Kur'an'ın Peygamber (sas) tarafından hayata geçirilmiş, pratiğe dökülmüş hali olan sünnet, sadece birtakım uygulamalardan ibaret gibi algılanıyor. Doç. Dr. Abdullah Karahan,sünnetin doğru anlaşılabilmesi için öncelikle Allah Resulü'nün hayat gayesinin iyibilinmesi ve O'nun (sas) iman anlayışının öğrenilmesi gerektiğini dile getirdi.
Zeynep Kaçmaz'ın haberi
Yüce Allah Kur'ân-ı Kerim'de, bütün insanları Resûlullah'ın (s.a.s) hayat modeline yani sünnete uymaya davet etmekte ve hiçbir şekilde ondan sapmamaya özen gösterilmesini istemektedir. Peygamberimiz de (sas), "Benim sünnetimi sevip yaşatan Beni de sevmiş olur.
Beni seven ise cennette benimle beraber olacaktır." hadisiyle sünnetin önemini hatırlatıyor. Günümüzde ise sünnet Hz. Peygamber'in belli vakitlerde yerine getirdiği bazı nafile ibadetler, misvak kullanma, yemeğe tuz ile başlama gibi çeşitli uygulamalar olarak biliniyor ve algılanıyor. Ancak sünnet sadece bu uygulamalardan ibaret değildir.
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Abdullah Karahan, sünnetin Kur'an-ı Kerim'i pratiğe yansıtmayı amaçlayan hayat tarzı ve yaşamın tüm alanlarına içine alan bir olgu olduğunu söylüyor. Karahan, en önemli sünnetin 'Allah'tan başka hiçbir otorite kabul etmeyip her söz ve davranışı kulluk bilinciyle sergilemek' olduğunu belirtiyor.
Abdullah Karahan'a göre yüzeysel ve sınırlı bir sünnet anlayışının oluşmasının iki sebebi var: Dinî bilgilere ilginin azlığı ve 'müstehap' ile sünnet kavramının karıştırılması. 'Peygamberimiz'in yapmayı sevdiği ve yapılmasını önemsediği güzel işler' manasındaki müstehap kelimesinin yerine sünnet kelimesi kullanılıyor.
Karahan, uygulamada samimi olunmasına rağmen sünnetin sınırlı, eksik ve yüzeysel şekilde algılanması sebebiyle sünnetin hayata yansıtılamadığını dile getiriyor. Karahan ayrıca bu algının birtakım şekilci davranış kalıplarını benimsettiğini ve yanlış bir hayatın içine sürüklediğini belirtiyor. Karahan, sünneti öğrenmek için dini ilimlere yetkin hocalara ve muteber kitaplara başvurmak gerektiğini söylüyor.
Karahan'a göre sünnete tam olarak uymak için öncelikle sünnetin anlamı doğru olarak kavranılmalı. Peygamberimiz'in hayat gayesi ve felsefesi bilinmelidir. Ki bu da sünnetin özüdür. O'nun iman anlayışını benimseme yönünde çaba sarf etmeli ve yüreği O'nun gönül dünyasına denk getirecek şekilde yoğurmalıdır. Karahan, "Mü'min, düşüncelerini O'nun fikir evrenine göre şekillendirmelidir. Bu da ancak sünnetin ne demek olduğunu doğru bir şekilde bilmekle ve hayat tarzını bu anlamdaki sünnete uygun hale getirmekle mümkündür." dedi.
En önemli sünnetler
Tevhid anlayışına sahip olmak. Bir Müslüman, Allah Elçisi'nin yaptığı gibi, Allah'tan başka hiçbir otorite kabul etmeyip her söz ve davranışını kulluk bilinciyle sergilemeli.
Peygamberimiz'in değer yargılarını hayatın merkezine oturtmalı. O'nun doğruluğunu, güler yüzlülüğünü, alçakgönüllülüğünü, diğerkâmlığını, cömertliğini kısaca insanı insan yapan tüm güzel ahlakî erdemlerini kendine örnek almalı.
Günlük hayatta yapılan her işin ibadet vecdiyle yapılması.
Allah'tan gelen her şeyi bir imtihan olarak görüp razı olmalı.
Zaman
Haber7"yi Twitter"dan da takip edebilirsiniz: http://twitter.com/haber7com