Genç jenerasyonun ‘eğlence ortamı’ olarak kullanmasıyla popülerlik kazanan sosyal ağlar, iş dünyasını için bir ‘performans kriteri’ olma yolunda ilerliyor. twitter, facebook gibi mecraları kullanmayan, blog yazarak kişisel markasını ve iş çevresini yönetmeyen profesyonelleri, zor bir gelecek bekliyor.
Onur Uysal'ın haberi
Ümit Boyner, Mustafa İçil, Temel Aksoy, Ufuk Tarhan, Alphan Manas, Baybars Altuntaş, Yüce Zerey, Murat Yeşildere ve daha niceleri... Büyük holding ya da şirketlerin kaptan koltuğunda oturan bu isimler aynı zamanda birer İnternet düşkünü. Blog tutuyor, tweet atıyor ya da Facebook"ta takipçileriyle bir araya geliyorlar. Onlar yöneticiliklerini yalnızca şirketlerinde değil, İnternet"teki sosyal profillerinde de sürdürüyor. Dekatlon Buzz Sosyal Medya İletişim Ajansı tarafından yapılan araştırma kariyerlerinin zirvesinde olan profesyonellerin sosyal medyayı neden ve nasıl kullandıklarına yanıt veriyor.
En çok yirmili yaşlardaki gençlerin müptelası olduğu sosyal ağlar yalnızca onların ilgi alanında değil. İş hayatında kariyerinin doruk noktasına ulaşmış profesyonellerin, İnternet"e ya da sosyal medyaya ayıracak zamanları olmadığını da düşünmeyin.
Farklı sektörlerden gelen pek çok yönetici ve şirket sahibi de, sosyal ağlarda aktif paylaşımcı. Kimi müşterilerine twitter aracılığıyla ulaşıyor kimi şirketinin yeni ürünlerini facebook"ta tanıtıyor kimi de blog"ları aracılığıyla gençlere kariyer tavsiyelerinde bulunuyor.
Araştırma gösteriyor ki profesyonel isimler, sosyal ağları yalnızca ilkokul arkadaşlarını bulmak için değil, görüş ve deneyimlerini paylaştıkları sanal meclis olarak da kullanıyor. Aktif olarak bilgi paylaşımında bulunan her iki profesyonelden biri, sosyal mecraları da yine iş ağırlıklı kullanıyor. Profesyonellerin yeni gözdesi ise facebook"u tahtından eden twitter.
Araştırmaya katılanların yüzde 37"si twitter"ı, yüzde 19"u da facebook"u kullanıyor. Yüzde 29"unun da kendine ait bir blog"u bulunuyor. Profesyoneller arasında sosyal medyayı kullanma amaçları arasında bazı küçük farklılıklar da yok değil. Ünlü pazarlama danışmanı ve araştırmacı Temel Aksoy marka, pazarlama ve yönetim üzerine güncel paylaşımlarda bulunduğu bir blog"a sahip. Aynı zamanda twitter"ı da aktif olarak kullanıyor. Aksoy"a göre İnternet ve sosyal ağlar gerçek devrim. "Toplumsal devrim yaratan bu insani sermaye, uzağında kalınamayacak kadar değerli diyor" Aksoy.
Teknoloji kökenli bir diğer yönetici olan Mustafa İçil de, sosyal ağları aktif kullanan isimlerden. Google Türkiye ve Yunanistan Pazarlama Direktörü olarak görev yapan İçil"in kendi adını taşıyan bir İnternet sitesi var. Ancak İçil"i, iş dünyasının trend mecrası twitter"da daha yakından takip etmek mümkün. Üstelik İçil yalnızca beğeni, düşünce ve deneyimlerini değil, Google"dan haberleri de twitter üzerinden duyuruyor. Hatta Google"daki istihdam olanaklarını da yine Mustafa İçil"in twitter sayfası aracılığıyla öğrenmek mümkün.
Brightwell Holdings Yönetim Kurulu Başkanı Alphan Manas ise "Çok geniş kitlelere fikir ve mesajlarımı iletme olanağını kullanmış oluyorum" diyerek özetliyor sosyal medyaya olan ilgisini. Manas, facebook ve twitter kullanıyor, alphanmanas.com"da iş hayatıyla ilgili yazılar kaleme alıyor.
