Isparta'daki uçak kazasında pilotaj iddiası   Konuyu açan: alptraum   İlk Mesaj: 11-03-2010 (18:07)   Son Mesaj: 11-03-2010 (18:07)    Cevap: 0    Gösterim: 833  

    11-03-2010

    Isparta'daki uçak kazasında pilotaj iddiası

    Isparta'daki uçak kazasında pilotaj iddiası


    30 Kasım 2007'de Isparta'da 57 kişinin ölümüyle sonuçlanan uçak kazasının duruşmalarına ilk defa katılan ve ifade veren SHGM Ali Arıduru, iddianamede yer alan suçlamaları kabul etmediklerini söyledi.

    Isparta Ağır Ceza Mahkemesinde görülen davasının 8'inci duruşmasına, birden fazla kişinin ölümüne sebebiyet verme suçundan yargılanan sanıklardan SHGM Müdürü Ali Arıduru, dönemin SHGM Yardımcısı Oktay Erdağı ile dönemin ''Dünyaya Bakış Havacılık Şirketi'' yetkilileri Aydın Kızıltan, Yavuz Yaşar, Zafer Dinçer, Necati Küçük, İsmail Taşdelen, Şahin Tufan ve Faruk Çağımlı ile izleyici olarak Atlasjet Firması Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü çalışanları ve kazada hayatını kaybedenlerin yakınları katıldı. Yolcu yakınlarından bir kısmı geçen duruşmada olduğu gibi üzerinde yakınlarının posterinin işlendiği siyah tişörtlerle yer aldı.
    Sanıklardan Ali Arıduru ile Oktay Erdağı'nın duruşmaya ilk defa katılmalarından ötürü Ağır Ceza Reisi Suat Yürekli, iddianameyi hatırlattı ve sanıkların savunmalarını istedi.

    Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru savunmasına başlamadan önce kazazede yakınlarına başsağlığı diledi ve kendisinin de aynı üzüntüyü paylaştığını belirtti.

    Hiç kimsenin bilerek kaza yapılmasını istemeyeceğini kaydeden Arıduru, SHGM'nin görevlerini tam olarak yerine getirdiğini söyledi.

    SHGM'nin uluslararası havacılık alanında etkili bir konuma sahip olduğunu ifade eden Arıduru, ''Kurumumuz son 5 yıldır yaptığı atılımlarla uluslararası arenada bir ün kazanmıştır, ancak adının bu şekilde bir dava ile anılması bizi rahatsız ediyor'' dedi.

    SHGM'nin hem uluslararası platformda hem de yurt içinde çeşitli denetimlerden geçtiğini, eksiklik olduğu takdirde akreditasyonlarını kaybetme riskiyle karşı karşıya bulunduklarını ifade eden Arıduru, ''SHGM, Uluslararası sivil havacılık genel kurallarına bağlıdır, uygulamaları da kanunlar ve yasalar çerçevesindedir. Keyfi bir davranış ya da bir ihmalimiz olamaz'' diye konuştu.

    Polisiye bir teşkilat olmadıklarını, ''kaptan uçuşa çıkmadan önce kontrol edilsin, sonra çıksın'' deme şanslarının olmadığını belirten Arıduru, genel müdürlük olarak yıllık denetimler yaptıklarını ve yapılan denetimlerin tamamen yazılı dokümanlar üzerinde gerçekleştiğini bildirdi.

    Dokümanlara kaydedilmeyen eksiklikleri SHGM'nin denetim elemanlarının bilemeyeceğini kaydeden Arıduru, tespit edilen eksiklikler hakkında da kanunlar çerçevesinde işlem yapıldığını vurguladı.

    Son 5 yıldır farklı firmalara yaklaşık 8 milyon TL'ye yakın ceza uygulandığını söyleyen Arıduru, 20'in üzerindeki işletmenin de ruhsatının iptal edildiğini kaydetti.

    Raporlarda belirtilen bulgular üzerinde söz konusu şirkete gerekli ikazların yapıldığını da anlatan Arıduru, ''Uluslararası havacılık kuralları neyi gerektiriyorsa onu gerçekleştirdik'' dedi.

    Uçak kazası ile ilgili kendilerine yönelik suçlamaları kabul etmediklerini dile getiren Arıduru, şöyle konuştu:

    ''Raporlarda da belirtildiğine göre uçağın rotasında 60 derecelik bir sapma var, Isparta'ya gelinceye kadar herhangi bir sıkıntı yok ama havalimanı çevresinde sola değil, sağ tarafa dönüş yapılmış, pilotaj hatası olduğu çok nettir.''

