Bakan Yıldırım´dan rötarla ilgili açıklama
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul'daki uçak rötarlarının büyük ölçüde hava trafiğinin artmasından kaynaklandığını söyledi.
Almanya'nın Leipzig kentinde düzenlenen Uluslararası Ulaştırma Forumu'na (ITF) katılan Bakan Yıldırım, Gürcistan Ekonomi ve Kalkınma Bakanı Vera Kobalya ile görüştü.
Bakan Yıldırım, Kobalya ile görüşmesinin ardından yaptığı açıklamada, Atatürk Havalimanı'ndaki gecikmelerin son zamanlarda arttığının hatırlatılması ve bu sorunun giderilmesi için bakanlığın çalışmalar yapmakta olup olmadığı sorusu üzerine, ''İstanbul'da rötarlar büyük oranda çok fazla trafik artışından kaynaklanıyor. Özellikle transit trafik İstanbul Atatürk havaalanında çok arttı. Son 9 sene 8 milyon yıllık trafik varken geçen sene 38 milyonla gerçekleştirdik. Yani artışı düşünün. Havaalanı aynı, trafik neredeyse 5 kata yakın artmış. Burada her şeyin önceki gibi devam etmesini kimse beklemesin'' cevabını verdi.
Rötarların en önemli nedenlerinden bir tanesinin de lodos rüzgarlarının fazlalığı olduğunu ifade eden Yıldırım, ''Bu rüzgarlar estiğinde havaalanının kullanım kapasitesi üçte bire düştü. Rötar kaçınılmaz oluyor, isterseniz askeriye tarafındaki arazi de sizde olsun, ne yaparsanız yapın bu rötarların önüne geçmek imkansız. Bu bir mücbir sebepten kaynaklanıyor. Dediğim kapasitenin çok fazlaca kullanılmasından, çok fazla artmasından kaynaklanıyor'' diye konuştu.
-''Üçüncü havaalanı''-
Bu konuda yine de birçok iyileştirmelerin yapıldığını kaydeden Yıldırım, şunları söyledi:
''Trafiğimiz 500'dü, şimdi 1000'i geçti, 1100 civarında oluyor, her gün. Artmaya da devam ediyor. Yapacağımız şey nedir? Üçüncü bir havaalanı yapıyoruz. Bunun kararını aldık. O yapılınca bu işler bitecek, ama o sırada boş duracak değiliz. Bir yandan iyileştirmeler yapıyoruz. İniş kalkışlardaki zaman kayıplarını azaltan hava trafik sisteminde iyileştirmeler yapıyoruz. Ayrıca askeri tarafındaki arazi gecikti, ama onu da bitirmek üzereyiz. Onun bize sağlayacağı fayda ilave park yeri elde etmek. İlave park yeri de az değil. Gecikmelerin bir kısmı uçağın içinde oluyor. Bunun sebebi de diyelim ki bir körükte bir uçak varsa diğeri indiğinde yanaştırmak için onu mecburen açıyorsunuz. Uçuş sırası gelmediği halde açmış oluyorsunuz. Bu da uçak içinde bir beklemeye neden oluyor. Bunu en azından ortadan kaldırmış olacağız.''
Türkiye'de havacılık dünyadakine göre çok çok fazla geliştiği için günümüzde Sabiha Gökçen Havalimanı'nın da artık yetmeyecek noktaya geldiğini belirten Yıldırım, ''Atatürk havaalanının kapasitesi 4 buçuk kat arttı. Yeni havaalanı açıldığı zaman herhalde sorun kalmayacak, çünkü o havaalanının kapasitesi çok büyük. 2023'e, 2030'a kadar herhangi bir sorun yaşamayacağız. Bu sene İnşallah ihale ediyoruz. 3 yıl içersinde en azından birinci kısımını bitirmiş oluruz, kısmi bir rahatlık sağlarız. Bu tabii 3. boğaz köprüsü, otoyolu, raylı sistemler falan eş zamanlı olarak yapılacak. İki havaalanı arasındaki bağlantı da gerçekleşmiş olacak'' dedi.
