DSP İstanbul Milletvekili Ayşe Jale Ağırbaş, Hava İş Kanunu teklifini Meclis Başkanlığı’na sundu. Teklif hava taşıma işlerinde, ikili sözleşmeler kapsamında çalışan uçucu personelin özlük haklarını düzenliyor.
Kanun Teklifinin gerekçesinde havayolu işletmelerinin sahip olduğu uçak sayılarının artmasına paralel olarak gerek yurt içine gerek yurt dışına düzenlenen sefer sayılarının arttığı kaydedildi.
Havayolu işletmeleri tarafından gerçekleştirilen seferlerin 2009 yılı itibariyle iç hatlarda 45 noktaya, dış hatlarda ise 130 noktaya ulaştığı belirtilen gerekçede aynı yıl içerisinde 1 milyon 66 bin 53 adet uçuşla taşınan yolcu sayısının 85 milyonu bulduğunu ifade edildi.
Gerekçede havayolu sektöründeki bazı firmaların, kanunun yarattığı boşluğu hazırladıkları sözleşmelere, çalışma hayatını ilgilendirebilecek her konuyu detaylı bir şekilde yazarak gidermeye çalıştığı, bazı firmaların ise sadece temel birkaç maddeyi kapsama alarak basit sözleşmeler hazırladığı ifade edildi.
Hava taşıma işlerinin, İş Kanunu kapsamı dışında bırakıldığı kaydedilen gerekçede hava taşıma işlerinde çalışanların, İş Kanunu"ndaki haklardan yararlanamadığına dikkat çekildi. Gerekçede "Hava taşıma işlerinde çalışan uçucu personelin çalışma şartlarını düzenleyen özel bir kanuni düzenlemenin bulunmaması uçuş güvenliğini de tehlikeye düşürmektedir.
Yasayla belirlenmiş bir iş güvencesi bulunmayan personel, işini kaybetmemek adına kendisini uçmak zorunda hissetmekte ve baskı altında kalmaktadır. Hava taşıma işlerinde çalışanların, çalışma koşullarının, basın ve denizcilik sektöründe olduğu gibi özel bir yasa ile düzenlenmesi gerekmektedir" denildi.
Kanun teklifine göre ise süresi belirli olmayan iş sözleşmelerinde, taraflar en çok iki aylık deneme süresi kararlaştırabilecek. Süresi belirli olmayan iş sözleşmelerinin feshinden önce durumun diğer tarafa bildirilmesi gerekecek. İş sözleşmesini fesih hakkı, işveren tarafından kötüye kullanıldığı takdirde, uçucu personele bildirim sürelerine ait ücretlerin üç katı tutarı, tazminat olarak ödenecek.
İşten ayrılan uçucu personele, işverence, işinin ne olduğunu ve süresini gösteren bir çalışma belgesi verilecek. Günlük uçuş görevlerinde ve gece kalkışlı görevlerde iaşe giderleri için gündelikler işveren tarafından karşılanacak. Ulusal bayram, genel tatil ve hafta tatili günlerinde, uçucu personel çalışmaksızın tam olarak ücrete hak kazanacak.
Genel anlamda ücret, uçucu personele işi karşılığında işveren veya üçüncü kişiler tarafından sağlanan ve nakden ödenen meblağı ve uçuş tazminatını kapsayacak. Uçuş tazminatı uçuş göreve yapması karşılığında ve hava aracının uçuşa hazırlanmasında görevli uçucu personele yapılan ödemeyi ifade edecek.
İşveren, uçucu personelin işi ile ilgili ücret, diğer ödemeler ve tatiller gibi konulara ilişkin her türlü bilgiyi ayrıntılarıyla belgelendirmek zorunda olacak. İşveren uçucu personeli ana meydan dışında bir yerde görevlendirdiği takdirde, bu tür görevlendirmelerin süresi, uçucu personelin rızası olmadan ayda 15 günü ve yılda toplam 4 ayı geçemeyecek.