Aşkale olayında bilirkişi raporu açıklandı
Erzurum'un Aşkale ilçesinde bulunan Karasu HES 2 göletinde 3 Nisan 2012’de 5 elektrik işçisinin ölümüyle ilgili bilirkişi raporu Aşkale Cumhuriyet Savcılığı’na sunuldu.
Erzurum"un Aşkale ilçesinde bulunan Karasu HES 2 göletinde 3 Nisan 2012"de 5 elektrik işçisinin ölümüyle ilgili Prof. Dr. Fahrettin Korkmaz, İnşaat Mühendisi Halil Yıldız ve elektrikçi Barış Gerez"in hazırladığı bilirkişi raporu Aşkale Cumhuriyet Savcılığı"na sunuldu.
Raporda, işçilere tamir için bir bot bile verilmediği işçilerin kendi buldukları deniz bisikleti ile tamire gittikleri tespit edildi.
Bilirkişi raporunda yer verilen tanık ve şüpheli anlatımına göre 29 köyün elektriğini sağlayan Karasu HES 2 içindeki dört elektrik direğinden birinde arıza meydana geldi.
Direklerde daha önce arıza meydana gelmediği için tekniker Şahin Balkal, tamir için mühendis Nurullah Gümüşler"den izin istedi. Tanıkların anlatımına göre Gümüşler, "Gitmeniz tehlikeli olur" dedi. Fakat Balkal"la birlikte ekip şefi Rıdvan Takım ile Ahmet Sait Turan, Feridun Öztürk ve Mustafa Arifoğulları adlı işçiler önce buzullar üzerinden yürüyerek direğe varmak istedi. Bu mümkün olmayınca Arifoğulları, belediyeden deniz bisikleti getirdi. Beş işçi 150 metre kadar ilerledikleri sırada bisiklet devrilince buz halindeki suya düştüler.
Erzurum Valiliği"nin Aşkale Savcılığı"na gönderdiği ve bilirkişi raporunda yer verilen evraka göre, gölet içerisinde üç saat boyunca kurtarılmayı bekleyen beş işçi, dakika dakika ölüme gitti.
Aras Elektrik Dağıtım Şirketi"nin gönderdiği evraka göre, ölen işçilerden yalnızca Mustafa Arifoğulları kodroluydu. İş Sağlığı ve Güvenliği ile (İSG) ilkyardım eğitimlerine katıldığı ve sertifika aldığı belirtilse de bilirkişilere göre, "Denetimlerin yapıldığına dair hiçbir kayda rastlanılmamıştı." Raporda şöyle deniliyor: "Keza aynı hususun taşeron işçiler için de yapılmadığı, bu işçilerin eğitimlerinin verilmesi için taşeron firmaya herhangi bir ikazda bulunulmadığı, böylece de asıl işverenin yükümlülüğünü yerine getirmediği görülmüştür."
Aynı şekilde Temel Elektrik adlı taşeron firma Rıdvan Takım, Şahin Baykal, Ahmet Sait Turan ve Feridun Öztürk"ün İSG eğitimine katıldığına dair sertifikaları dosyaya gönderdi. Yine bilirkişilere göre, işçilerin bu eğitimlere katıldığını kabul etmek "realiteye uygun" değildi. Ayrıca taşeron işçilerin "ağır ve tehlikeli işlerde çalışabilir" olduklarına dair sağlık raporları yoktu. Yalnızca "işe girmekte sakınca" olmadığına dair bir raporları vardı.
Bilirkişiler, raporda asıl ve alt işverenleri ağır bir dille suçlayarak, şöyle dedi: "Taşeron işçilerin eğitilmediği, temel tehlikelere karşı alacakları önlemlerin neler olduğunun kendilerine bildirilmediği, gerekli alet ve edavatın temin edilmediği, elektrik direğindeki arızanın giderilmesi konusunda işçilere gerekli eğitim ve riskler konusunda bilgilendirme yapılmadan çalışmalarına göz yumulduğu, gölde yapılacak çalışma için bot, kayık gibi aletler temin edilmeden çalıştırıldıkları, muhtemel kazada ilk yardımda hazır bulunacak kişiler hazır edilmeden, önlem alınmadan çalıştırıldıkları, asıl işverene ve alt işverenin buna uygun davranmadığı, işyerinde İSG eğitimlerinin verildiğine, kişisel koruyucuların teslim edildiğine dair bir belgenin olmadığı, aslı işveren tarafından denetim yapılmadığı, çalışma prosedürüne uygun davranılmadığı."
18.15: Deniz bisikleti alabora oldu. İşçiler düştü.
18.24: Olay kriz merkezine bildirildi.
18.25: Kriz merkezi, Sivil Savunma Arama Kurtarma Birlik Müdürlüğü"nü aradı. Telefonlar meşgul olduğu için ulaşılamadı.
18.37: Dalgıç ekibi, malzemeleri ve botları yalnızca Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüğü"nde vardı. Hazır kıta ekibinde yalnızca bir dalgıç bulunuyordu. Dalış Yönetmeliği"ne göre tek kişi dalış yapamadığından ikinci bir dalgıç için şehre araç gönderildi. Fakat Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüğü şehre 12 kilometre uzakta olduğu için gönderilen araç geri döndü.
19.27: İkinci dalgıç ancak bulunabildi.
22.15: İkinci ve üçüncü ekipler geldi.
18.39: Hava ambulansı istendi. Gün batışı nedeniyle helikopter havalanamadı.
18.50: Jandarma Bölge Komutanlığı"ndan kurtarma helikopteri istendi. Kurtarma amaçlı donanıma sahip helikopter yoktu.
20.40: Eldeki helikopter havalandırıldı. Helikopteri bölgeye geldi.