Kanal İstanbul projesinin durumuna ilişkin bir soru üzerine de Yıldırım, ''Kanal İstanbul bugünden yarına bitecek bir proje değil, ama biz çalışmalara başladık. Güzergah çalışmaları, sondaj çalışmaları, kanalın kesiti projelendirilmesiyle ilgili çalışmalar sürüyor, bunlar biraz zaman alacak. Ama o konuda da planladığımız gibi gidiyor. Hatta planın biraz önündeyiz diyebilirim. Başladıktan sonra 5 yılda biter, ama başlayacak noktaya gelebilmek için daha 1 buçuk, 2 sene çalışmamız lazım'' diye yanıt verdi.
Yıldırım ayrıca, Gürcü Bakanla Gürcistan ve Türkiye arasındaki ticaret artışı hakkında konuştuğunu belirterek, Türkiye'nin, Gürcistan'ın birinci ticaret ortağı olduğunu, taşımacılıkta aksama olmaması için alınabilecek ortak tedbirleri konuştuklarını vurguladı.
Kars-Tiflis-Bakü demiryolunun gidişatı hakkında da görüş alış verişinde bulunduklarını ifade eden Yıldırım, gelecek ay Azerbaycan'da Azeri ve Gürcü meslektaşlarıyla bir araya gelerek, projenin tamamlanması konusunda görüşeceklerini kaydetti.
Bakan Kobalya da Türkiye ile Gürcistan arasındaki ilişkilerin diğer ülkelere örnek teşkil edebilecek nitelikte olduğunu belirterek, ''Türkiye bizim bir numaralı ticari ortağımız. Yatırımcı ülkeler arasında 3. sırada yer alıyor. Ulaştırma işbirliği alanında da çok iyi bir ortağımız. Asya, özellikle de Orta Asya ülkelerinden Gürcistan ve Türkiye üzerinden nasıl daha fazla malı Avrupa ülkelerine ulaştırabileceğimiz konusunda konuştuk. Bu Türklere, Gürcülere daha fazla iş imkanı sağlayacak ve ekonomilerimizi daha da geliştirecektir'' değerlendirmesinde bulundu.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul'daki uçak rötarlarının büyük ölçüde hava trafiğinin artmasından kaynaklandığını söyledi.
Almanya'nın Leipzig kentinde düzenlenen Uluslararası Ulaştırma Forumu'na (ITF) katılan Bakan Yıldırım, Gürcistan Ekonomi ve Kalkınma Bakanı Vera Kobalya ile görüştü.
Bakan Yıldırım, Kobalya ile görüşmesinin ardından yaptığı açıklamada, Atatürk Havalimanı'ndaki gecikmelerin son zamanlarda arttığının hatırlatılması ve bu sorunun giderilmesi için bakanlığın çalışmalar yapmakta olup olmadığı sorusu üzerine, ''İstanbul'da rötarlar büyük oranda çok fazla trafik artışından kaynaklanıyor. Özellikle transit trafik İstanbul Atatürk havaalanında çok arttı. Son 9 sene 8 milyon yıllık trafik varken geçen sene 38 milyonla gerçekleştirdik. Yani artışı düşünün. Havaalanı aynı, trafik neredeyse 5 kata yakın artmış. Burada her şeyin önceki gibi devam etmesini kimse beklemesin'' cevabını verdi.
Rötarların en önemli nedenlerinden bir tanesinin de lodos rüzgarlarının fazlalığı olduğunu ifade eden Yıldırım, ''Bu rüzgarlar estiğinde havaalanının kullanım kapasitesi üçte bire düştü. Rötar kaçınılmaz oluyor, isterseniz askeriye tarafındaki arazi de sizde olsun, ne yaparsanız yapın bu rötarların önüne geçmek imkansız. Bu bir mücbir sebepten kaynaklanıyor. Dediğim kapasitenin çok fazlaca kullanılmasından, çok fazla artmasından kaynaklanıyor'' diye konuştu.
