Havacılık fuarında tanıtılan tamamı Türk mühendislerinin emeği 'ANKA' adlı İnsansız Hava Aracı'nın (İHA) ilk test uçuşunun Ekim ayı sonunda yapılacağı belirtildi.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Strateji Planlama ve Endüstriyel İş Birliği Başkanı Yılmaz Güldoğan, şimdilik askeri savunma amacına hizmet eden insansız hava aracının gelecekte orman yangınlarını takip gibi sivil alanlar için de kullanılacağını söyledi. Cihan Haber Ajansı'na açıklama yapan Başkan Yılmaz Güldoğan, dünyada insansız hava araçlarının önem kazandığını belirterek, Türkiye'nin gururu olan orta irtifa uzun süre havada kalabilen insansız hava aracı ANKA'yı tamamen özgün olarak üretmenin gururunu yaşadıklarını anlattı.
Güldoğan, fuarda maketi sergilenen ANKA'nın çok üstün özellikli olduğunu ifade ederek, "İnsansız hava araçlarını; ABD (Predator) İsrail (Heron), Türkiye (ANKA) gibi şu anda sadece birkaç ülke özgün olarak üretilebiliyor. ANKA çok üstün özelliklere sahip. 24 saat havada kalabiliyor.
Her türlü hava koşullarında gece-gündüz uçabiliyor. Ayrıca 30 bin feet'e kadar çıkabiliyor. Bundan iki ay önce fabrika çıkışını gerçekleştirdik. Şu anda da yer testleri devam ediyor. Ekim ayı sonunda ilk test uçuşunu planlıyoruz." dedi.
"ANKA DIŞA BAĞIMLILIĞI AZALTACAK"
TUSAŞ'ın üst düzey yöneticisi, Türkiye'nin yanı sıra dünyada da insansız hava araçlarına ilginin arttığını tekrarlayarak, "İnsansız hava aracını şu anda askeri keşif, istihbarat, gözetleme amacıyla geliştirdik. Üzerinde bir gece görüş sistemi ve altında da radarı var. Uçuş testlerini tamamladıktan sonra 2011 yılı sonunda tamamen operasyonel bir şekilde kullanıma hazır hale gelecek. Ancak dünyada insansız hava araçlarına talepler oluşmaya başladı. Özellikle orman yangınlarına karşı gözetleme tedbiri olarak. Diğer başka sivil alanlarda da gelecekte büyük bir kullanım olacağını düşünüyoruz." izahını yaptı.
İnsansız hava araçlarını; küçük, mini, orta, taktik ve büyük olarak sınıflayan Yılmaz Güldoğan, ANKA'nın en üst sınıfta yer aldığını söyledi.
Güldoğan, tasarımı, görev bilgisayarı ve yazılımına kadar tamamen milli olan ANKA'nın kullanıma verilmesiyle Türkiye'nin dışa bağımlılığının büyük ölçüde azaltabileceğini düşündüklerini vurguladı. Bu arada Kanada orman yangınlarını önlemek için insansız hava aracı denemelerini sürdürüyor.
ANKA'NIN ÖZELLİKLERİ
Türkiye'nin insansız hava aracı ANKA; Uzaktan Görüntü Terminali, Yer Kontrol İstasyonu, Yer Veri Terminali, Taşınabilir Görüntü Kıymetlendirilme Sestemi, Otomotik İniş-Kalkış Sistemi ve Jeneratör ekipmanlarıyla bağlantılı 'Türk Özgün İnsansız Hava Aracı Sistemi' (TİKA) adı altında hizmet verecek.
Ortalama 30 bin feete tırmanabilen ANKA'nın boyu 8, kanat genişliği 17.3, yüksekliği 3.4 metre. Maksimum kalkış ağırlığı bin 600 kilo olan araç, 24 saat havada kalabiliyor. ANKA'nın haberleşme menzili 200 kilometre, saatteki seyir hızı ise 110 kilometre.