Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, uçaklarda cep telefonu kullanılıp kullanılmayacağına tartışmaları için önderlik edecek ülkenin Türkiye olmadığını söyledi.
Ali Arıduru, uçaklarda cep telefonu kullanılıp kullanılmayacağına ilişkin nihai kararı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün paydaş kuruluşların da görüşünü alarak vereceğini belirterek, ''Bu uygulamayı ilk hayata geçirecek, buna önderlik edecek ülke Türkiye değil'' dedi.
Arıduru, düzenlediği basın toplantısında 2010 yılının sektör değerlendirmesini yaptı.
Açıklamasında 2002-2010 yılları arasındaki sektörel rakamlara değinen Arıduru, 2002'de iç hatlarda tek havacılık işletmesinin 2 merkezden 25 noktaya uçuş gerçekleştirirken, bugün 7 havayolu şirketinin 7 merkezden 46 noktaya uçtuğunu kaydetti.
Arıduru, Türkiye'nin 2002'de 60 olan yurt dışı uçuş noktası sayısının 157'ye ulaştığını ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Uçuş gerçekleştirilen nokta sayısı itibarıyla dünyada ilk 10 ülkenin içerisindeyiz. Bugün uçuş ağımız üç kat büyüdü, 203 noktaya ulaştı. Dünya genelinde uçuş ağını en fazla geliştiren ülkeyiz. 2002'de ikili hava ulaştırma anlaşması imzaladığımız ülke sayısı 81 idi, bugün 111'e ulaştı. İç hatlarda yolcu sayımız 8 yılda altı katına çıktı, 50 milyonu aştı. Yüzde 400'lük büyüme ile iç hatlarda taşınan yolcu sayısını en fazla artıran ülkeyiz. Küresel Pazar Araştırmaları Raporu'na göre Türkiye iç hatlarda 20 yıl içinde en fazla büyüyecek pazar olarak gösteriliyor.''
Havayolu işletmeci sayısının 2002 yılında 148 iken geçen yıl itibarıyla 170'e çıktığını anlatan Arıduru, sektörün cirosunun da bugün itibarıyla 12 milyar dolara ulaştığını belirtti.
Türkiye'nin Asya-Avrupa koridorunda 50 milyon havayolu kullanıcısının 20 milyonunu taşıdığını kaydeden Arıduru, sivil havacılık otoritesi olarak havayolu güvenliğini sağlamak için denetimlerini sıklaştırdıklarını söyledi.
Arıduru, Türkiye'de bugün itibarıyla 50'ye yakın heliport bulunduğunu, bu konuda 200'e yakın da başvuru geldiğini bildirdi. Arıduru ayrıca, kısa süre içerisinde bir havaalanının ''Yeşil Havaalanı'', bir başka havaalanının da ''Engelsiz Havaalanı'' unvanını törenle alacağını kaydetti.
Geçen yıl hizmete giren ''Dolmuş Uçak'' hizmetinin halihazırda tek bir firmanın sunduğunu söyleyen Arıduru, bu konuda hazırlık yapan ve kısa süre içerisinde hizmet sunmaya başlayacak firmaların bulunduğunu söyledi.
Arıduru, geçen yıl Türkiye'nin 319 yabancı bayraklı uçağa bakım hizmeti verdiğini, bu sene bu rakamın 500'e ulaşmasının hedeflendiğini ifade etti.
''YOLCU HAKLARI DÜZENLEMESİ GELİYOR''
Ali Arıduru, havayolunda yolcu hakları konusunda hukuki bir eksiklik bulunduğunu vurgulayarak, ''Yolcu hakları konusunda bir düzenleme yaparak bu yılın ilk çeyreğinde bu alandaki boşluğu kapatacağız'' dedi.
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün kısa süre içerisinde hizmetlerinin ''e-Devlet kapısı'' üzerinden sunulacağını bildiren Arıduru, bu yıl aynı zamanda havacılık sektöründeki 110 bin personele alanlarına ilişkin güvenlik eğitimi verileceğini anlattı.
Sivil havacılık sektöründe 2028 yılına kadar yüzde 10,1 büyüme beklendiğini bildiren Arıduru, bir gazetecinin, ''Hızlı tren hatları bu durumu etkiler mi?'' sorusu üzerine, sivil havacılıktaki gelişmenin hızlı tren hatlarının da devreye girmesiyle ''ulaşım modları'' arasında entegrasyon sağlayacağını, bu durumun da her alan açısından olumlu etki yaratacağını söyledi.
Başka bir soruya karşılık Arıduru, THY'nin 2015 yılı sonuna kadar 89 büyük gövdeli uçak talebinde bulunduğunu belirtti. Arıduru, Türkiye'nin sivil havacılık filosundaki uçakların yaş ortalamasının Avrupa'dakilerden çok genç olduğunu da dile getirdi. Arıduru, Türk sivil havacılığının balonlar da dahil olmak üzere bin 66 hava aracı bulunduğunu kaydetti.
UÇAKLARDA CEP TELEFONU KULLANIMI
Ali Arıduru, bir gazetecinin, THY'ye ait uçaklarda cep telefonu kullanabileceğine ilişkin açıklamaları hatırlatarak, bu konudaki değerlendirmesini sorması üzerine, THY Genel Müdürü Temel Kotil'in bu yöndeki açıklamalarını gazetelerden okuduklarını belirtti.
Arıduru, şöyle konuştu:
''Uçaklarda bu tip cihazların kullanılıp kullanılmayacağına o ülkenin sivil havacılık otoritesi ve paydaş kuruluşlar, ki bunların arasında imalatçı firma da yer alır, görüş ve düşünceleri alınır. Türk Hava Yolları değil, ama 6 ay önce başka bir kuruluş bizden bu konuda değerlendirme yapmamızı talep etti. Çalışma başlattık. Bu uygulamanın dünyada bir örneği yok. Cep telefonlarının uçaktaki elektronik cihazlara nasıl etki edeceği mutlaka belirlenmeli. Bu etkileşim bir kazaya neden olacak olursa kimse bunun vebalini ödeyemez. Uçaklarda cep telefonu kullanılıp kullanılmayacağına ilişkin nihai kararı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü paydaş kuruluşların da görüşünü alarak verir. Bu işin ayrıca askeri ve bilişim teknolojileri boyutu da var. Kısa sürede mümkün görünen bir uygulama değil. Bu uygulamayı ilk hayata geçirecek, buna önderlik edecek ülke Türkiye değil.''
AA