![]() |
Ord. Prof. Sedat Alp (Ord. Prof. Sedat Alp Kimdir? - Hakkında - Hayatı) Sedat Alp 1913 yılında Selânik civarında Karaferye'de doÄŸdu. Ä°lkokulu Akhisar'da bitirdi. Lise öğrenimini Ä°stanbul'da yaptı. 1932 yılında Atatürk'ün açtırdığı bir yarışma imtihanını kazanarak devlet tarafından yurt dışına öğrenime gönderildi. Almanya'da Leipzig ve Berlin Ãœniversitelerinde Eski ÇaÄŸ Tarihi, Hititoloji, Eski Anadolu Dilleri ve Kültürleri, Sumeroloji ve Akadistik ve Arkeoloji öğrenimi yaptı. 1940 yılında doktora imtihanını vererek yurda döndü. 1941 yılında Ankara'da Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Hititoloji asistanlığına, aynı yılda Doçentlik imtihanını vererek Hititoloji DoçentliÄŸine tayin edildi. 1941-1944 yıllarında üç buçuk yıl süre ile askerlik hizmeti yaptıktan sonra Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesinde Hititoloji Doçenti olarak yeniden göreve baÅŸladı. 1949 yılında Hititoloji Profesörlüğüne, 1959 yılında Hititoloji Ord. Profesörlüğüne seçildi. 1956-58 yıllarında Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesinin Dekanlığını yaptı. 1953 yılında Federal Almanya'da Münster Ãœniversitesinde misafir Profesör olarak ders verdi. 1959 yılında Londra'da Victoria and Albert Museum'da konferans verdi. 1967 yılında Roma'da toplanan Uluslararası Mikenoloji kongresine ÅŸeref konuÄŸu olarak katıldı. 1969 yılında Alman Arkeoloji Enstitüsünün davetlisi olarak Berlin Ãœniversitesinde, 1975, 1977-78 yıllarında yine Berlin, Hamburg, Bochum, Giessen, Würzburg, Bonn ve Tübingen Ãœniversitelerinde konferanslar verdi. 1977 yılında Japan Foundation ve Waseda Ãœniversitesinin davetlisi olarak Tokyo'da konferans verdi. Münih Ãœniversitesinde 1979 yılında misafir Profesör olarak ders verdi ve aynı yıl Çekoslovakya'da Prag Ãœniversitesine, Ä°sviçre'de Bern ve Zürich Ãœniversitelerine, 1980 yılında Paris'te Collège de France'a ve Ä°talya'da Pavia Ãœniversitesine davet edilerek konferanslar verdi. Ä°stanbul Alman Arkeoloji Enstitüsünde davetli olarak bir kaç kez konferans verdi. 1958/1959'da bir yıl süre ile Londra'da, yine 1959'da üç ay süre ile Paris'te, 1969'da bir yıl süre ile Berlin'de, 1978'de iki ay süre ile Federal Almanya'da Marburg'ta davetli olarak, 1981/82'de dört ay süre ile Mainz'ta Bilimler Akademisinin davetlisi olarak araÅŸtırma yaptı. Sedat Alp, Türk Tarih Kurumu üyeliÄŸine 1946 yılında seçildi. Türk Tarih Kurumu'nda AsbaÅŸkanı ya da Genelsekreter olarak uzun yıllar görev yaptı. Genel sekreter olarak 7., 8. ve 9. Türk Tarih Kongrelerini organize etti. SunduÄŸu bildirilerle Kongrelerin bilimsel çalışmalarına katıldı. 1982 yılında Türk Tarih Kurumu BaÅŸkanlığı'na seçildi. Sedat Alp, yurt içinde ve yurt dışında bir çok bilim kuruluÅŸunun üyesidir. 