TBMM KİT Komisyonu’nun 22 Kasım 2010 tarihli kapalı oturumunda Botaş’ın hesapları görüşülürken milletvekilleri, “Botaş International’e günlüğü 500 dolardan danışman alınmış” iddiasını gündeme taşıdı.
Botaş Genel Müdürü Fazıl Şenel, söz konusu danışman Erkan Güneştutar"la yapılan sözleşmeden milletvekillerinin eleştirisi üzerine haberdar oldu. Hemen soruşturma talimatı verdi.
TBMM KİT Komisyonu üyeleri, Botaş"ın kurduğu Botaş International Limited Şirketi"nin (BIL) günlüğü 500 dolara danışman alımı yapmasını sert bir dille eleştirdi.
Alımı ilk defa komisyon toplantısında duyduğunu aktaran Botaş Genel Müdürü Fazıl Şenel, Teftiş Kurulu Başkanlığı"na soruşturma için talimat verdiğini belirtti.
Danışmanla yapılan sözleşmede, "Boğazlardaki tanker trafiğinin düzenlenmesi için araştırma yapmak" gibi görev tanımları bulunuyor.
"Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) Boru Hattı"nı işletmekle görevlendirilen BIL"de enerji uzmanı Erkan Güneştutar"la danışmanlık sözleşmesi imzalanması, TBMM KİT Komisyonu"nun 25 Kasım"daki kapalı oturumuna damgasını vurdu.
Komisyon üyeleri MHP"li Necati Özensoy ve CHP"li Abdullah Özer, genel müdür Şenel"e sert eleştirilerde bulundu. Milletvekillerinin "Süper Danışman" olarak adlandırdıkları Güneştutar"la ilgili tepkileri tutanaklara şöyle yansıdı:
Başbakan"dan yüksek
Necati Özensoy: Kanada"dan BIL Genel Müdürü İbrahim Palaz"ın yakın arkadaşı olduğu ileri sürülen Erkan Güneştutar isimli şahısla 22 Ekim 2010"da bir yıl süreyle günlük 500 dolar ücretle danışmanlık hizmeti alımı sözleşmesi yapılmış mıdır?
Bu ücret Başbakanın ücretinden yüksek midir? Bu sözleşmede milli ve milletlerarası hangi idari ve teknik ehliyet ve liyakat esasları dikkate alınmıştır? Günlük 500 dolarlık ücretin yanı sıra seyahat harcırahı 500 dolar mıdır?
Abdullah Özer: Mayısta genel kurulda BIL ile ilgili bir takım kararlar alınmış, dışarıdan kesinlikle hizmet alımı yapılmaması yönünde. Ama bu karara rağmen 22 Ekim"de sözleşme yapılıyor.
Erkan Güneştutar ve hukuk danışmanı Mehmet Kalaycı"yla. Sizin aldığınız kararların uygulanmadığı görülüyor.
Nadir özelliklere sahip
Botaş Genel Müdürü Şenel eleştirilere, "Bu konuyu ilk defa sizden yeni duydum. Soruşturulması için Teftiş Kurulu"na talimat verdim" diye yanıt verirken, BIL Genel Müdürü Palaz şunları söyledi:
"Hizmet verdiği günlük ücret 500 dolardır, yani bunun maaşı her gün 500 dolar değildir. Şu anda buna hizmet vermesi istediğimiz gün sayısı sıfırdır.
Bu arkadaş, Katar"dan geldi, uzmanlığı LNG ve denizlerde petrol ve gaz taşımacılığı. Bu Türkiye"de çok nadir bulunan bir özellik. Boğazlardan petrolün, gazın geçmesi bu alanlarda uluslararası standartları bilen çok az insan vardır.
Qatar Gas"da 10 yıldan fazla çalışmıştır. Sıfır dolar, sıfır lira ödedik. Çalıştığı gün için önceden bize diyecek ki "Bu işi beş günde yapacağım", 2 bin 500 dolar ödeyeceğiz kendisine. Bu arkadaş uluslararası seviyeden gelen bir insan. Bu standart bir anlaşma."
Tanker trafiğini araştıracak
BOTAŞ International"ın Erkan Güneştutar"la 22 Ekim 2011"e kadar bir yıllık yaptığı sözleşmesinde alacağı ücret "BIL"in talebine istinaden (call-out şeklinde) vereceği hizmetler için çalışılan bir tam gün başına günlük brüt 500 dolar danışmanlık ücreti ödenecektir" ifadesiyle aktarılırken, "İş amaç ve konusu" şöyle yansıdı:
"BIL yetkililerinin gerekli gördüğü hallerde ilgili konularda toplantılara katılacak. Dünya LNG piyasalarının takibi ve Türkiye"ye etkileri araştırılacak.
Türkiye"nin LNG kontratlarını yenileme çalışmalarında faaliyet ve kontrat çeşitlemelerinde fizibilite çalışması yapılacak.
Türkiye"de Doğal Gaz ve LNG Hub fiyatlaması ile LNG yatırımlarına dönük proje çalışmaları gerçekleştirilecek. Ceyhan"da kurulması öngörülen "Enerji Şehri ve Limanı" projesine "Denizcilik ve Deniz Taşımacılığı Ekonomisi" açısından katkıda bulunulacak.
"Türk Boğaz Geçişlerinde Tehlikeli Yük Taşıyan Tanker Trafiği"nin düzenlenmesi konusunda araştırma yapılacak ve bu konuda çalışan diğer bakanlıklar ile birlikte koordinasyon faaliyetlerine katkıda bulunulacak.
"Türk Boğaz Geçişlerinde Tehlikeli Yük Taşıyan Tanker Trafiği"nin uluslararası standartlarla yeniden düzenlenmesi, Karadeniz ve Akdeniz havzaları menşeli olan Petrol ve LNG ticaretinin, deniz güvenliği ve ekonomisi açısından değerlendirilmesi sağlanacak."