Elektrikte dağıtım özelleştirmelerin ardından, devirleri yapılan bölgelerde faaliyet gösterecek özel şirketler EPDK'nın sıkı takibinde olacak. EPDK şirketlerin deyim yerinde ise nefes alışını bile kontrol edecek.
Elektrikte dağıtım özelleştirmelerin ardından, devirleri yapılan bölgelerde faaliyet gösterecek özel şirketler, kaliteli hizmet sunumundan, arıza giderim süresine, personel motivasyonundan, gerek yerel yönetim, gerek tüketicilerle iyi diyaloğa kadar bir çok konuda Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'nun (EPDK) gözetiminde olacak.
A.A muhabirinin edindiği bilgiye göre, EPDK, dağıtımdaki devirlerin ardından, geçmişte yaşanan sorunların tekrarlanmaması ve oluşabilecek sorunlara baştan çözüm için özel şirket temsilcileri ile biraraya geldi.
Geçiş dönemi sıkıntılarının yaşanmaması için şirket temsilcilerine dönük set hazırlayan EPDK, toplantılarda nasıl hizmet verilmesi, hizmetlerin aksamaması için neler yapılması ve çalışanların durumları hakkında çeşitli uyarılarda bulundu.
Geçmişte karşılaşılan sorunların ve dikkat edilmesi gereken konuların ele alındığı toplantılarda, Kurum, şirketlerden ''azami özen, arızalara zamanında müdahale, personele hassasiyet, yeni imarlı alanlara hizmet,iyi diyalog'' istedi.
EPDK, bu kapsamda son olarak, özel sektöre devir işlemleri yapılan Yeşilırmak, Fırat ve Akedaş dağıtım bölgelerinin şirket yöneticileri ve üst düzey yetkilileri ile görüştü.
EPDK Başkanı Hasan Köktaş, toplantılarda dağıtım bölgelerindeki özelleştirmelerdeki amacın, vatandaşa daha nitelikli, kaliteli ve kesintisiz hizmet verilmesi olduğunu belirtirken, daha önce karşılaşılan sorunların çözümünün ve bir daha tekrarlanmamasının önemini vurguladı.
Daha önce bütçelerdeki kaynak sorunundan değil, yönetim zafiyetinden bir takım problemler yaşandığına işaret eden Köktaş, bu nedenle şirketlerde bir imaj sorununun yaşandığını kaydetti.
''MÜDAHALE ETMEK İSTEMİYORUZ AMA DİKKAT EDİN'' UYARISI
EPDK'nın dağıtım şirketlerinin hizmet kalitesinden, tarifelerine, yatırımlarından karlarına kadar her konuda Kanuni mevzuattan kaynaklanan müdahale hakkı bulunduğuna dikkati çeken Köktaş, ''Yasa, dağıtım şirketlerinin aldığı nefese kadar müdahale etmemize imkan sağlıyor.
Ama biz şirketlerin operasyonuna müdahale etmek istemiyoruz. Bizi operasyonların içine çekmemeniz için geçmiş yaşanan deneyimleri ve dikkat edilmesi gereken konuları hemen başında söylüyoruz'' diye konuştu.
BAŞLIKLAR HALİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN KONULAR
EPDK; özel şirketlerin dikkat etmesi gereken noktaları başlıklar halinde toplayarak, set haline getirdi.
Buna göre, EPDK'nın, dağıtım bölgelerini devralan şirketlere yaptığı bazı uyarılar şöyle:
''-Özelleştirme sonrası tüketicilerin hassasiyetleri, hizmet kalitesine yönelik beklentileri artıyor. Arızalara çok hızlı ulaşılması lazım.
-Geçiş döneminde personelde (geleceğim ne olacak) şeklinde motivasyon düşüklüğü oluyor. Bu motivasyonunu artırılması gerekiyor.
-Yaz döneminde pik saatlerde oluşan, kış koşullarında da hava koşullarından kaynaklanan arızalara müdahalelerde gecikmeler oluyor. Arıza sayılarında ve çözüm sürelerinde önceki dönemlerde göre belirgin artışlar yaşanıyor. Bu sorunlar çözülmeli.
-Bölgeleri devralan dağıtım şirketleri personele gerekli hassasiyeti göstermiyor. Sistemi bugüne kadar taşıyan kişilerin bu işçiler olduğu unutulmamalı.
-Sokak aydınlatması konusu çok önemli. Bu para Hazine'den şirketlere zaten aktarılıyor. Bu sorunlar gözle görülüyor ve tepki çekiyor.
-Dağıtım şirketlerinin yerel yönetimlerle iyi geçinmesi ve uyumlu çalışması gerekiyor. Bölge milletvekilleri, valiler, kaymakamlar, belediye başkanları, muhtarlarla toplantılar yapıp neler yapıldığı, , eksikliklerin neler olduğunu ve ne zaman giderileceğini bildirilmeli.
-Etkin iletişim, diyalog ve bilgilendirme konusunda dağıtım şirketlerinin azami özen göstermesi gerekiyor. Call-center'ların tüm dağıtım şirketleri tarafından aktif bir şekilde kullanılması lazım.
-Müşterilere hiç bir siyasi, dini, mezhep ayrımı gözetmeden hizmet verilmesi çok önemli.
-Yeni imarlı alanlara hizmet götürülmeli.
-Dağıtım şirketlerinin mevzuatı çok iyi anlaması, çok iyi takip etmesi gerekiyor. Mevzuatı iyi takip etmeden, EPDK'ya yatırım bütçesini onaylatmadan, yatırım yapılmamalı.''
ÖZEN GÖSTERMEYENE YAPTIRIM UYGULANACAK
Köktaş, bu konuların üzerinde hassasiyetle durulması ve azami özenin gösterilmesi gerektiğini, aksi halde şirketlerin idari para cezalarına, lisans iptallerine kadar varan yaptırımlarla karşı karşıya kalacağını bildirdi.
Bu arada, son toplantıda 3 dağıtım şirketlerine ilk izlenimlerini de soruldu.
Yeşilırmak bölgesi şirket temsilcileri, umduklarından daha iyi bir dağıtım şirketi bulduklarını belirtirken, ciddi bir coğrafi bilgi sistemi kurduklarını ve bunu 15 ayda tamamlamayı planladıklarını söyledi.
Fırat bölgesi yetkilileri ciddi bir sorunları olmadığını ifade ederken, planladıkları gibi çalışmalarını sürdürdüklerini kaydetti.
Akedaş Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Balduk da 12-13 yıldır devam etmekte olan bir devir süreci içerisinde oldukları bölgeyi işi tanıdıklarını ve şirketin durumunu iyi bildiklerini ifade ederken, her konuda azami özeni göstereceklerini belirtti.
En son devir töreni yapılan Fırat Elektrik ile birlikte Özelleştirme İdaresi Başkanlığının özel sektöre devrettiği dağıtım şirketi sayısı 9'a ulaşırken, Köktaş, sorunların yaşanmaması için devirleri tamamlanacak tüm şirketlerle biraraya geleceklerini bildirdi.
Özel sektörün EPDK'nın düzenlediği tarife sistemi ve onayladığı esaslar çerçevesinde bu yıldan başlamak üzere önümüzdeki 5 yıl dağıtım ve perakende satış hizmeti faaliyetinde toplam 9 milyar liraya yakın yatırım yapılması ve kayıp-kaçak oranlarının yüzde 15'lerden yüzde 10'lara indirilmesi öngörülüyor.