Pazar araştırma şirketi Millward Brown'un Türkiye'deki harçlık araştırmasına göre 2010 yılında ailelerin %37'si harçlıklara zam yaptı. Ebeveynlerin bir seferde verdiği ortalama harçlık miktarı 6,44 liraya çıktı.
Millward Brown, ilkini krizin etkilerini en fazla hissettirdiği 2009 yılında yaptığı 'çocuk ve harçlık' araştırmasının ikincisini 2010 yılında gerçekleştirdi.
Türkiye genelindeki 8 ilde 8-14 yaş aralığında çocuğu olan 498 aile ile görüşülerek yapılan araştırmada, çocuklara harçlık verilip verilmediği, veriliyorsa miktarında bir önceki yıla göre bir değişiklik olup olmadığı soruldu.
Araştırma sonucunda Türkiye'de ebeveynlerin yüzde 91'inin çocuklarına okula giderken harçlık verdiği ortaya çıkarken, harçlık miktarının önceki yıla oranla arttığı gözlendi. Ebeveynlerin yüzde 37'sinin, çocuklarına verdikleri harçlık miktarını bir önceki yıla oranla artırdığı belirtildi.
Artışın ana nedeni, çocukların ihtiyaçlarının ve masraflarının artması ve krizin etkisini bu yıl daha az hissettirmesi olarak gösterildi. Araştırmada harçlık miktarını artırdıklarını belirten ebeveynlerin bir seferde verdikleri ortalama harçlık miktarı 6,44 lira olarak belirlendi.
Büyükşehirlerde iller arasındaki farklılıklara bakıldığında bu miktar İzmir'de 6,71 liraya, İstanbul'da ise 8,08 liraya çıkıyor. Ekonomik krizden dolayı çocuklarına daha az harçlık verdiklerini belirten ailelerin oranı önceki yıl yüzde 15 iken, 2010 araştırmasındaki oran yüzde 5'te kaldı.
Her 2 ebeveynden biri harçlık miktarındaki bu azalışın sebebinin ekonomik kriz olduğunu savundu. Harçlık verme sıklığının da incelendiği araştırmada, ebeveynlerin yüzde 23'ünün bir önceki yıla oranla çocuklarına daha sık harçlık verdikleri ortaya çıktı.
Araştırmaya göre çocuklarına harçlık veren kişilerin yüzde 69'u günlük, yüzde 14'ü ise haftalık harçlık verdiklerini belirtti. Harçlığını her gün alan 10 çocuktan 7'sinin günlük ortalama harçlık miktarı 3,99 lira iken haftalık verilen harçlık miktarı 13,38 lira olarak belirlendi.