1953 yılında Alman Arkeoloji Enstitüsünün muhabir üyeliÄŸine, 1956 yılında aynı Enstitünün aslî üyeliÄŸine ve 1979 yılında Mainz Bilimler Akademisi üyeliÄŸine seçildi. Sedat Alp Mainz Bilimler Akademisine seçilen iki Türk bilim adamından biridir. Sedat Alp, Uluslararası Akademiler BirliÄŸi toplantılarında Türk Tarih Kurumu'nu iki kez temsil etti. 1957 yılında Ä°talyan CumhurbaÅŸkanının niÅŸanı ile, 1972 yılında Federal Almanya CumhurbaÅŸkanının en yüksek liyakat niÅŸanı ile onurlandırıldı. Sedat Alp, yurt içinde ve dışında Avrupa'da ve Amerika'da bir çok Kongrelere orijinal bildiriler sunarak katıldı. Sedat Alp'in yurt içinde ve yurt dışında Türkçe, Almanca, Ä°ngilizce ve Fransızca dillerinde bir çok araÅŸtırması yayınlanmıştır. Sedat Alp ilk Türk HititoloÄŸu'dur ve Hititoloji'nin çeÅŸitli dallarında uluslararası literatürde kabul edilmiÅŸ ve site edilmiÅŸ bir çok keÅŸif ve buluÅŸları vardır. Eser ve makaleleri yüzlerce kez site edilmiÅŸtir. Sedat Alp'in en önemli keÅŸifleri arasında BoÄŸazköy'den sonra en çok çivi yazılı tablet bulunan MaÅŸat-Höyük'ün metinlerdeki adının Tapika olduÄŸunun saptanması bulunmaktadır. Bu husus Prof. Dr. Wolfgang Röllig'in Die Welt des Orients mecmuasının 10. cildinin (1979) 92. sahifesinde yayınlanan aÅŸağıdaki satırları ile de teyid edilmiÅŸtir: Richtigstellung zu "Réportoire Géographique des Textes Cuneiformes" Bd. 6, 402. In RGTC6 "Die Orts-und Gewässernamen der hethitischen Texte" ist auf S. 402 die Identifizierung von Tapika mit MaÅŸat Hüyük aufgeführt. Diese Bestimmung der Ortslage stammt nicht von G.F. del Monte, sondern geht auf Prof. Dr. Sedat Alp, Ankara, zurück, der sie anlässlich eines Vortrages im Februar 1978 in Tübingen begründete. Sie ist inzwischen auch mit Belegen publiziert: Sedat Alp, MaÅŸat-Höyük'te keÅŸfedilen hitit tabletlerinin ışığı altında yukarı YeÅŸil Irmak bölgesinin coÄŸrafyası hakkında. Belleten XLI, Nr. 164 (1977) 637ff. und: Sedat Alp, Remarques sur la géographie de la région du haut YeÅŸil-Irmak d'après les tablettes hittites de MaÅŸat-Höyük. Florilegium Anatolicum. Mélanges offerts Ã* Emmanuel Laroche (1979) 29ff. Der Herausgeber, der allein die kurz vor dem Druck erfolgte Einsetzung der Identifizierung zu verantworten hat, weist mit Nachdruck aufdiese Urheberschaft hin. Wolfgang Röllig YAYINLANMIÅž ESER VE MAKALELERÄ° Untersuchungen zu den Beamtennamen im Hethitischen Festzeremoniell, Leipzig 1940. Kumarbi Efsanesi (Almanca'dan Tercüme), T.T.K. Yayınları: Dizi-VII, No: 11. Ankara 1945. Hitit Kanunları Hakkında, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi Cilt 5, Sayı 5, 1947, s. 465-482. Şırzı'da bulunan Hitit Hiyeroglif kitabesi, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi V 2, 1947, s.147-151. (Prof. H.G. Güterbock ile birlikte) The Hittite Hieroglyphic Inscription of Şırzı, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi V 2, 1947, s. 153-158. (Prof. H.G. Güterbock ile birlikte) 6) Hitit Kıralı IV. (?) Tuthaliya'nın Askerî Fermanı, Belleten XI, sayı 43, 1947, s.383-414. Military Instructions of the Hittite King Tuthaliya IV (?). Belleten XI, sayı 43, 1947 s. 403-414. La désignation du Lituus eiı Hittite, Journal of Cuneiform Studies, I, 1947, s.164-175. Hitit Metinlerinde GIŠkalmuš "Lituus" ve HUB.BI "küpe", Belleten XII, Sayı 46, 1948, s. 