Manas"a göre sosyal ağları "arkadaş edinme, boş vakit değerlendirme" mecraları gibi görmek büyük bir hata. "Başarısı ve yararı açık olan sosyal medyayı, iş dünyası bugüne kadar anlamadıysa onlar için üzgünüm" diyor ve halen sosyal medyada var olmayan profesyonellere -deyim yerindeyse- açık kapı bırakmıyor. Artık bir eğlence ortamı olmaktan öteye geçen sosyal ağlardan iş dünyasının kazanımları da farklılık gösteriyor. Örneğin Alphan Manas, başka bir kanal üzerinden fikir alışverişi olanağı bulamayacağı; farklı gelir, eğitim, düşünce gruplarıyla tanışma olanağı bulduğunu söylüyor bu mecralar aracılığıyla.
"Sosyal medya başarı getirdi"
Fütürist, M-Gen Gelecek Planlama Merkezi Kurucusu Ufuk Tarhan ise sosyal medyayı kullanmama gibi bir seçeneği olmadığını düşünenlerden. Sosyal medyayı, yeniçağın ve dijital ekonominin en önemi yapı taşı olarak görüyor. Her ne kadar iş için olsa da, sosyal medyanın kendisine keyif verdiğini belirtiyor. Twitter, facebook ve friendfeed kullanmanın yanı sıra kurucusu olduğu "Gelecek Planlama Merkezi" İnternet sitesinde (m-gen.biz) paylaşımlarda bulunuyor.
Tarhan, yapmakta olduğu işin tanınmışlığının ve başarısının en önemli kaynağını sosyal medya olarak görüyor. Zira ona göre sosyal medya sayesinde "büyük, küçük işletmelerle bireysel ya da kurumsal yapılar, maddi ve manevi kazanımlarını maksimize edebilme" şansına sahip.
Deulcom International Kurucusu Baybars Altuntaş, sosyal medyaya ilgisinin katıldığı televizyon programıyla birlikte arttığını, facebook"ta 80 civarındaki arkadaş sayısını televizyon sayesinde binli rakamlara çıktığını söylüyor. Altuntaş"ın sosyal medyayı kullanımı tamamen profesyonel amaçlı. Bu yolla girişimcilerden gelen soruları yanıtlayan ve zaman zaman kamuoyu açıklamaları yapan yönetici, kendisi hakkındaki görüşleri de yine Facebook üzerinden takip ettiğini ifade ediyor.
"Başka seçenekleri yok"
TÜSİAD Başkanı Ümit Boyner de twitter"ı aktif olarak kullanıyor. Profesyonel yöneticiliğinin yanı sıra önemli bir sivil toplum kuruluşuna da liderlik eden Boyner hem ülke gündemi hem ekonomi hem de gündelik yaşamıyla ilgili paylaşımlarını twitter aracılığıyla iletiyor iş dünyasına. Boyner"in yalnızca bu mecrada 10 binden fazla takipçisinin olduğunu söylemek mümkün.
Sosyal ağların özellikle yeni nesil cep telefonlarıyla birlikte hayatımızın ayrılmaz parçası olacağı yadsınamaz bir gerçek. Geçici bir moda olmayacağı artık kesinleşen sosyal ağlara hem bireylerin hem de kurumların ihtiyacı ise sonsuz. Ufuk Tarhan da, "başka seçenek yok" diyerek profesyonel isimlerin sosyal ağlarda mutlaka yer alması gerektiği görüşünde. Baybars Altuntaş ise duruma çok daha "keskin" yaklaşıyor: "Sosyal medya artık -kravat takmak gibi- iş dünyasının vazgeçilmezi. Hele ki kravat, Türk iş dünyasının olmazsa olmazdır".
İş hayatında söz sahibi profesyonellerin sosyal medyayla ilişkileri göz önüne alındığında, elde ettikleri başarıların ortak noktasında yeniliklere açık, geleceği öngörebilen bir vizyon ve zamanın gerektirdiklerine entegre olabilmenin yer aldığı söylenebilir. Sosyal medyanın günümüzde geldiği noktayı görmezden gelmeyen ve ileride sahip olacağı gücü öngören bu isimlerin başarılarına, sanal dünyanın sağladığı katkının ise daimi olacağı önermesi -;sanırız- su götürmez bir gerçek.
Mesut Karakaş / Dekatlon Buzz Kurucu Ortağı
"Altın kural istikrar"
Sosyal medyanın yaşamımıza girmesiyle yöneticilerin sürdürülebilirlik takvimine bir mecra daha eklendi: Sosyal ağlarda kişi olarak yer almak! Yöneticinin sosyal ağlarda nasıl bir tarzla yer alacağını netleştirmesi gerekiyor. Paylaşması gereken/gerekmeyen içerikleri nasıl belirleyecek?
Bir tarafta sosyal medya konusunda başlangıç seviyesi için profesyonel yönlendirme gerekmekte, diğer tarafta ise kendisinin mecralarda istikrarı. Çünkü yöneticiler için sosyal ağın altın kuralı istikrar.
İş`te İnsan