Hazine'nin gemi inşaasını yatırım olarak kabul edip, KDV istisnasıyla verdiği teşvikler, Maliye'nin "gemi inşaası nihai üründür, KDV'den istisna edilemez" görüşüyle çıkan sıkıntıya da torba tasarıda çözüm aranıyor.
Cahit Sarrafoğlu'nun haberi
Hazine'nin gemi inşasını yatırım, Maliye'nin ise nihai ürün olarak görmesinden kaynaklı görüş ayrılığı sektörde yatırımcılara sekte vurdu.
İki kurum arasındaki görüş ayrılığının yaşattığı sıkıntıya TBMM Plan Bütçe Komisyonu'ndaki torba tasarıda çözüm aranıyor.
Dünyada gemi inşa sektörüne ciddi teşvikler yapıldığını söyleyen Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bu kapsamda, Hazine Müsteşarlığı'nın da teşvik verdiğini belirterek "Ancak Maliye Bakanlığı'nın gemi inşa sektörüne verilen teşvik sistemine yönelik bir görüş ayrılığı var. Bu da sektördeki yatırımcı mükelleflere sorun yarattı" diye konuştu.
Bakan Şimşek, özellikle 2008'den itibaren sektörün sorunlarının başladığını kaydederken, "Gemi inşa eden yatırımcıya Hazine verdiği teşviklerde, geminin yatırım ürünü olduğunu öngörüp, KDV istisnasına gitmiş. Bunu da yatırımcı böyle bilerek davranmış.
Mükellef, 'yatırım teşvik belgesi çerçevesinde gerekeni yaptım' diyor. Ancak, Maliye Bakanlığı ise geminin nihai ürün olduğunu bu nedenle de KDV'den istisna edilemeyeceği görüşünü dile getiriyor.
Maliye'nin inceleme elemanları 1,5 yıl kadar önce sektörde 70-80 firma üzerinde yaptığı incelemelerde böyle bir iki ayrı kararın olduğunu fark ettiler" dedi.
Düzenleme KDV istisnası getiriyor
Tasarının gemi inşa sektörüne ilişkin maddesinde "Hazine Müsteşarlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgelerine istinaden, inşa edilerek satılan gemi ve yatlara ilişkin harcamalar üzerinden yatırım indirimi istisnasından yararlanan mükellefler hakkında, bu Kanunun yayımlandığı tarihten önceki dönemler de dahil olmak üzere, bu kapsamda tarhiyat yapılmaz.
Daha önce yapılmış olan tarhiyatlardan, varsa açılmış davalardan feragat edilmesi kaydıyla vazgeçilir. Tahakkuk eden tutarlar terkin edilir. Tahsil edilmiş tutarlar red ve iade olunmaz" hükmü getiriliyor.