301-319. GIS kalmuš"Lituus" and HUB. BI "Earring in the Hittite Textes, Belleten XII, sayı 46, 1948, s. 320-324. Sosyal sınıf NAM.RA'lar ve Ideogram'ın Hititçe Karşılığı. Belleten XIII, sayı 50, 1949, s.245-270. Die Soziale Klasse der NAM.RA-Leute und ihre hethitische Bezeichnung, Jahrbuch für Kleinasiatische Forschung I, 1950-51, s.113-135. Bemerkungen zu den Hieroglypen des Hethitischen Monuments von Imamkulu, Symbolae Hrozny I, Archiv Orientalni XVIII, 1950, s. 1-8. Hitit hiyeroglif mühür ve kitabelerindeki bazı ÅŸahıs adlarının okunuÅŸları hakkında, Ankara 1950. Zur Lesung von manchen Personnennamen auf den hieroglyphenhethitischen Siegeln und Inschriften. Ankara 1950. Hitit Devletinin İç bünyesi, IV. Türk Tarih Kongresi, Ankara 1952, s.38-45. Hititler Hakkında yeni bir kitap münasebetiyle, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi X, 1952, s. 241-248. On the Occasion of a new book concerning the Hittites. Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi X, 1952, s.249-256. The N (N)-formations in the Hittite Language, Belleten 18, sayı 72, 1954, s.449-467. Die Lage von Šamuha, Anatolia (Anadolu) I, 1956, s. 77-80. Zu den Körperteilnamen im Hethitischen, Anatolia (Anadolu) II, 1957 s.1-48 Amasya civarında Zara Bucağında bulunan Hitit heykeli ile diÄŸer Hitit eserleri, Anatolia (Anadolu) VI, 1961/1962, s. 191-216. Eine hethitische Bronzestatuette und andere Funde aus Zara bei Amasya, Anatolia (Anadolu) VI, 1961/1962, s. 217-243. Kaniš=Aniša = Niša, Erken Hitit Çağının bir BaÅŸkenti, Belleten 27, sayı 107, 1963, s. 366-376. Kaniš =Aniša = Niša Eine Hauptstadt der frühhethitischen Periode, Belleten 27, sayı 107, 1963, s. 376-386. Eski Anadolu yazısının MenÅŸeleri, Atatürk Konferansları. Ankara 1964, s. 57-70. Güney-Batı Anadolu'da Bulunan Erken Bronz Çağına Ait Mermer Ä°dol'lar, Belleten 29, Sayı 113, 1965, s. 3-8. Frühbronzezeitliche Marmoridole aus Südwestanatolien, Belleten 29, Sayı 113, 1965, s.9-14. "Anadolu'da" bulunan M.Ö. Ä°kinci Bin Yılına ait altından bir yüz maskesi, Belleten 29, sayı 113, 1965, s. 15-18. Eine goldene Gesichtmaske vom zweiten Vorchristlichen Jahrtausend aus "Anatolien", Belleten 29, Sayı 113, 1965, s. 19-23. Libasyon Kapları "Gaga Ağızlı Desti" ile "Kol Biçimli Alet ve Hitit Metinlerindeki Karşılıkları, Belleten 31, Sayı 124, 1967, s. 5I3-530. Die Libationsgefässe "Schnabelkanne" und "Armförmiges Gerât" und Ihre Hethitischen Bezeichnungen, Belleten 31, Sayı 124, 1967, s. 531-549. Zylinder-und Stempelsiegel aus Karahöyük bei Konya, Ankara 1968. T.T.K. Yayınları: Dizi-V, No. 26, XVI + 310 s. 276 Abbildungen im Texte, 254 Tafeln. Ein hethitisches Stempelsiegel aus der Umgebung von Afyonkarahisar und ein Knopfsiegel aus Yazırhöyük bei NevÅŸehir, Festschrift P. Meriggi, 1970, s. 1-6. Konya Civarında Karahöyük'te bulunan Silindir ve Damga Mühürleri 1972, T.T.K. Yayınları: Dizi, V, no. 31 XVI + 296 s. metin içinde 276 desen, dışında 254 levha. Hitit Hiyeroglif yazısında ÅŸimdiye kadar anlamı bilinmeyen bir ünvan, VII. Türk