Türkiye'de akaryakıt fiyatlarının yüksek olması gözleri bayi kârlarına çevirdi. Benzin fiyatlarını düşürmek için alternatif yollar aranıyor. Bunlardan biri de self servis istasyonlar ama bayiler sıcak bakmıyor.
Esin Gedik'in haberi
Benzinin fiyatını düşürmek için gündeme gelen 'self servis' uygulamasına akaryakıt sektörü prim vermiyor.
16 bin istasyonda yaklaşık 112 bin kişinin çalıştığını söyleyen bayiler 'Bu kadar işsizlik varken, self servise geçilemez zaten Türkiye'nin altyapısı da buna uygun değil' diyor
Türkiye'de yaşayanların dünyanın en pahalı benzinini kullanıyor olmasının 'sorumlusu' olarak siyasetçiler akaryakıt dağıtım şirketleri ve bayilerin kar marjını göstermişti.
Doğal olarak sektör ayağa kalktı ve 'finansal engellerin yanı sıra promosyon giderleri ve çalışan maliyeti kar marjımızı azaltıyor, yüzde 4.5 yüksek bir oran değil' dedi.
Türkiye'deki bayilik yapılanmasının dünyada başka bir örneği olmadığını belirten dağıtım şirketleri 'Dünyada self servis sistemi var, Türkiye'de bunu uygulamak mümkün değil' yanıtını verdi.
Türkiye'de yaklaşık 16 bin istasyon olduğunu ve her istasyonda ortalama 7 kişinin çalıştığını söyleyen Petrol Ürünleri İşverenleri Sendikası (PÜİS) Genel Sekreteri Güner Yenigün, 'Artık herkes sorunun bayilerden kaynaklanmadığını anladı.
Yüzde 4.5'luk bir kar marjına kimse yüksek diyemez. Türkiye'de yapılanmada sorunlar var, örneğin kredi kartıyla yapılan bir alışverişte para, bayinin kasasına 1-1.5 ay sonra giriyor, Avrupa'da ise anında' örneğini veriyor.
ŞİRKET KARTARI DA YASAK
SEKTÖRÜN şikayetçi olduğu ama bir türlü vazgeçemediği promosyon sistemi de sırasında yasaklandı.
EPDK, şirketlere 31 Ocak 2011 tarihine kadar süre vererek bundan sonra 'tabak, çanak' promosyonu yapamayacaklarını bildirdi. Sektör bu düzenlemeyi olumlu ancak yetersiz buluyor.
TABGİS Başkanı Zülfikar 'Oto yıkama yasak dışında bırakılıyor ancak suya para veriyoruz, eleman istihdam etmemiz gerekiyor' diyor.
Büyük şirketlerin puan kartları olduğunu, bu kartlar sayesinde biriktirilen puanlarla basketbol topundan, miksere birçok hediye verildiğini ifade eden Zülfikar 'Bu kartlar devam ederse promosyon yasağının bir anlamı kalmaz' görüşünde.
EPDK yetkilileri düzenlemenin kapsamının genişletileceğini söyledi. Dağıtım şirketlerinin puan karşılığında verdiği hediyeleri gündemine alan ve şirketlerden kartların içeriği hakkında bilgi isteyen EPDK yetkilileri, 'Akaryakıtla ilgili olmayan, fiyat rekabeti getirmeyen uygulamalara izin vermeyeceğiz.
Örneğin puan biriktirip basketbol topu hediye edeceğine, 10 kez alışveriş yapan müşterisine indirim yapmasını isteyeceğiz' diyor.
UCUZ FİYAT VERGİLERİ ARTIRIR
TÜRKİYE'de fiyatların düşmesinin tek yolunun vergi indirimi olduğunu kaydeden Zülfikar, 'Devlet ÖTV'nin KDV'sini bile alıyor, yani verginin vergisini alıyor.
Vergi bu kadar yüksek olunca kaçak akaryakıt kullanımı artıyor. Devlet vergiyi yarıya indirirse herkes daha çok akaryakıt alır, iki katı mal satılır ve vergi gelirinde de azalma değil artış yaşanır' önerisinde bulunuyor.
Son yıllarda hızlı bir yükseliş gösteren Kadoil'in Yönetim Kurulu Başkanı Tarkan Kadoğlu da aynı fikirde. 'Bizim yapacağımız indirim akaryakıt fiyatında etkili olmaz.
Çalışanların maliyetleri yüksek. Devlet bizden fedakarlık bekliyorsa çalışan maliyetlerini düşürsün, onlarca kişiyi işten çıkarıp self servis sistemine geçmek uygulanamaz ' diyor.
30-40 KURUŞLUK İNDİRİM
AVRUPA'da self servisin olduğunu, geceleri tek bir lamba yaktıklarını Türkiye'de ise bayilerin en büyük kalemlerinden birinin elektrik faturası olduğuna dikkat çeken Yenigün, 'Tüm bu tartışmalardan ortaya çıkan şu ki, akaryakıtta fiyatların düşmesini istiyorsak devletin aldığı vergi oranını indirmesi gerekiyor.
Bayi kar marjını 2'ye bile düşürse bu en fazla 30-40 kuruşluk bir indirim getirir ki anlamsız olur' diyor.
ANADOLU'DA UYGULANMAZ
TÜRKİYE Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar 'Self servis Türkiye'de çok zor' şeklinde konuşuyor.
Ankara'nın ortasında bile iletişim sorunu yaşandığına dikkat çeken Zülfikar, 'Türkiye'de otomasyon altyapısı self servise uygun değil, Anadolu'da uygulanması da çok zor.
Her istasyon 3 vardiya çalışıyor, buna göre eleman istihdam ediyoruz, işsizliğin yüzde 13'lerde olduğu bir ülkede bu kadar insanın işsiz kalmasına göz yummak da yeni sorunlar yaratıyor' diyor.