Türkiye İstatistik Kurumu'nun 2007-2008-2009 Hanehalkı Tüketim Harcamaları'nın bölgelere göre dağılımını açıkladı. Tüketim alanında yapılan her 4 harcamandan biri İstanbul'da gerçekleştiriliyor.
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) 2007-2008-2009 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Bölgesel sonuçlarına göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24,6'sı İstanbul'da oturan hanehalklarınca yapıldı. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin payı ise sadece yüzde 2 oldu.
Güneydoğu Anadolu Bölgesinde de hanehalkı harcama bütçesinin üçte 1'inin gıda ve alkolsüz içeceklere ayrılması dikkati çekti.
TÜİK, özellikle bölge bazında tüketim harcaması oransal tahminlerinin verilebilmesi amacıyla 2007, 2008 ve 2009 yıllarında yapılan Hanehalkı Bütçe Anketlerinin veri setlerini bir araya getirerek, sonuçları üç yılı kapsayacak şekilde yayımladı.
Birleşik veri seti, kırsal yerleşim yerinden 8 bin 481, kentsel yerleşim yerlerinden 18 bin 662 örnek hanehalkı olmak üzere toplam 27 bin 143 örnek hanehalkını içeriyor.
KUZEYDOĞU ANADOLU'NUN PAYI SADECE YÜZDE 2
Sonuçlara göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24,6'sı İstanbul'da oturan hanehalkları tarafından yapıldı. İstanbul'da hanehalkı tüketimi 100 kabul edildiğinde, bunun 33,8'i konut ve kira, 18,9'u gıda ve alkolsüz içecekler, 11,9'u ulaştırmaya gitti.
Düzey-1'deki bölgeler itibariyle yapılan sıralamaya göre İstanbul'u, yüzde 13,9 ile Ege, yüzde 12,1 ile Akdeniz bölgesi izledi. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin toplam içindeki payı sadece yüzde 2 oldu.
GÜNEYDOĞU ANADOLU'DA BÜTÇENİN ÜÇTE 1'İ GIDAYA
Düzey-1 bazında bölge içindeki harcama gruplarına bakıldığında, Güneydoğu Anadolu Bölgesi dikkati çekti.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 33,1 ile gıda ve alkolsüz içecekler aldı. Bu bölgede, harcamalardaki en düşük payı yüzde 1,1 ile eğitim hizmetleri oluşturdu.
Akdeniz Bölgesi, ulaştırma harcamalarına en yüksek payı (yüzde 15) ayırdı, Güneydoğu Anadolu Bölgesi ise en düşük payı (yüzde 11,2) ayıran bölge oldu. Güneydoğu Anadolu Bölgesi aynı zamanda ''haberleşme'', ''eğlence ve kültür'', ''eğitim'' ile ''lokanta ve otel'' harcamalarına da en düşük payı ayıran bölge oldu.