Turkcell, yüzde 100 iştiraki Turkcell Europe ile, 2011 yılının ilk çeyreğinden itibaren, Deutsche Telekom altyapısı üzerinden Almanya'da hizmet vermeye başlayacak.
Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv, bunun uzun vadeli bir stratejinin ilk adımı olduğunu belirterek, diğer Avrupa ülkelerine de açılmaya devam edeceklerini bildirdi.
Ciliv, konuya ilişkin basın toplantısında yaptığı konuşmada, bugüne kadar Gürcistan, Azerbaycan, Moldova gibi ülkelerde faaliyette bulunduktan sonra artık Avrupa'nın ortasına, Almanya'ya Turkcell markasıyla geldiklerini belirtti.
Bunu, uzun vadeli bir stratejinin ilk adımı olarak tanımlayan Ciliv, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Almanya'ya küçük bir operatör olarak gelmiyoruz. Turkcell kalitesi, gücü, teknolojisi ile Almanya'nın en güçlü teknoloji şirketi ile işbirliği yaparak geliyoruz. 50 yıl önce Sirkeci'den Münih'e kalkan trenden sonra, biz de 50 yıl sonra kalktık Beyoğlu'ndan Berlin'e geliyoruz.
Bugün batıya gitme günü. Seneler önce herhangi bir sanal mobil operatör (MVNO) gibi gelip operasyon başlatma teklifi gelmişti ama kabul etmedik. Bugün Turkcell Europe markamızla Almanya'da başlıyoruz.''
Deutsche Telekom ile gerçekleştirdiği işbirliği kapsamında 2011 yılının Şubat ayı içerisinde en başta Almanya'da yaşayan Türkiye kökenli vatandaşları ve aynı zamanda Türkiye'ye sık seyahat edenleri hedefleyerek Almanya pazarında Turkcell Europe markasıyla hizmet vermeye başlayacaklarını anlatan Ciliv, artık Almanya'da Turkcell Europe sim kartlarının 60 bin noktada satılacağını kaydetti.
Ciliv, Turkcell Europe kullanıcılarının, Türkiye'ye gittiklerinde de Turkcell hizmetlerinden uygun şartlarda yararlanacaklarını, Almanya'da ve Türkiye'deki insanları çok daha uygun koşullarla birbirine bağlamayı da amaçladıklarını dile getirerek, ''Böylece bu ülke ile bağları kuvvetlendiriyoruz. Bu da AB'ye girmenin başka bir yolu'' dedi.
Katma değerli hizmetlerin ürün portföyünün önemli bir parçası olacağını, Almanya'daki müşterilere bu hizmetlerle kendilerini Türkiye'de gibi hissettireceklerini söyleyen Ciliv, roaming gibi sorunlarla karşılaşmayacaklarını, iki ülkenin iletişimle birbirine daha çok yakınlaşacağını anlattı.
Bu girişimin, bir Türk firmasının Almanya pazarına kendi markasıyla gelmesi ve Almanya'nın en büyük firmalarından biriyle iş yapması açısından taşıdığı öneme işaret eden Ciliv, tarifelerin operasyon başladığında açıklanacağını bildirdi.
''BİZ OYUNU DEĞİŞTİRİYORUZ''
Konuşmasının ardından soruları yanıtlayan Ciliv, Almanya pazarında Deutsche Telekom'un altyapısı üzerine kendi katma değerli servislerini getireceklerini belirterek, ''Bu küçük bir operasyon değil. Turkcell'in 8 ülkede 62 milyon müşterisine verdiği hizmetlerin devamı. Pazarda birçok firma ses üzerine fiyat rekabetine girmiş. Biz ise oyunu değiştiriyoruz'' dedi.
Turkcell Europe abonelerinin Almanya'da alışık oldukları servislerden Türkiye'de de yararlanabileceklerine işaret eden Ciliv, ''Artık yurt dışına çıktığınızda çok yüksek roaming ücretleri olmaması gerektiğini düşünüyorum. Turkcell olarak bu değişimi yaşıyoruz ama burada pek çok operatör ve regülatör de olduğu için bu daha zor'' diye konuştu.
Ses hizmetlerinin her zaman önem taşıdığını ve taşıyacağını ancak şu anda gelirlerinin yüzde 20'sinin ses dışı servislerden geldiğini belirten Ciliv, en hızlı büyümenin mobil datada yaşandığını, burada büyümeyi yavaşlatanın akıllı telefon penetrasyonunun henüz yüzde 10'larda bulunması olduğunu anlattı.
