Her yıl yüzde 20 büyüyerek Avrupa'nın dördüncü büyük havayolu şirketi haline gelen THY'nin Genel Müdürü Temel Kotil, THY'nin içeride ve dışarıda bütün havayolu şirketleriyle rekabet edecek güçte olduğunu söyledi.
Rekabet sayesinde uçak bileti ücretlerinin çok düştüğünü dile getiren Kotil, euro bazında yurtiçi bilet fiyatlarının son 7-8 yılda üçte iki oranında gerilediğini belirtti. THY'nin başarısında Türkiye'nin dünyaya açılımının ve coğrafi konumunun büyük rol oynadığını ifade eden Kotil'e göre, başarıda personelin memnuniyetinin de büyük payı var. THY Genel Müdürü, 3 yıldır merkezdeki çalışanlarıyla piknik yaptıklarını ve aynı şekilde dünyadaki 130 ofislerinin de pikniği aksatmadığını kaydetti.
Son 8 yılda cirosunu 4 kat, yolcu sayısını 3 kat artıran THY'nin yeni başlayan İstanbul-Washington seferine katılan gazetecilere konuşan Genel Müdür Temel Kotil, başarının sırlarını ve yeni hedefleri anlattı. Her yeni hat açılışının ticari ve stratejik iki yönü olduğuna işaret eden Kotil, bu ikisinin de biraya gelmesinin önemine değindi. Türkiye'nin son dönemdeki ekonomi ve dış politika açılımları ile THY uçuşlarının paralel seyrettiğine işaret eden Kotil, yeni rotaların açılmasına Dışişleri'nin aktif desteğini gördüklerini söyledi. Kotil'e göre markanın başarısı için 3 faktör önemli: Para harcamak; emek vermek ve büyük markalarla yan yana durmak. Star Alliance üyeliği, Barcelona, Manchester United gibi takımların sponsorluğu, Kevin Costner'li reklamlar da bu çerçevede atılan önemli adımlar. Kotil, uçakta top oynayan Barcelona takımı reklamının bütün dünya televizyonlarında yayınlandığını vurguladı.
"İSTANBUL'A 100 MİLYON KAPASİTELİ YENİ HAVAALANI LAZIM"
Türk Hava Yolları 2015'te sektördü dünyada ilk 10'a girmeyi hedefliyor. Bunun için bugünkü yolcu sayısı olan 30 milyonun ikiye katlaması gerekiyor. Temel Kotil, İstanbul'un kesinlikle yeni bir hava limanına ihtiyaç duyduğunu vurgularken, "Şu anda Atatürk Havaalanı'nın yükü 30 milyon. Bunun yüzde 67'si THY'ye ait. Sabiha Gökçen'in de devreye alınmasına ve genişletme çalışmalarına rağmen Yeşilköy bu yükü kaldıramıyor. 7km'ye 7 km bir alanı kestiğinizde 100 milyon yolcu kapasiteli bir havaalanı yapmak mümkün. Yeni havaalanının 2050'nin ihtiyacını öngörmesi gerekir. Londra'da Heathrow'un 70 milyon kapasitesi var. Ama şaha şimdiden küçük yaptıkları için pişmanlık duyuyorlar." diye konuştu.
"THY'Yİ ORDU GİBİ YÖNETİYORUZ, GECİKMELERİ BİZZAT TAKİP EDİYORUM"
Seferlerini zamanında yapmaya özen gösterdiklerini ancak bazı aksaklıklar yaşanabildiğini dile getiren Kotil, "Uçakların zamanında kalkma oranı yüzde 80. Ama cuma ve pazartesi günleri İstanbul'daki yoğunluk nedeniyle yolcuları üzebiliyoruz." dedi. THY Genel Müdürü gecikmeleri en aza indirme konusundaki iddialarını da şöyle aktardı:
"Gecikmeleri minimuma indirmek için filoyu ordu gibi yönetiyoruz. Yarım saatlik bir gecikme varsa, varılacak alandaki THY ofisine bu bilgi otomatik olarak gidiyor ve orada kayıp zamanı telafi etmek için hummalı bir çalışma başlıyor. Mesela uçağın temizliği normalde 5 kişiyle yapılıyorsa, zaman kazanmak için maliyet artışına bakılmadan 2 kat eleman görevlendiriliyor. Gecikmeleri bizzat takip ediyorum. 30 dakikayı 1 dakika geçen gecikmeler gerekçesiyle birlikte anında bana rapor ediliyor."
