PETDER, geçen yıl ortalamasına göre ham petrol fiyatlarının yüzde 47 düzeyinde artış gösterdiğini vurgulayarak, vergilerin ve dünya petrol fiyatlarının akaryakıt fiyatlarını belirleyen en önemli etken olduğunu kaydetti.
Petrol Sanayi Derneği(PETDER), geçen yıl ortalamasına göre ham petrol fiyatlarının yüzde 47 düzeyinde artış gösterdiğini vurgulayarak, vergilerin ve dünya petrol fiyatlarının akaryakıt fiyatlarını belirleyen en önemli etken olduğunu kaydetti.
PETDER"den yapılan yazılı açıklamada, geçtiğimiz günlerde akaryakıt fiyatları ve bu fiyatların oluşumu ile ilgili birçok konunun basın da gündeme geldiği ve tartışmaların özellikle yüksek benzin fiyatları üzerine yoğunlaştığı belirtilerek, "Tükettiğimiz petrolün tamamına yakın kısmı ithal edilmekte ve dünya petrol fiyatlarındaki hareketlerden yurt içi fiyatlar da aynı şekilde etkilenmekte olup pompaya yansıyan akaryakıt fiyatlarının çok önemli bir kısmı da vergilerden oluşmaktadır" denildi.
GEÇEN YIL ORTALAMASINA GÖRE HAM PETROL FİYATLARI YÜZDE 47 DÜZEYİNDE ARTIŞ GÖSTERDİ
Açıklamada, geçen yıl ortalamasının 62 dolar/ varil olan ham petrol fiyatının bugünlerde 90 dolar düzeyine ulaşarak geçen yıl ortalamasına göre yüzde 47 düzeyinde bir artış gösterdiği belirtildi.
Aynı şekilde Akdeniz piyasalarında geçen yıl ortalaması 591 dolar/ton olan benzin fiyatlarının Aralık ayında 850 dolar/ton düzeyine ulaşarak geçen yıl ortalamasına göre yüzde 44 artış gösterdiği kaydedilerek şu ifadelere yer verildi:
"Sonuç olarak dünya petrol piyasalarında ortaya çıkan bu fiyat artışları iç piyasa fiyatlarına yansımaktadır.
Şöyle ki, 2009 yılı İstanbul Avrupa Yakası en yüksek 95 oktan kurşunsuz benzin pompa fiyatı ortalaması 3,16 TL/litre iken şimdilerde 3,84 TL/litrelere ulaşmış ve en yüksek pompa fiyatlarında sadece yüzde 21,5"lik bir artış gerçekleşmiştir.
Dünya petrol fiyatlarının bu seviyelere gelmiş olması dağıtıcı ve bayilerinde esasen ciddi şekilde şikayetçi olduğu bir durumdur.
Artan fiyatlar bir taraftan tüketici şikayetlerini gündeme taşırken diğer taraftan tüketimin azalması buna karşılık finansman yüklerinin ve ticari risklerin artması gibi ticareti ve dağıtım sektörünü olumsuz etkileyen sonuçları da beraberinde getirmektedir.
Bugün içinde bulunduğumuz ve büyük ölçüde dünya petrol fiyatlarındaki dönemsel artıştan kaynaklanan ve özellikle benzin fiyatları üzerinde yoğunlaşan bu gelişmeler ve neden olduğu tartışmalar sektör oyuncuları tarafından da esasen istenmeyen gelişmelerdir."
OTOMOTİV YAKITLARINDAKİ YÜKSEK VERGİLER POMPA FİYATININ EN BELİRLEYİCİ UNSUR
Kamuoyuna yansıyan haberlerde sıklıkla işlendiği gibi vergiler otomotiv yakıtlarındaki pompa fiyatlarını belirleyen en önemli unsur olduğu belirtilen açıklamada, 2010 yılı ortalaması olarak, sadece vergiler benzinde litre başına 2,45 TL olup benzinin pompadaki fiyatının yaklaşık yüzde 67'sini oluşturduğu kaydedildi.
Açıklamada, "2009 yılı başında 1,92 TL/litre olan İstanbul Avrupa Yakası 95 oktan en yüksek benzin fiyatı içindeki vergiler toplamı günümüzde 2,48 TL/litreye ulaşarak yüzde 29"luk bir artış göstermiştir.
Vergiler diğer ülkeler ile karşılaştırıldığında Türkiye"nin benzinde Dünyada en yüksek vergi uygulayan ülke konumunda olduğu görülmektedir.
Avrupa Komisyonunun periyodik olarak yayınladığı enerji ürünlerindeki vergiler incelendiğinde, Türkiye"nin Avrupa"da kendisinden sonra en yüksek vergi uygulayan ülkesi olan Hollanda"ya göre bile yüzde 29 daha fazla vergi uyguladığı görülmektedir" denildi.
Yüksek verginin yanı sıra akaryakıtlar ile diğer muadil ürünlerin vergileri arasındaki büyük farkların ciddi vergi kaybı sonucu doğuran kaçak ve kayıt dışı faaliyetleri de beraberinde getirdiği vurgulanan açıklamada, "Nitekim PETDER olarak bir yılı aşkın bir süredir kamuoyunun gündemine sıklıkla getirdiğimiz ve yılda 1.5 milyar TL civarında vergi kaybı sonucunu doğuran 10 Numara yağ sorunu bu konuya önemli bir örnek teşkil etmektedir.
Motorin ile yağlama müstahzarları arasındaki ÖTV farkının kapatılmasıyla 10 Numara yağ sorunu kesin olarak çözülebilecektir.
Ayrıca Maliye gerçek yağlama yağı müstahzarı tüketenlere doğrudan bir teşvik uygulasa dahi önemli bir ilave vergi geliri sağlayacak ve bu ilave geliri kullanarak vergilerde bir indirim yapma imkanı ortaya çıkacaktır" ifadeleri kullanıldı.
YÜKSEK VERGİ VE ŞİMDİLERDE YÜKSEK SEYREDEN DÜNYA AKARYAKIT FİYATLARI BİRLİKTE POMPA FİYATININ YAKLAŞIK YÜZDE 90"INI OLUŞTURUYOR
10 Aralık tarihi itibarı ile İstanbul Avrupa yakasında pompada uygulanan indirim yapılmamış en yüksek benzin fiyatının içindeki dünya fiyatı ile vergiler toplamının yüzde 90.3 olduğu belirtilen açıklamada, "Fiyatın geriye kalan yüzde 9.7"lik kısmı ise benzinin rafinerilerden veya uluslararası piyasalardan alınarak tüketiciye kadar ulaştıran zincir içindeki dağıtıcılar ve bayileri tarafından sunulan tüm hizmetleri içermektedir.
Bu payın içinde dağıtıcılar ve bayileri tarafından gerçekleştirilen depolama ve nakliyeler, yatırımlar, işletme ve finansman giderleri, zorunlu yasal giderler ve ticari kârlar bulunmakta olup, bu miktar üzerinden dağıtıcı ve bayilerin çeşitli indirimleri, kampanyaları ve rekabetçi hizmetleri söz konusudur.
Türkiye"nin akaryakıt fiyatları vergiler ve dünya fiyatları bir kenara bırakılırsa rekabetçidir ve tamamen serbest piyasa koşullarında ve tam bir rekabet ortamı içinde gelişmektedir.
Sektörde hem hizmetlerde, hem de fiyatlarda iskonto, promosyon ve vade olarak yoğun bir rekabet yaşanmaktadır. Tüketiciler dağıtım sektöründeki hizmet, kalite ve fiyat rekabetinden büyük ölçüde yararlanmaktadırlar" denildi.