Tarih Kongresi I. Cilt, 1972, s.98-102. Eine weitere Hieroglypheninschrift aus Emirgazi und ein Rollsiegel mit Hieroglyphenlegenden aus dem Gebiet von Adıyaman, südöstlich von Malatya, Festschrift Heinrich Otten, 1973 s. 11-15, 1975. Ištar auf dem Karahöyük, Mansel'e ArmaÄŸan, 1974, s.703-707. Eine neue hieroglyphenhethitische Inschrift der Gruppe KızıldaÄŸ-KaradaÄŸ aus der Nähe von Aksaray und die früher publizierten Inschriften derselben Gruppe, Anatolian Studies Presented to Hans Gustav Güterbock on the Occasion of his 65th Birthday, 1974, s. 17-27. Eski Önasya'da Siyasal Ä°liÅŸkilerden Bölümler, Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Anma Kitabı. S. 425-436, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih-CoÄŸrafya Fakültesi Yayın No. 239, 1974. Die Hethiter in Anatolien, Das Parlament 1976, Türkiye Özel Sayısı. MaÅŸat Höyük'te keÅŸfedilen Hitit Tabletlerinin Işığı altında Yukarı YeÅŸil Irmak bölgesinin CoÄŸrafyası Hakkında, Belleten 41, sayı 164, 1977. s. 637-647. Hitit Kenti Hanhana'nın Yeri, Belleten 4I, sayı I64, 1977, s. 649-652. Remarques sur la géographie de la région du Haut-YeÅŸilırmak d'après les tablettes hittites de MaÅŸat-Höyük, Florilegium Anatolicum, Mélanges offerts Ã* Emmanuel Laroche, Paris, 1979 s.29-35. Die Lage der Kultstadt Hanhana, Festschrift Elmar Edel, Bamberg 1979, s. 13-16. Hitit Dilinde "Saray" sözünün karşılığı, Belleten 43, sayı 170, 1979, s. 273-280. Das hethitische Wort für "Palast", Studia Mediterranea I, Piero Meriggi dicata I, 1979, s. 17-25. MaÅŸat Höyük'te keÅŸfedilen çivi yazılı Hitit Tabletleri, VIII. Türk Tarih Kongresi I. cilt, 1979, s. 165-196. Die hethitischen Tontafelentdeckungen auf dem MaÅŸat-Höyük, Belleten 44, sayı 173, 1980, s. 254-59. Eski Anadolu'da yazı, Harf Devriminin 50. Yılı Sempozyumu s. 19-22, Türk Tarih Kurumu Yayınları XVI. Dizi, sayı 4I, 1981. Hititlerin dinsel törenlerinde kullanılan temizlik maddesi tuhhueššar üzerinde bir inceleme, Belleten 46, sayı 182, s. 247-254. Beiträge zur Erforschung des hethitischen Tempels, Kultanlagen im Lichte der Keilschrifttexte, Ankara 1983. T.T.K. Yayınları: Dizi - VI, No. 23 XXXIV + 382 s., metin dışı 1-13 fotoÄŸraf ve desen. Zum Wesen der kultischen Reinigungssubstanz tuhhueššar, Festschrift A. Kammenhuber. Die Lage der hethitischen Kultstadt Karahna, Festschrift Kurt Bittel Tanıtma ve EleÅŸtirileri: H. Bozkurt - M. Çığ - H.G. Güterbock, Ä°stanbul Arkeoloji Müzelerinde BoÄŸazköy Tabletlerinden Seçme Metinler, Ankara Ãœniversitesi Dil ve Tarih CoÄŸrafya Fakültesi Dergisi II, Sayı 5, 1944, s. 789-794. E. Neufeld, The Hittite Laws, Journal of Cuneiform Studies VI, 1952, s.93-98. B. Rosenkranz, Beiträge zur Erforschung des Luwischen, Bibliotheca Orientalis XI, 1954, s.208-209. Th. Beran, Die hethitische Glyptik von BoÄŸazköy I, Orientalistische Literaturzeitung 66, 1971, s. 362-364. |
Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 09:44 . |
2000- 2025
Tüm bağışıklıklar ve idelerden bağımsız olan sözcükleri sarfetmeye mahkumdur özgürlük