İstanbul Boğazı’na döşenen çelik borulardan günde 3 milyon metreküp su Avrupa Yakası’na akacak. Musluklar 2 ay sonra Melen suyuyla tanışacak
Mustafa Meydan'ın haberi
İstanbul"un 2040 yılına kadar olan su ihtiyacını karşılamak üzere hazırlanan ve Düzce"deki Melen Nehri"nden yılda 1 milyar 180 milyon metreküp suyu İstanbul"a taşıyacak olan Melen Projesi"nde sona gelindi. Projenin en önemli safhalarından biri olan 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli"nde günlük 3 milyon metreküp suyun geçeceği özel çelik borular döşendi ve özel bir boya ile boyanma işlemi de büyük ölçüde bitirildi. Yaklaşık 2 ay içinde bitirilmesi planlanan projede İstanbul"un şu andaki su ihtiyacının 1.5 katı su Anadolu Yakası"ndan Avrupa Yakası"na taşınabilecek. Boğaz"ın 135 metre altından iki yakayı su ile bağlayan Melen Projesi"nde bir müze de sürprizi var. Tünelin kazı sırasında çıkan jeolojik örnekler ve projenin aşamalarını gösteren müze projenin devreye girmesinden sonra açılacak.
ÖZEL BOYAYLA SU KİRLENMEYECEK
Dünyada ilk kez iki kıtayı birleştiren Melen Suyu projesinin 2.1 milyar TL"ye mal olması planlanıyor. Dev projede Boğaz"ın 135 metre altından geçen 5551 metre uzunluğundaki boğaz geçiş tüneline dev çelik borular yerleştirildi. Projeye özel üretilen çelik boruların tünele montajı tamamlandı. Montaj işlemi içinde lastikleri yatay olarak hem sağa hem de sola yatabilen özel bir TIR"ın da imal edildiği projede içinden su geçecek boruların boyama işlemi büyük oranda bitirildi. Solvent içermeyen özel bir boyanın kullanıldığı bu işlemde borulardan geçecek suyun kirlenmesi engellendi. Boyama işleminde 200 ton boya kullanıldı.
Boruların ömrü katotik koruma ile uzayacak
MÜHENDİSLER, boruların paslanmasını önlemek için "katotik koruma" adı verilen bir sistemi de gerçekleştirdi. Dünyada boru hatlarının korunmasında kullanılan bu sistemde magnezyum torbaları kullanılarak çelik boruların paslanmasının önüne geçiliyor. Genişliği 6 metre 15 santim olan tünel çapı, içine yerleştirilen beton korumalar ve çelik borular ile 4 metreye düştü. Tünel için açılan 140 metre derinliğe sahip Beykoz şaftı ise kapatıldı ancak tünelin bakımında kullanılmak üzere iki boru bu noktadan yüzeye çıkartıldı. Bakım zamanlarında Beykoz ve Sarıyer"deki vanaları kapatılmasının ardından tüneldeki borularda kalan su bu borular kullanılarak Beykoz"dan Boğaz"a deşarj edilecek.
Su sorunu bitecek
DSİ 14. Bölge Müdürü Cüneyt Gerek, Melen Suyu Projesi ile İstanbul"un su soruna son verilmesinin amaçlandığını söyledi. Melen Suyu 2007"de 105 kilometre kat ederek Ağva"ya oradan da 1600 metrelik ishale hattıyla Yeşilçay Regülatörü"ne ulaştıktan sonra Ömerli Barajı ile buluştu. 2007 sonundan itibaren arıtılan 200 milyon metre küp su İstanbul"un Anadolu Yakası"ndaki musluklardan akmaya başladı. Melen Suyu"nun Kağıthane"ye ve Avrupa Yakası"ndaki vatandaşların evine ulaşması için yapılan çalışmalar, İSKİ"nin de desteğiyle hızlandırıldı.
Boğaz"ın altı müzeye taşınacak
Asya ve Avrupa yakalarını Boğaz"ın 135 metre altından birleştiren tünel kamuoyunda yankı uyandırmıştı. Dünyada ilk kez iki kıtayı Boğaz tabanının altından birleştiren tünelin yapım aşamaları ve Boğaz"ın altından çıkan jeolojik oluşumlar da kurulacak bir müzede sergilenecek. Henüz proje aşamasında olan müze için Melen Projesi"nin bitmesinden hemen sonra düğmeye basılacak ve yapılan binlerce sondaj ve kilometrelerce kazı ile adeta röntgeni çekilen İstanbul Boğazı"nın bilinmeyenleri ve tarihin çok eski zamanlarında oluşmuş ilginç jeolojik örnekler müzenin raflarında yerini alacak.
Star - İstanbul