Taksilerdeki sigortasız çalışanlara sosyal güvence getiren yasa 1 Kasım 2010’da yürürlüğe girdi ama plaka sahipleri, şoföre sigorta şartı getiren yasanın da kolayını buldu. Buldukları yöntem 'pes' dedirtti!
Hakan GÖKSEL'in haberi
Plaka sahibine, şoföre sigorta yapma zorunluluğu getiren yasa caydırıcı para cezası da öngörüyor. Fakat plaka sahibi sigortanın da kolayını buldu.
Taksi şoförlerine sosyal güvence sunan sistem taksicilerce biraz sevinç biraz tereddütle karşılandı.
Taksici esnafı derneklerinin bir bölümü uygulamanın yeni bir standart getireceğini ifade ederken, diğerleri yeterli altyapı hazırlığı olmayacağı için sistemin tutmayacağını savundu.
Yasaya göre sigorta yaptırmayan plaka sahiplerine 2 bin 500 lira ceza kesilmesi de öngörülüyor. Cezalar her ne kadar yüksek ve caydırıcı olsa da taksi sahipleri bu işin kolayını buldu.
Muhasebeciler tarafından küçük bir muhasebe cinliği ile şoföre 12 günlük sigorta yapılıp, üstelik sigorta bedeli taksicilerden tahsil ediliyor...
TAKSİCİ DERTLİ
Anadolu yakası taksilerinde şoförlük yapan Hasan G. Sigorta ile ilgili yapılan cinliği şöyle anlatıyor: "Sigorta konusunda umutlanmıştık, artık sosyal bir güvencemiz olacak diye.
Mal sahipleri onun da kolayını buldu. Muhasebeciler eliyle yapılan işlemlerle bizleri yarım gün çalışıyor gösteriyor. Üstelik hafta sonlarını da tatil olarak gösteriyor.
Sonuç olarak bir ayda 12 gün sigorta yapılıyor. Üstelik sigorta bedeli olan 140 lirayı da şoförden talep ediyor. Yani 10 yıl bu işi yapsam sadece 4 yıl sigortalı gözüküyorum..."
Hasan G., taksicilikte 5 yıl önceki "yevmiye"yi alamadığını ifade ederken bazı ek yükümlülüklerin artık geçimlerini olumsuz etkilediğini ifade etti.
Hasan G."nin dertli olduğu konulardan bir tanesi de sürekli değişen belgeler. Psikoteknik ve SRC belgeleri gibi belgelerin sürekli değiştiğini söyleyen Hasan G., para karşılığı alınan belgelerin kazanç kapısı olduğunu düşünüyor.
Hasan G., bu belgelerin de artık sadece para vererek, teste bile girmeden alınabildiğini savundu. Hasan G"ye göre bu para birilerini zengin etmek için alınıyor....
KAZANCIMIZ DA DÜŞTÜ
Hasan G, 5 yıl önceki yevmiyeyi alamadıkları gibi bugün mal sahiplerinin kar marjlarını iyice artırmasının gelirlerini sınırladığını düşünüyor.
Araçların aylık bedel karşılığında kendilerine kiralandığını ifade eden Hasan G, önceden mal sahibinin taksinin aylık gelirinin yüzde 50"sini aldığını söylüyordu.
Ortalama bir taksinin aylık gelirinin 4 bin ile 6 bin lira asında değiştiğini söyleyen Hasan G. bunun yüzde 60-70"inin plaka sahibine gittiğini belirtiyor.
Taksi plakalarının bedelinin 600 binin üzerinde olduğunu söyleyen belirten Hasan G. peşin ödedikleri kira bedelinin sonrasında trafik sorununun ve akaryakıta gelen zamların kazançlarını erittiğini söylüyor. Taksimetreye yapılan zammın da mazotu gelen zammı karşılamaktan başka bir işe yaramadığı görüşünde...
Haber7
hakan.goksel@haber7.com