Erzurum'un Aşkale ilçesinde bulunan Karasu HES 2 göletinde 3 Nisan 2012’de 5 elektrik işçisinin ölümüyle ilgili bilirkişi raporu Aşkale Cumhuriyet Savcılığı’na sunuldu.
Erzurum"un Aşkale ilçesinde bulunan Karasu HES 2 göletinde 3 Nisan 2012"de 5 elektrik işçisinin ölümüyle ilgili Prof. Dr. Fahrettin Korkmaz, İnşaat Mühendisi Halil Yıldız ve elektrikçi Barış Gerez"in hazırladığı bilirkişi raporu Aşkale Cumhuriyet Savcılığı"na sunuldu.
Raporda, işçilere tamir için bir bot bile verilmediği işçilerin kendi buldukları deniz bisikleti ile tamire gittikleri tespit edildi.
Bilirkişi raporunda yer verilen tanık ve şüpheli anlatımına göre 29 köyün elektriğini sağlayan Karasu HES 2 içindeki dört elektrik direğinden birinde arıza meydana geldi.
Direklerde daha önce arıza meydana gelmediği için tekniker Şahin Balkal, tamir için mühendis Nurullah Gümüşler"den izin istedi. Tanıkların anlatımına göre Gümüşler, "Gitmeniz tehlikeli olur" dedi. Fakat Balkal"la birlikte ekip şefi Rıdvan Takım ile Ahmet Sait Turan, Feridun Öztürk ve Mustafa Arifoğulları adlı işçiler önce buzullar üzerinden yürüyerek direğe varmak istedi. Bu mümkün olmayınca Arifoğulları, belediyeden deniz bisikleti getirdi. Beş işçi 150 metre kadar ilerledikleri sırada bisiklet devrilince buz halindeki suya düştüler.
Erzurum Valiliği"nin Aşkale Savcılığı"na gönderdiği ve bilirkişi raporunda yer verilen evraka göre, gölet içerisinde üç saat boyunca kurtarılmayı bekleyen beş işçi, dakika dakika ölüme gitti.
Aras Elektrik Dağıtım Şirketi"nin gönderdiği evraka göre, ölen işçilerden yalnızca Mustafa Arifoğulları kodroluydu. İş Sağlığı ve Güvenliği ile (İSG) ilkyardım eğitimlerine katıldığı ve sertifika aldığı belirtilse de bilirkişilere göre, "Denetimlerin yapıldığına dair hiçbir kayda rastlanılmamıştı." Raporda şöyle deniliyor: "Keza aynı hususun taşeron işçiler için de yapılmadığı, bu işçilerin eğitimlerinin verilmesi için taşeron firmaya herhangi bir ikazda bulunulmadığı, böylece de asıl işverenin yükümlülüğünü yerine getirmediği görülmüştür."
Aynı şekilde Temel Elektrik adlı taşeron firma Rıdvan Takım, Şahin Baykal, Ahmet Sait Turan ve Feridun Öztürk"ün İSG eğitimine katıldığına dair sertifikaları dosyaya gönderdi. Yine bilirkişilere göre, işçilerin bu eğitimlere katıldığını kabul etmek "realiteye uygun" değildi. Ayrıca taşeron işçilerin "ağır ve tehlikeli işlerde çalışabilir" olduklarına dair sağlık raporları yoktu. Yalnızca "işe girmekte sakınca" olmadığına dair bir raporları vardı.
Bilirkişiler, raporda asıl ve alt işverenleri ağır bir dille suçlayarak, şöyle dedi: "Taşeron işçilerin eğitilmediği, temel tehlikelere karşı alacakları önlemlerin neler olduğunun kendilerine bildirilmediği, gerekli alet ve edavatın temin edilmediği, elektrik direğindeki arızanın giderilmesi konusunda işçilere gerekli eğitim ve riskler konusunda bilgilendirme yapılmadan çalışmalarına göz yumulduğu, gölde yapılacak çalışma için bot, kayık gibi aletler temin edilmeden çalıştırıldıkları, muhtemel kazada ilk yardımda hazır bulunacak kişiler hazır edilmeden, önlem alınmadan çalıştırıldıkları, asıl işverene ve alt işverenin buna uygun davranmadığı, işyerinde İSG eğitimlerinin verildiğine, kişisel koruyucuların teslim edildiğine dair bir belgenin olmadığı, aslı işveren tarafından denetim yapılmadığı, çalışma prosedürüne uygun davranılmadığı."
18.15: Deniz bisikleti alabora oldu. İşçiler düştü.
18.24: Olay kriz merkezine bildirildi.
18.25: Kriz merkezi, Sivil Savunma Arama Kurtarma Birlik Müdürlüğü"nü aradı. Telefonlar meşgul olduğu için ulaşılamadı.
18.37: Dalgıç ekibi, malzemeleri ve botları yalnızca Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüğü"nde vardı. Hazır kıta ekibinde yalnızca bir dalgıç bulunuyordu. Dalış Yönetmeliği"ne göre tek kişi dalış yapamadığından ikinci bir dalgıç için şehre araç gönderildi. Fakat Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüğü şehre 12 kilometre uzakta olduğu için gönderilen araç geri döndü.
19.27: İkinci dalgıç ancak bulunabildi.
22.15: İkinci ve üçüncü ekipler geldi.
18.39: Hava ambulansı istendi. Gün batışı nedeniyle helikopter havalanamadı.
18.50: Jandarma Bölge Komutanlığı"ndan kurtarma helikopteri istendi. Kurtarma amaçlı donanıma sahip helikopter yoktu.
20.40: Eldeki helikopter havalandırıldı. Helikopteri bölgeye geldi.