Dünyada 27 Mart Pazar günü saatler bir saat ileri alınırken, Türkiye yaz saati uygulamasına 28 Mart Pazartesi günü geçecek.
Bakanlar Kurulu, aynı tarihte üniversite seçme ve yerleştirme sınavı olması sebebiyle böyle bir değişikliğe gitti. Ancak bu durum, öğrenci ve yakınlarını memnun ederken, iş çevrelerinde tedirginliğe yol açtı. Birçok haberleşme sisteminde ve bilgisayar altyapısında yaz saati uygulamasına otomatik geçildiğini hatırlatan iş çevreleri, bu işlemin şirketlere bir maliyet oluşturacağına ve bazı önemli sorunları beraberinde getireceğine dikkat çekiyor.
Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İşadamları Derneği (MOBİSAD) Başkanı Murat Dursun, kara, deniz ve hava yolculuklarının yanı sıra koli, paket taşıma işlemleri ile para transferlerinde malî yüklerin ortaya çıkabileceği uyarısında bulundu.
Dünyada 27 Mart Pazar günü saatler bir saat ileri alınırken, Türkiye, yaz saati uygulamasına 28 Mart Pazartesi günü geçecek. Bakanlar Kurulu, aynı tarihte üniversite seçme ve yerleştirme sınavı olması sebebiyle söz konusu değişiklik kararına imza attı. Yapılan bu değişiklik öğrenci ve yakınlarını memnun ederken, iş çevrelerinde tedirginliğe yol açtı.
Özellikle yurtdışıyla ticaret yapan işadamları, bir günlük gecikmenin kendilerine pahalıya patlamasından endişe duyuyor. İş çevreleriyle randevularını yaz saati uygulamasına göre ayarlayan işadamları, aksi bir durumla karşılaşmamak için görüşmelerinin tarihlerini de değiştirme yoluna gidiyor. Özellikle iş örgütleri, erteleme fikrinin bazı önemli sorunları da beraberinde getireceğine dikkat çekiyor. Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İşadamları Derneği (MOBİSAD) Başkanı Murat Dursun, birçok haberleşme sisteminde ve bilgisayar altyapısında yaz saati uygulamasına otomatik olarak geçildiğini hatırlattı. Uygulama sonrasında çalışanlar vasıtasıyla yapılan değişiklik, şirketlere ek bir maliyet oluşturacak.
Dursun, kullanılmakta olan veri tabanlarının birinde dahi sehven değişiklik yapılamaması halinde kara, deniz ve hava yolculuklarında, koli, paket taşıma işlemlerinde ve daha da önemlisi para transferlerinde saat farkından doğacak aksaklıklar ve mali yükler oluşabileceğinin altını çizdi. Yetkililer, özellikle yaşanacak aksaklıkların uluslararası çevrelerde ve işlemlerde daha da önem kazanacağına vurgu yaptı.
Tüm Telekomünikasyon İşadamları Derneği (TÜTED) Başkanı Adil Zafer Müftüoğlu söz konusu uygulamanın elektronik ve dijital sistemlerde birtakım sorunlara yol açabileceğini hatırlattı. Müftüoğlu, takvim farkının karışıklıklara da sebep olacağını kaydetti. Her yıl mart ayının son cumartesi gününü pazar gününe bağlayan gece, cep telefonları, bilgisayarlar, iPhone, iPad gibi akıllı cihaz saatlerinde yer alan bir ayar sayesinde geçiş otomatik olarak gerçekleştiriliyor. Uzmanlar, kullanıcıları bunlara da dikkat etmesi konusunda uyardı.
TİM BAŞKANI: İHRACAT AKSAMAYACAK
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, saat uygulamasının pazar günü olmasından dolayı ihracatçının ciddi bir sorun yaşamayacağını söyledi. Pazar günü başta bankalar olmak üzere dünya genelinde iş merkezlerinin büyük çoğunluğunun kapalı olduğunu aktaran Büyükekşi, bu açıdan bir risk görmediğini, ancak işadamlarının uçuş saatleri konusunda hassas olmalarının faydalı olacağına dikkat çekti.
Yaz saati uygulamasıyla her yıl orta ölçekli bir hidroelektrik santralinin yıllık üretimi kadar tasarruf sağlanıyor. Enerji Bakanlığı hesaplarına göre, yaz saati uygulamasıyla yıllık 600-700 milyon kilovatsaat (kWh) tasarruf sağlanıyor. Öte yandan yaz saati uygulamasından etkilenecek kurumların başında havayolu şirketleri geliyor. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), 2011 yaz saati uygulamasının 28 Mart'a alınması nedeniyle uçuşlarda herhangi bir sorun yaşanmaması amacıyla genelge yayımladı. Türkiye'nin yaz saati uygulamasına bir gün geç girmesiyle IATA'nın 2011 yaz tarifesinde kalkış/varış saatlerinde bir saatlik fark oluştuğu belirtildi.
Bu nedenle söz konusu tarihte havayolunu kullanacak yolcuların iç hatlarda iki, dış hatlarda ise üç saat önce havaalanlarında hazır bulunması istendi. Konudan Uluslararası Hava Taşıyıcılar Birliği (IATA) de haberdar edildi. Birlik başkanı Giovanni Bisignani'ye 16 Mart 2011 tarihinde bir yazı gönderilerek, 2011 yaz saati uygulamasının Türkiye'de bir gün geç başlayacak olmasından dolayı uçuşlarda herhangi bir sorun yaşanmaması için Türkiye'ye sefer yapan IATA üyesi hava taşıyıcılarının uyarılması konusunda yardımcı olunması istendi. Türk Hava Yoları (THY) ve Atlasjet de müşterilerini uyardı. 27 Mart'ta THY tarafından gerçekleştirilecek tüm seferlerin sadece Türkiye çıkış ve Türkiye varış saatleri, 14 Mart 2011'e kadar düzenlenmiş olan biletlerde gösterilenden farklı olarak, 1 saat erken gerçekleşecek.
ZAMAN