Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Konya Şube Başkanı Osman Nuri Çevik, karlı havada ani hareket etmenin aracın kontrolden çıkmasına neden olabileceğini bu nedenle sürücülerin bazı teknikleri bilmesi gerektiğini söyledi.
Selçuk Üniversitesi (SÜ) Kazaları Araştırma Merkezi Müdürü, Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Konya Şube Başkanı Osman Nuri Çevik, karlı havada ani hareket etmenin aracın kontrolden çıkmasına neden olabileceğini, aracın kaymasını önlemek için direksiyon, gaz, fren, debriyaj gibi aksamlara ani hareketleri yapmamaya özen gösterilmesi gerektiğini söyledi.
Çevik, AA muhabirine yaptığı açıklamada, olumsuz hava koşullarında yolda kalmamak için ani hareketlerden kaçınılması gerektiğini ve direksiyon, gaz, fren, debriyaj gibi aksamlara düzenli bir şekilde yavaş yavaş basılması gerektiğini belirtti.
Kışın araç lastiklerinin dış derinliklerinin 3 milimetre olmamasının araç performansı ve aracın yola tutunması için çok önemli olduğunu vurgulayan Çevik, lastiklerin havasının kış şartlarına göre ayarlanması gerektiğini bildirdi.
Fren ve debriyaj balatalarının uzun yola çıkmadan önce kontrol edilerek aracın uzun yola hazır hale getirilmesi gerektiğini dile getiren Çevik, şunları kaydetti:
''Kışlık bakım, aracın mekanik düzenini korur ve yol tutuşunu artırır. Görmeyi, görülmeyi ve görüş açısının kalitesini artırır. Olumsuz hava ve yol şartları nedeniyle yolda zorunlu olarak beklenilmesi durumlarında gelebilecek tehlikeleri önler. Aracınızın sabahları geç çalışması önler. Aracınızdan yakıt tasarrufu sağlanmış olur. Araç motorunun performansını artırır. Sürücünün aracına ve kendine güveni artar.''
Özellikle kış aylarında araçlarda patinaj zinciri, reflektör ve takoz, çekme halatı, ilk yardım seti, yedek lastik (stepne), yangın söndürücü, yedek ampul ve fener, kriko ve bijon anahtarını kesin bulundurulması gerektiğini ifade eden Çevik, zorunlu olmasa da kum ve patinaj hasırı, küçük kar küreği, camlar için buz çözücü sprey, buz kazıyıcısı, kar fırçasının bulundurulmasının da kış şartlarında faydalı olacağını belirtti.
OLUMSUZ HAVA VE YOL KOŞULLARINDA NASIL ARAÇ KULLANILMALI
Olumsuz hava ve yol koşullarında aracın durma (fren) uzunluğunu artırdığını belirten Çevik, kazaya engel olmak için hızın azaltılarak öndeki araçla takip mesafesinin korunması gerektiğini vurguladı.
Kışın aracın normal hava şartlarındaki performansının mümkün olmadığını ifade eden Çevik, şöyle devam etti:
''Kış aylarında araçlarımız normal performansla çalışmaz. Aracımızdan aynı performansı beklememeliyiz. Aracımızın bakımını yaptırmalıyız. Kış şartlarına uygun lastikler takmalıyız. Aracın kaymasını önlemek için direksiyon, gaz, fren, debriyaj gibi aksamlara yapacağınız ani hareketleri yapmamaya özen gösterilmelidir. Özellikle kış aylarında aracınızın farlarını gündüz de açık tutulmalıdır. Aracınızla hareket etmeden önce ayakkabılarınızın ve araç pedallarının temiz olmasına dikkat edilmelidir. Önünüzde buzlanma, çukur, su birikintisi gördüğünüzde veya hissettiğinizde aracınızın hızını düşürmek için ayağınızı gazdan çekin, ani manevra ve fren yapmaktan kaçının.''