    İstanbul Teknik Üniversitesinin bilirkişi raporunda yer alan iddiaların doğruyu yansıtmadığını iddia eden Arıduru, yasaların dışında adım atmadıklarını kaydetti.

    ''CİHAZ ARIZALI MI?

    Yolcu yakınlarının avukatı Şehnaz Doğan Yüzer, Eritre'den getirilen arızalı cihazın uçağa takıldığı, yere yakınlığı gösteren cihazın arızalı olduğu ve bunların SHGM tarafından denetlenip denetlenmediği yönündeki sözleri üzerine ise Arıduru, şu yanıtı verdi:

    ''Kayıtta olmayan arızalar denetimleri yapan arkadaşlarımız tarafından bilinemez. Ancak uçakta arıza olduğunu tespit eden kaptanın uçağı uçurmama yetkisi vardır. Kaptanın görev ve yetkilerinde bu husus yer alır.''

    Avukatların sorularında ve iddianamede yer alan suçlamalarda kendilerine karşı bir önyargının oluştuğunu söyleyen Arıduru, bundan rahatsızlık duyduklarını, iddianamede yer alan suçlamaları hak etmediklerini belirterek, ''Bir kulenin, kaptanın veya teknik sorumlunun yaptığı hatayı SHGM'ye yüklemek yanlıştır'' dedi.

    'İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİNİN RAPORU OBJEKTİF DEĞİL'

    Dönemin Sivil Havacılık Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı da, iddianamede yer alan suçlamaları kabul etmediğini belirtti. Görevlerini kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde yürüttüklerini söyleyen Erdağı, görevlerini eksiksiz bir şekilde yerine getirdiklerini kaydederek, ''Pilotaj hatasından dolayı uçak piste değil, dağa inmiştir.

    Bu olayın suçlusu değil, mağduruyuz'' dedi.

    İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından hazırlanan bilirkişi raporunun bilimsellikten ve objektiflikten uzak olduğunu ileri süren Erdağı, havacılıkta ''bana göre'' diye bir ibarenin olmayacağını ancak raporda tamamen tahminler üzerine dayalı iddialar yer aldığını savundu.

    Mahkeme Başkanı Suat Yürekli, yolcu yakınlarının avukatlarının soruları üzerine sık sık araya girerek, yöneltilen soruların muhatabının müvekkili olmadığını savunan Oktay Erdağı'nın Avukatı Mehmet Toker'i sert bir şekilde uyardı.

    Yürekli, sanıklara istemedikleri soruya yanıtlamama haklarının olduğunun hatırlatıldığını ve kendileri açıklama yaparken, avukatların bu şekilde müdahale etmemelerini istedi.

    YOLCU YAKINLARINDAN TEPKİ

    Uçak kazasında babasını kaybeden Cihan Zengi ise, duruşmada savunmasına başlarken başsağlığı temennisinde bulunmayan ve verdiği ifadelerinden dolayı dönemin Sivil Havacılık Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı'a dolayı tepki gösterdi.

    Erdağı'nın İstanbul Teknik Üniversitesinin raporu ile ilgili verdiği ifadelere yaptığı eleştirilerden ötürü öğretim üyelerini zan altında bıraktığını savunan Zengi, şunları dedi:

    ''Burada verdiğiniz ifade ile bizleri bir kez daha yaraladınız. Dediniz ki (milyon dolarlık şirketin uçaklarını durduramazsınız) Peki bizim kaybettiğimiz bedeller?

    Benim babamın da milyon dolarlık serveti vardı. Saldırıya geçer gibi bir savunma yaptınız. Savunmanızın başında bir başsağlığında bile bulunmadınız. Şimdi sizden burada özür dilemenizi bekliyoruz.''

    Bunun üzerine Oktay Erdağı başsağlığı dileğinde bulundu.

    Duruşma Keçiborlu Cumhuriyet Savcılığı tarafından Atlasjet firması hakkında hazırlanan iddianamenin Isparta Ağır Ceza Mahkemesine ulaştırılması, şahitlerin dinlenmesi için ertelendi.

    Duruşma sonunda SHGM Ali Arıduru, gazetecilerin ''Bir değerlendirmeniz olacak mı?'' yönündeki soruları yanıtsız bıraktı ve ''Mahkeme süreci devam ediyor. Bu aşamada değerlendirme yapmak doğru olmaz. Mahkemede gerekli şeyleri açıkladık'' dedi.

    Yolcu yakınları da adliye dışında Ali Arıduru'ya ve duruşmaya izleyici olarak katılan Atlasjet Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy'a tepki göstererek, ifadelerin ''sinir bozucu'' olduğunu söylediler.




    Isparta'daki uçak kazasında pilotaj iddiası Yorumları