Yangın söndürme uçakları gece mesaisinde   Konuyu açan: Dostane   İlk Mesaj: 10-07-2010 (12:58)   Son Mesaj: 10-07-2010 (12:58)    Cevap: 0    Gösterim: 597  

    10-07-2010

    Yangın söndürme uçakları gece mesaisinde

    Yangın söndürme uçakları gece mesaisinde


    Türk Hava Kurumu (THK), yangın söndürmede kullanılan uçaklarına yerleştireceği gece görüş sistemiyle yangınlara günün 24 saati müdahale edebilmeyi planlıyor.

    THK Başkanı Osman Yıldırım, AA muhabirine yaptığı açıklamada, yangın söndürme uçaklarının yangınla mücadelede büyük öneme sahip olduğunu söyledi. Şu anda THK'nın filosundaki 7 büyük, 12 küçük ve 1 tane de keşif uçağı olmak üzere toplam 20 uçakla yangın söndürme faaliyetlerine katıldıklarını anlatan Yıldırım, bu sene filoya 2 yeni büyük uçak dahil ettiklerini belirtti. Yıldırım, son 2 senedir büyük uçakları yangın söndürme faaliyetlerinde kullandıklarını, bunun da etkisiyle orman yangınlarında çok büyük bir azalma olduğunu gördüklerini söyledi. Yangınlara havadan müdahale edilmesinin önemine işaret eden Yıldırım, uçakların gece çalışmalarına katılamadığını bunun da yangının kontrol altına alınmasını geciktirdiğini dile getirdi.

    Hava karardıktan sonra uçakların özellikleri nedeniyle engebeli ve dağlık arazilerde yangın söndürme faaliyetlerinin havadan sürdürülmesin mümkün olmadığını bildiren Yıldırım, ''Gece görüş kabiliyeti ve eğitimini uçaklarımıza kazandırırsak gece de bu işin yürütülmesi gerektiğine inanıyoruz. Bunun için şu anda bir proje başlattık. Uçaklarımıza monte edeceğimiz kokpit aydınlatmaları ve gece görüş cihazlarıyla orman yangınlarına gece de müdahale edebileceğiz. Bununla ilgili çalışmamız devam ediyor. Bu sistemi, 7 büyük uçakta, CL 215'lerde kullanmayı düşünüyoruz. Çünkü, bu uçaklar, denize, nehre, göle inebiliyor ve 6 ton suyu 12 saniyede alıyor. Küçük uçaklarımız ise tek pilotla uçuyor ve 1,5 ton su kapasitesi var. Dolayısıyla gece görüş sistemini büyük uçaklarda kullanmak istiyoruz'' diye konuştu.

    -SİSTEM SENEYE DEVREYE SOKULACAK-

    Orman yangınlarına havadan müdahale etmenin kolay olduğunu, yerden müdahalenin ise riskleri bulunduğunu ifade eden Yıldırım, sistemi gelecek sene yaz başında devreye sokmayı planladıklarını söyledi. Kokpit aydınlatması ve gece görüş sistemi maliyetinin çok yüksek olmadığını belirten Yıldırım, çok önemli bir yatırım yaptıklarını dile getirdi.

    Yıldırım, şunları söyledi:

    ''Gündüz mücadele ediyorsunuz, yangın söndürme faaliyetini bir yere getiriyorsunuz fakat havanın kararmasıyla birlikte bu faaliyet duruyor. Eliniz kolunuz bağlı oturuyorsunuz, hiçbir şey yapamıyorsunuz. Günün ağarmasıyla tekrar müdahale ediyorsunuz. Gece görüş kabiliyetimiz olsa, kesintisiz orman yangınıyla mücadeleye devam edebiliriz. Uçaklara gece görüş sistemi takılması yangınla mücadelemizi çok kolaylaştıracak. Yanan ormanlık alan miktarını çok büyük oranda azaltacak. Yani hava karardıktan sonra elimiz, kolumuz bağlı oturmayacağız.

    Özellikle batı ve güney sahilleri çok değerli turizm alanlarına sahip ve büyük bir kısmı da ormanlık alan içinde bulunuyor. Milli servetlerimiz o bölgede. Orada çıkacak bir yangına kesintisiz 24 saat müdahale edilmesi lazım. Bu kabiliyeti uçaklarımıza kazandırmak istiyoruz.''

    -BÜYÜK UÇAK SAYISI 22'YE ÇIKACAK-

    Şu anda 7 olan büyük yangın söndürme uçağı sayısını, 2020 yılına kadar 22'ye çıkarmayı hedeflediklerini bildiren Yıldırım, bu plan çerçevesinde gelecek yıl 3 büyük yangın söndürme uçağı almayı planladıklarını söyledi. Yıldırım, bu sayıya ulaştıkları zaman çevre ülkelere de yangın söndürme hizmeti vermeyi amaçladıklarını belirterek, şunları kaydetti:

    ''Ormanlar devamlıdır. Bulgaristan'da bir yangın çıktığı zaman o yangın orada durmaz. Bulgaristan'daki yangın bize de sirayet eder. Onların bu kabiliyeti yok. Biz onlara da bu hizmeti verelim istiyoruz. Suriye'de bir yangın çıktığı zaman Hatay'daki ormanlık alan da oranın devamı olduğu için yangın oraya da sıçrayabilir. Oradaki orman yangınlarına da biz müdahale edelim istiyoruz. Biz uçak miktarımızı artırdığımız zaman yalnızca ülkemiz için değil çevre ülkeler için de bu kabiliyeti kullanalım istiyoruz.

    22 uçak almaktaki hedeflerimizden birisi de şu: Türkiye'de doğalgazın çok yaygınlaştığını görüyoruz. Biz deprem bölgesinde bir ülkeyiz. İleride olası bir depremde çıkacak doğalgaz yangınlarına veya bina yangınlarına müdahale etmek en kolay havadan olacak. Ayrıca, Marmara Bölgesi'nde büyük bir sanayi var. O bölgede çıkabilecek yangınlara da THK uçakları müdahale edebilir.''




    Yangın söndürme uçakları gece mesaisinde Yorumları