-''Üçüncü havaalanı''-
Bu konuda yine de birçok iyileştirmelerin yapıldığını kaydeden Yıldırım, şunları söyledi:
''Trafiğimiz 500'dü, şimdi 1000'i geçti, 1100 civarında oluyor, her gün. Artmaya da devam ediyor. Yapacağımız şey nedir? Üçüncü bir havaalanı yapıyoruz. Bunun kararını aldık. O yapılınca bu işler bitecek, ama o sırada boş duracak değiliz. Bir yandan iyileştirmeler yapıyoruz. İniş kalkışlardaki zaman kayıplarını azaltan hava trafik sisteminde iyileştirmeler yapıyoruz. Ayrıca askeri tarafındaki arazi gecikti, ama onu da bitirmek üzereyiz. Onun bize sağlayacağı fayda ilave park yeri elde etmek. İlave park yeri de az değil. Gecikmelerin bir kısmı uçağın içinde oluyor. Bunun sebebi de diyelim ki bir körükte bir uçak varsa diğeri indiğinde yanaştırmak için onu mecburen açıyorsunuz. Uçuş sırası gelmediği halde açmış oluyorsunuz. Bu da uçak içinde bir beklemeye neden oluyor. Bunu en azından ortadan kaldırmış olacağız.''
Türkiye'de havacılık dünyadakine göre çok çok fazla geliştiği için günümüzde Sabiha Gökçen Havalimanı'nın da artık yetmeyecek noktaya geldiğini belirten Yıldırım, ''Atatürk havaalanının kapasitesi 4 buçuk kat arttı. Yeni havaalanı açıldığı zaman herhalde sorun kalmayacak, çünkü o havaalanının kapasitesi çok büyük. 2023'e, 2030'a kadar herhangi bir sorun yaşamayacağız. Bu sene İnşallah ihale ediyoruz. 3 yıl içersinde en azından birinci kısımını bitirmiş oluruz, kısmi bir rahatlık sağlarız. Bu tabii 3. boğaz köprüsü, otoyolu, raylı sistemler falan eş zamanlı olarak yapılacak. İki havaalanı arasındaki bağlantı da gerçekleşmiş olacak'' dedi.
Kanal İstanbul projesinin durumuna ilişkin bir soru üzerine de Yıldırım, ''Kanal İstanbul bugünden yarına bitecek bir proje değil, ama biz çalışmalara başladık. Güzergah çalışmaları, sondaj çalışmaları, kanalın kesiti projelendirilmesiyle ilgili çalışmalar sürüyor, bunlar biraz zaman alacak. Ama o konuda da planladığımız gibi gidiyor. Hatta planın biraz önündeyiz diyebilirim. Başladıktan sonra 5 yılda biter, ama başlayacak noktaya gelebilmek için daha 1 buçuk, 2 sene çalışmamız lazım'' diye yanıt verdi.
Yıldırım ayrıca, Gürcü Bakanla Gürcistan ve Türkiye arasındaki ticaret artışı hakkında konuştuğunu belirterek, Türkiye'nin, Gürcistan'ın birinci ticaret ortağı olduğunu, taşımacılıkta aksama olmaması için alınabilecek ortak tedbirleri konuştuklarını vurguladı.
Kars-Tiflis-Bakü demiryolunun gidişatı hakkında da görüş alış verişinde bulunduklarını ifade eden Yıldırım, gelecek ay Azerbaycan'da Azeri ve Gürcü meslektaşlarıyla bir araya gelerek, projenin tamamlanması konusunda görüşeceklerini kaydetti.
Bakan Kobalya da Türkiye ile Gürcistan arasındaki ilişkilerin diğer ülkelere örnek teşkil edebilecek nitelikte olduğunu belirterek, ''Türkiye bizim bir numaralı ticari ortağımız. Yatırımcı ülkeler arasında 3. sırada yer alıyor. Ulaştırma işbirliği alanında da çok iyi bir ortağımız. Asya, özellikle de Orta Asya ülkelerinden Gürcistan ve Türkiye üzerinden nasıl daha fazla malı Avrupa ülkelerine ulaştırabileceğimiz konusunda konuştuk. Bu Türklere, Gürcülere daha fazla iş imkanı sağlayacak ve ekonomilerimizi daha da geliştirecektir'' değerlendirmesinde bulundu.