İstanbul’da şehir içi trafiğinin yoğunluğunu azaltmaya yönelik çalışmalar için önerilen kartlı sistemin ticari taksilerde nakit parayı kaldıracağı söylemleri tereddütleri beraberinde getirdi. Peki bu mümkün mü?
Burak Taşçı'nın haberi
İstanbul"da şehir içi trafiğinin yoğunluğunu azaltmaya yönelik çalışmalar nedeniyle bir dizi önlemler alınmak isteniyor. Bunun için toplu ulaşımı cazip kılmak, bireysel araç kullanımını ise azaltılması gerekiyor.
Bugün ise sabah ve akşam saatlerinde trafiğe baktığınızda toplu ulaşım araçlarının hınca hınç dolu olduğunu hepimiz görüyoruz. Otomobillere baktığımızda da sadece şoför veya bir otomobile 2 kişinin bindiğini de görebiliyoruz.
İstanbul"da trafiğin yoğunlaştığı bölgelere bakılması gerekirse Avcılar"dan Kadıköy"e kadar uzanan E-5 trafiği, TEM"e baktığımızda ise Bahçeşehir"den Ümraniye"ye kadar uzun araç kuyruklarına hergün şahit oluyoruz.
Şehir içinde ise "trafiği düzene sokan" trafik ışıklarının yoğun olduğu bölgelerde trafik kilitleniyor. Bunun sebebi ise ışıklara yanlış süreler verilmesinden kaynaklanıyor.
Yani şehir içi trafiğin asıl nedenlerinden birisi de sinyalizasyon çalışmalarının doğru yapılmamasından kaynaklanıyor.
TAKSİLER BEDAVA OLACAK!
Taksici esnafının çalışma sistemini çözemeyen belediye ve hükümet, taksiler için çeşitli kanunlar, söylentiler çıkartıyor. Son olarak İETT otobüslerinde uygulamada olan "kart" ile taksilere binilebileceğini söylüyorlar.
Taksici esnafı günlük yaşayan insanlardan oluşuyor. Takside şoför olarak çalışan bir kişiye mal sahibine yevmiyesini verdikten sonra eline kalan 20-30 TL ile 1 günlük hayatını idame ettirmeye çalışıyor.
Bunu göz önünde bulundurmayan belediye ve hükümet yetkilileri taksilerde kart kullanılarak seyahat edilebileceğini basına yansıtıyorlar.
Eğer ki kart ile seyahat edilebilecekse aynı anda paranın bir yerden tahsil edilmesi gerektiğini de yetkililerin düşünmesi gerekiyor.
Çünkü 1 takside 2 şoför çalışıyor ve belli saatlerde aracı devretmeleri gerekiyor. Devir saatlerinde ise yevmiye mal sahibine veriliyor.
Eğer ki devir saatleri geldiğinde mal sahibine günlük yevmiyelerini veremezlerse mal sahipleri de bu işi yürütemezler. Ayrıca aynı gün içerisinde parasını tahsil edemeyen şoförler araçların harcadığı yakıtı da ceplerinden koymaları gerekecek.
Ortalama olarak bir araç günde 80 TL gibi yakıt masrafı ettiğini dikkate alırsan 20-30 TL kazanan şoförlerin bu ücreti ceplerinden vermesi halinde kendilerine para kalmayacak. Bu sisteminde sadece teoride kalacağı söyleniyor.
SOSYAL GÜVENLİK İMKANSIZA YAKIN!
Son günlerde taksi şoförlerinin sosyal güvenlikten yararlanması gerektiği de başka bir tartışma konusu oldu. Taksiciliği meslek olarak görmeyen kişiler idareten taksilerde çalışabiliyorlar.
Taksicilikte de maalesef ki en büyük sorun bu oluyor. Yani bir şoförü sürekli olarak istihdam etmek neredeyse imkansız. Gün aşırı şoför değiştiren ticari taksiler var.
Bu gibi taksi sahiplerinin şoförleri sigorta yaptırmaları fiilen imkansız. Çünkü hergün şoför değiştiren bir taksinin mal sahibi sigorta binasının önünden hiç ayrılmaması gerekiyor. Tüm bunların yanı sıra
haftasonları öğretmenler, memurlar da taksilerde çalışabiliyorlar. Emekli olan vatandaşlar da ek gelir sağlamak için şoförlük yapıyorlar.
Zaten düşük maaş aldığı için takside az da olsa ek gelir elde etmek için şoförlük yapan kişileri Sosyal Güvenlik Kurumu"na bildirdiğinizde aldıkları emekli maaşlarından da kesinti yapılıyor.
Ayrıca sosyal güvenliği olmayan şoförler tespit edildiğinde mal sahiplerine ceza kesiliyor. Yetkililerin duraklara yaptıkları baskınlarda ticari taksiler bulundukları yerden hemen uzaklaşıyorlar.
Bu uygulamanın da pek etkili olmadığı taksici esnafı tarafından konuşuluyor.
SARI TAKSİLERE ELVEDA MI?
Karayolları Trafik Kanunu"nda tahditli taksilerin kalkacağı, bunun yerine şoförlük yapmak isteyenlere taksi verileceği, taksilerin şirketleşeceği, taksimetrelerin iptal edilip tarifesiz taşımacılık yapılacağı taksici esnafı tarafından konuşuluyor.
Bunun da nasıl yapılacağı halen netlik kazanmamış durumda. Ocak ayında resmen devreye girecek olan kanun taksici esnafını düşündürüyor.
Kanunda geçen D4 belgesi nedeniyle esnaf düşünürken, kamuoyuna duyurulmadan kanunun Ocak ayında devreye girmesi halinde kaos olabileceği söyleniyor.
KORSANLA MÜCADELE YOK!
Korsan taksilerle mücadelenin çok zayıf kaldığını, karakolların yanında bile korsan taksi duraklarının olduğunu belirten taksiciler, korsan taksilerin ticari taksilerden aslında farklı ücret almadığını uzun yolculuklarda 2-3 TL daha düşük ücret aldıklarını belirtti.
Taksici esnafı hiçbir kontrole tabi tutulmadıkları için can ve mal güvenliğinin korsan taksilere binilerek tehlike altına alındığını söyledi.