladı. İlk hastalık tehdidiyle başa çıkılmıştı. Bir Amerikan ordu cerrahı William Crawford Gorgas, bölgeye gitti ve 2 yıl içinde sarılık ile sıtmayı temizledi. 1907'de ABD ordusundan baş mühendis G.W. Goethal önderliğinde kanalda çalışmalara başlandı. Kanal sadece ticareti değil, uluslar arasındaki iletişimi de teşvik amacıyla yapıldı. İşin ironik yanı, kanalın dünya gemilerine açılması, dünya tarihinin en yıkıcı savaşlarından birinin patladığı döneme rastladı.