Ciliv, mobil data trafiğinin geçen sene Temmuz ayından bu yana 20 kat arttığını, birim fiyatların ise yüzde 90 azaldığını kaydetti.
''ÇAĞRI MERKEZİ HİZMETLERİ TÜRKİYE'DEN VERİLECEK''
Süreyya Ciliv, Turkcell Europe'un çağrı merkezi hizmetlerinin Türkiye'den Global Bilgi üzerinden Türkçe ve Almanca olarak verileceğini söyledi.
Turkcell'in bulunduğu 8 ülkenin 5'inde pazar lideri olduklarını ifade eden Ciliv, ''Planımız bundan sonra diğer Avrupa ülkelerine de açılmaya devam etmek'' dedi.
Projenin Turkcell içerisindeki kod adının ''Beethoven'' olmasına ilişkin bir soruya Ciliv, esprili bir şekilde ''AB'nin marşı Beethoven tarafından bestelenmiş. Biz de AB'ye girerken marşla girelim dedik'' yanıtını verdi.
''ROAMING'DEN 200 MİLYON LİRA GELİR...''
Turkcell Kurumsal Strateji ve Regülasyon Genel Müdür Yardımcısı Tayfun Çataltepe de, Turkcell'in roaming'den 200 milyon liraya yakın gelir elde ettiğini belirterek, önümüzdeki yıllarda düzenleyici kuruluşların da bu konuyu ele almasıyla birlikte, fiyatların azalacağı öngörüsünde bulundu.
ALMANYA'DA MOBİL PAZAR
Süreyya Ciliv, toplantıda Almanya'da mobil pazarın mevcut durumuna ilişkin bilgileri de paylaştı. Buna göre yaklaşık 82 milyon nüfusa sahip Almanya'da sim kartı penetrasyonu yüzde 130 seviyesinde bulunuyor.
Aktif olarak kullanılan 109 milyon sim kart içerisinde ön ödemeli kartlar piyasanın yüzde 56'sını oluşturuyor.
Kullanıcıların ortalama konuşma süreleri 117 dakika, ortalama abone başına aylık gelir (ARPU) 16 avro olarak belirlenirken, mobil pazarın yüzde 34'ü MVNO'lardan ve alternatif servis sağlayıcılardan hizmet alıyor.
ALMANYA'DA YAŞAYAN TÜRKLERİN MOBİL ALIŞKANLIKLARI
Almanya'da yaşayan Türkiye kökenli vatandaşların arasında cep telefonu penetrasyonu yüzde 92 ile Almanya ortalamasının altında yer alıyor.
Mobil operatör seçiminde en önemli kriter, arkadaş ve ailelerin tercihi oluyor ve yüzde 43'lük bir kesim, yakınlarının kullandığı operatörü seçiyor.
Turkcell'in öncelikli hedef kitlesini oluşturan Almanya'daki Türk nüfusu arasında her yıl 380 bin yeni abonelik oluşuyor. Bunlardan 55 bini ilk defa mobil hat alanlardan, geri kalan 325 bin kişilik kısmı ise numara taşıyanlardan meydana geliyor.
Ortalama ARPU, 23 avro ile Almanya ortalamasının üzerinde yer alırken, bu kişiler haftada ortalama 2 kez Türkiye'deki yakınlarını arıyorlar.
Türkiye'ye ziyarete gelenlerin yüzde 63'ü Türkiye'ye her gelişte Türkiye'den yeni bir sim kart satın alıyor.
ALMANYA'DA YAŞAYAN TÜRKLERE İLİŞKİN VERİLER
Almanya'da 3 milyon kişilik bir Türkiye kökenli nüfus bulunuyor. Bu nüfusun yüzde 30'u Almanya'da doğmuş, diğer bir yüzde 30'u ise 30 seneyi aşkın süredir Almanya'da yaşayanlardan oluşuyor.
Yüzde 65'lik bir kesim her sene Türkiye'yi ziyaret ederken, yılda ortalama 5 haftasını Türkiye'de geçiriyor.
Yüzde 21'i Almanya'yı, yüzde 37'si Türkiye'yi geri kalan kısım ise her iki ülkeyi anavatanı kabul ederken, yüzde 58'i iyi derecede Almanca konuşuyor.
''Bir şey alırken fiyatına bakarım diyenler'' yüzde 35 iken, yüzde 59 kalitesine öncelik vereceğini belirtiyor.