"HER KURUŞUN PEŞİNE DÜŞÜYORUZ"
Havacılığı parakende satış olarak gördüğünü söyleyen Kotil'in hesabı basit: "20 milyon bilet satıyoruz. 6 milyarlık ciroyu böldüğünüzde her biletin fiyatı 300 dolar. Adeta büyük bakkalı andıran bu işletmede iyi hesap yapmazsanız zarar çok büyük olur. Bu yüzden kuruşların hesabını yapıyor, peşine düşüyoruz. İngilizlerin bir sözü var: Kuruşları korursanız, liralar kendini korur. Uçaklara ve yakıta ödenen bedel çıktığında THY'nin elde ettiği gelirin yüzde 44'ü ülke içinde kalıyor."
Kotil'e göre bu yönüyle Türkiye'nin borsada özelleştirilen tek şirketi olan THY, Türkiye'nin en büyük ihracatçısı. Yüzde 51 hissesi borsada, yüzde 49'u ise Özelleştirme İdaresi'nde olan THY'nin başarısında özel bir şirket olarak yönetilmesinin payı büyük.
"AFRİKA'YI DÜNYAYA EN İYİ BAĞLAYAN HAVAYOLU OLACAĞIZ"
THY yönetimi, rakiplerine yeni pazarlara açılarak, 'kılcal noktalara' uçuşlar düzenleyerek fark atacak. Genel Müdür Kotil, bu çerçevede Afrika'yı önemsediklerini aktardı. "Afrika'nın her noktasını kaplamaya karar verdik. Şu anda 17 noktaya uçuyoruz, çok yakında belki 37 nokta olacak." Diyen Kotil, bu kararı almalarında, kara kıtanın 'çok büyük bir pazar olmasına rağmen, oraya uçan çok havayolu olmaması'nın etkili olduğunu söyledi. Temel Kotil, "Büyük uçaklarla uçmak mantıklı değil, ancak tek koridorlu 10 uçağa ekstra yakıt tankı ekleyerek ve koltuklarını genişleterek buraya açılacağız. Hedef, Afrika'yı dünyaya bağlayan en iyi havayolu olmak. Afrika'da ve Avrupa'da kılcal noktalara yaptığımız uçuşlar, THY'ye rakiplerine karşı büyük avantaj sağlayacak. Bu çerçevede örneğin yeni başlayan Washington seferimiz, orada yaşayan çok sayıda Afrikalının tercihi olacak." ifadelerini kullandı.
"GÜVENLİĞİ RİSKE ATARAK BÜYÜMÜYORUZ"
Kotil, büyürken güvenliği ihmal etmediklerini de vurguladı. "Geçmişte kaza geçiren bir havayolu olduğumuz için uçuş güvenliğine herkesten çok önem veriyoruz." diyen Kotil, güvenlik için hiçbir masraftan kaçınmadıklarını aktardı. THY Genel Müdürü, şöyle konuştu:
"Mali durumumuz çok iyi, bu yüzden güvenlik için gerekli hiçbir şeye tamah etmiyoruz. Emniyet için 1 harcamak gerekiyorsa, 2 harcıyoruz. 3 harcamaya da hazırız. Evet büyüyoruz, daha büyümeliyiz. Ama uçuş ve teknik kadromuza, 'Siz büyümeyi düşünerek strese girmeyin. Standartları asla zorlamayın' diyoruz. Dünyada istediğimiz kadar pilot bulabiliriz. Şu anda yabancı pilot sayısı 180'i geçmiş durumda. Birçok da başvuru var. Bayanların da pilotluğa ilgi duymasını istiyoruz. Haftada en fazla iki akşam dışarıda kalırlar, kadınlar için çok iyi bir meslek."